۳۱ مرداد ۱۳۹۶، ۹:۴۹

مدیرکل میراث فرهنگی البرز:

عملیات مرمت حمام قدیمی «بیلقان» نیازمند اعتبار است

عملیات مرمت حمام قدیمی «بیلقان» نیازمند اعتبار است

کرج - مدیرکل اداره میراث فرهنگی استان البرز تکمیل عملیات مرمت و رفع خطر حمام قدیمی بیلقان را نیازمند تأمین اعتبار دانست.

عبدالناصر میرچی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اتمام عملیات مرمت اضطراری و رفع خطر حمام بیلقان کرج، اظهار کرد: عملیات مرمت اضطراری و رفع خطر حمام بیلقان از تاریخ هشتم تیرماه سال جاری آغاز شد.

وی بابیان اینکه این پروژه هم‌اکنون در مراحل پایانی خود به سر می‌برد، افزود: حمام بیلقان در شهر کرج؛ ابتدای جاده چالوس و در روستای قدیمی بیلقان قرار دارد.

وی با اعلام اینکه این بنا در سال ۱۳۸۷ به شماره ۲۴۳۷۵ در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت میراث فرهنگی رسید، گفت: ساختار بنا سنگی و مربوط به دوره قاجار است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان البرز خاطرنشان کرد: بنای حمام و طاق‌های آن از تاریخ ثبت تاکنون زیر کف معبر شهری قرار داشت و از کالبد بنا به‌جز دو نورگیر طاق دیده نمی‌شد.

میرچی تصریح کرد: با آغاز عملیات مرمت اضطراری و گشایش ورودی بنا، حجم زیادی از آوار و نخاله ساختمان که طی سال‌ها در فضاهای داخلی بنا و روی طاق‌های آن (سطح بام حمام) انباشته‌شده بود تخلیه شد.

وی بابیان اینکه ورودی حمام نیز مانند سایر فضاهای بنا زیر کف خیابان بود که پس از گشایش پلکان مسیر منتهی به داخل حمام به‌طور کامل بازسازی و به‌منظور حفاظت فیزیکی بنا درب ورودی آن تهیه و نصب شد، افزود: در ادامه با ورود به فضاهای اصلی حمام شامل سربینه، دالان، بینه و خزینه پس از پاک‌سازی کامل، طاق دالان ورودی، طاق و تویزه های تخریب‌شده حمام به‌صورت موضعی مرمت شد.

میرچی با تأکید بر اینکه نورگیرهای حمام به‌طور کامل مرمت شد تا تهویه فضاهای حمام به‌راحتی انجام گیرد، بیان کرد: عملیات سبک‌سازی بام، شیب بندی و عایق‌کاری سطوح خارجی بام به‌طور کامل به انجام رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان البرز گفت: امید است با اختصاص اعتبارات تکمیلی در مقاطع زمانی بعدی، مرمت تکمیلی و جامع بنا ازنقطه‌نظر احیاء و اعطاء کاربری به بنا برای بهره‌برداری از این اثر تاریخی صورت پذیرد.

وی یادآور شد: تا آن زمان همت مسئولین شهری و همچنین مردم بیلقان را می‌طلبد تا از این اثر تاریخی مراقبت و محافظت کرده و از تخریب آن در اثر عوامل مختلف جلوگیری کنند.

کد خبر 4066061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha