۷ بهمن ۱۳۹۶، ۱۳:۲۵

احسان افتخاری در گفتگو با مهر:

«دایره‌ها» غرق شدن در دنیای خط و فرم است/ پیشنهاد به تجسمی فجر

«دایره‌ها» غرق شدن در دنیای خط و فرم است/ پیشنهاد به تجسمی فجر

احسان افتخاری که در اثرش در جشنواره هنرهای تجسمی فجر پذیرفته شده است، می گوید تنوع در ترکیب هیات داوران جشنواره می تواند باعث پویایی این رویداد شود.

احسان افتخاری هنرمند جوان که با یک اثر انتزاعی در دهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر شرکت کرده است درباره جزییات اثرش به خبرنگار مهر گفت: من با «دایره ها» در جشنواره هنرهای تجسمی فجر شرکت و در توضیح این اثر «غرق شدن در دنیای خط و فرم» را همراه کار ارسال کرده ام. این کار در سبک آپ آرت و انتزاعی دسته بندی می شود؛ سبکی که فکر می کنم در ایران خیلی کم به آن پرداخته شده است.

وی با بیان اینکه تجربه کردن تکنیک ها و سبک های مختلف هنری را دوست دارد، توضیح داد: چندین سال پیش به صورت تقریبا اتفاقی خروجی خط و فرمی شبیه به اثرم دریافت کردم و از همان لحظه این کارم را خیلی دوست داشتم. اگرچه شاید این کار برای خیلی ها بی معنی بود، اما همیشه دوست داشتم آن را به بقیه نشان دهم و راه پیدا کردن من به جشنواره هنرهای تجسمی فجر با این کار، شبیه رویایی است که به حقیقت پیوسته است.

افتخاری افزود: تحصیلات دانشگاهی من آنالیز ریاضی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علم و صنعت است و خطوط و فرم های به هم پیچیده برای من مثل پیچیدگی ها و در عین حال زیبایی های ریاضی و مثل غرق شدن در دنیای ریاضی است.

وی درباره اینکه اثر «دایره ها» ویژگی های  برگزیده شدن دارد یا خیر، گفت: من معتقدم هنر سلیقه ای است و امیدوارم این کار در راستای سلیقه داوران باشد و انتخاب شود.

این هنرمند جوان در مورد جشنواره هنرهای تجسمی فجر به مهر گفت: من در سال ٩٢ در بخش پوستر برای اولین بار جواز حضور در این جشنواره را کسب کردم و از همان زمان علاقه مند به این جشنواره بودم.

وی با اشاره به اینکه در سال های اخیر جشنواره یکپارچه شده است و هنرمندان می توانند آزادانه تر آثار خود را ارسال کنند، پیشنهاد داد: اطلاع رسانی، پیگیری امور و بستر شرکت در جشنواره بسیار خوب است ولی به نظرم نحوه نمایش آثار چه از نظر مکانی چه نورپردازی و یکدستی فضا می تواند بهتر شود.

افتخاری در پایان درباره هیات داوران جشنواره امسال نیز توضیح داد: چیزی که مشخص است داوران این دوره از گرایش های مختلف و با سبک های متنوع و از بزرگان هنر تجسمی کشور انتخاب شده‌اند. در برخی از جشنواره های داخلی و برخی از سازمان هایی که جشنواره برگزار می کنند، ردی از تکرار نفرات منتخب و حتی تکرار کارهای منتخب (ایده و فضاهای مشابه) دیده می شود و من خوشحالم که داوران این دوره را هرگز در بین داوران آن جشنواره ها و سازمان ها ندیده ام. معتقدم تنوع و تغییر در هیات داوران می تواند هنرمندان با سبک ها و سلیقه های مختلف را برای حضور در چنین جشنواره هایی امیدوار کند.

احسان افتخاری متولد ١٣٦٦ است و بیش از ۱۰ سال تجربه در فعالیت های هنری خودآموخته در کارنامه او به چشم می‌خورد. وی همچنین در ششمین دوره جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر سال ۹۲، اثرش به عنوان برگزیده اعلام شد و تقدیرنامه دریافت کرد. او در جشنواره بین‌المللی پوستر خلیج فارس در سال ۹۱ نیز برگزیده شد. از دیگر مقام های او می توان به دریافت تقدیرنامه در مسابقه‌ بین‌المللی پوسترلند ترکیه با موضوع اهدای عضو، دریافت جایزه نقدی در سالانه‌ بهارستان زیر نظر شهرداری تهران در اسفند ۹۴، دریافت جایزه نقدی در مسابقه‌ طراحی گرافیک سوگواره فاطمی، اسفند ۹۴ و دریافت تقدیرنامه در جشنواره پوستر و عکس نفس‌های شهر زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد.

کد خبر 4210894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha