۷ فروردین ۱۳۹۷، ۹:۲۳

اجرای تئاتر در تعطیلات نوروزی

نوبت اجرای نوروزی مانند اکران نوروزی داغ می شود/نیاز به حمایت جدی

نوبت اجرای نوروزی مانند اکران نوروزی داغ می شود/نیاز به حمایت جدی

کارگردان نمایش «دپوتات» که در ایام نوروز ۹۷ اجرا می شود، معتقد است طی یک تا ۲ سال آینده نوبت اجرای نوروزی نیز به مانند نوبت اکران نوروزی سینما، داغ و پرطرفدار خواهد شد.

اتابک نادری که نمایش «دپوتات» را در تعطیلات نوروز سال جدید اجرا می کند، درباره اهمیت اجرای نوروزی در تئاتر ایران به خبرنگار مهر گفت: در ابتدا باید درباره نگاه خودم به اجرای نوروزی تئاتر اشاره کنم، من فکر می کنم طی یک تا ۲ سال آینده اجرای نوروزی نیز مانند اکران نوروزی سینما پرطرفدار می شود و همه هنرمندان برای اینکه در نوبت اجرای نوروزی حضور داشته باشند، با هم رقابت خواهند کرد.

وی اظهار کرد: به نظر من اجرای نوروزی یک ظرفیت است که متأسفانه آن را فراموش کرده بودیم. طی سفری که به کشور قزاقستان داشتم، گروه های تئاتر آن کشور می گفتند که بیشترین توان خود را برای اجرای تئاتر در ایام نوروز ارائه می دهند چون این تعطیلات برای شان قابل احترام و ارزشمند است.

این هنرمند عرصه تئاتر با بیان اینکه در تصور ما تعطیلات نوروز تعطیلاتی مطول است، تأکید کرد: ما باید ببینیم که این تعطیلات چه آورده و بازاری را می تواند محیا کند. ما طی ۲ سال گذشته با حضور هنرمندانی چون داود فتحعلی بیگی و عظیم موسوی آثاری را در ایام نوروز داشتیم که اجرای آن ها با استقبال خوب مخاطبان همراه بود. وقتی بازار و مخاطب این تقاضا را دارد، من به عنوان هنرمند چرا باید دستم را ببندم و به این تقاضا پاسخ مثبت ندهم.

نادری با اشاره به مراجعه خود برای رایزنی با سازمان زیباسازی شهرداری تهران به منظور استفاده از بیلبوردها و فضاهای تبلیغات شهری برای اجرای نمایش «دپوتات» در ایام تعطیلات نوروز، توضیح داد: تصور من این بود که تعرفه تبلیغات تئاتر با سینما و حوزه های دیگر فرهنگی برابر است و در نتیجه برای گروه های تئاتری هزینه بالایی دارد اما برایم جالب بود که دوستان سازمان زیباسازی این نگاه را داشتند که تعرف تبلیغات تئاتر با سایر حوزه ها متفاوت است و باید پایین تر باشد. شکل گیری این تفکر در حوزه مدیریت شهری، برای من خوشحال کننده بود.

کارگردان نمایش «دپوتات» درباره نیاز شکل گیری مستمر اجراهای تئاتر در ایام نوروز به حمایت دولت و شهرداری، یادآور شد: با توجه به اینکه اجرای تئاتر در نوروز حرکت نوینی است به مانند شکل گیری تماشاخانه های خصوصی نیازمند حمایت مادی و معنوی است تا باعث اشاعه این حرکت شود. وزارت ارشاد، شهرداری و سازمان میراث فرهنگی در پک های نوروزی خود در سراسر کشور می توانند اجراهای نوروزی را اشاعه دهند و باید راغب باشند که هنرمندان سالن های تئاتر را در این ایام خالی نگذارند.

وی تصریح کرد: لازم است در ایام نوروز به دلیل تعطیلات، دستگاه های اجرایی به گرو های تئاتری کمک کنند زیرا در ایام تعطیلات بحث تبلیغات بسیار مهم است. صدا و سیما می تواند باکس تبلیغاتی تئاتر را ویژه ایام تعطیلات نوروز لحاظ کند.

کد خبر 4250028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha