۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۹:۰۷

یک هفته با کتاب؛

مروری‌بر مهمترین اخبار نمایشگاه سی‌ویکم/ جشن کتاب زیر باران

مروری‌بر مهمترین اخبار نمایشگاه سی‌ویکم/ جشن کتاب زیر باران

سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیشترین سهم را در اخبار مرتبط با حوزه کتاب طی هفته گذشته به خود اختصاص داد.

خبرگزاری مهر-گروه فرهنگ: گزارش «یک هفته با کتاب» همان طور که می شود حدس زد، بیشتر اخبار سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران را شامل می شود. اما پر خبر بودن هفته ای که گذشت در نمایشگاه، باعث شده گزارش هفتگی این هفته، حاوی ۴۳ خبر باشد که بیشترشان درباره رویدادهای نمایشگاه هستند. جالب است که هفته‌های گذشته، گزارش‌های «یک هفته با کتاب» بین ۱۰ تا ۱۸ خبر داشتند و هفته‌های ۱۸ خبری را جزء هفته‌های پرخبر ارزیابی می کردیم.

در این گزارش، تنها ۴ خبر هستند که مربوط به نمایشگاه نیستند. بین خبرهای نمایشگاه نیز با رویدادهای مهم و تاثیرگذار، شروع می کنیم. سپس به اخبار مربوط به حضور اورهان پاموک در نمایشگاه می رسیم. در ادامه به نشست‌های خبری مسئولان نمایشگاه و اعلام مواضع و خبرهای نقل شده از آن‌ها در این هفته می پردازیم. خبرهای بعدی هم مربوط به بازدیدهای صورت گرفته توسط مسئولان از نمایشگاه هستند. مرور خبرهای رونمایی کتاب در نمایشگاه هم در ادامه می آید.

۴ خبر انتهایی گزارش هم مربوط به رویدادهای خارج از نمایشگاه در این هفته هستند.

در ادامه اهم اخبار حوزه کتاب و نشر را در این هفته از نظر می گذرانیم:

بارش باران شدید در مصلی و تاثیراتش

بارش بهاری شدید در روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت، باعث تجمع متمرکز و زیاد مردم در بخش‌های مسقف نمایشگاه شد. این بارش‌ها به طور پراکنده در ساعات مختلفی از روز صورت گرفتند. دو روز پیش از شروع به کار فعالیت نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هم بارش شدید باران در تهران موجب بروز خسارت‌هایی اندک به برخی از غرفه‌ها شده بود.

آغاز ماجرای محموله کتاب‌های افغانستان

یکی از جریانات ادامه دار مربوط به نمایشگاه امسال که این هفته جریان داشت، توقف محموله کتاب افغانستان در مرز ایران بود. شیراحمد سیدی رئیس اتحادیه ناشران افغانستان در گفتگویی که یکشنبه این هفته با خبرنگار مهر داشت، این خبر را اعلام کرد و گفت: یک محموله از کتاب‌های ناشران افغانستان پنج روز است که در گمرک دوغارون متوقف شده و اجازه انتقال به تهران جهت عرضه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به این محموله‌ها داده نمی‌شود.

در عین حال خبرنگار مهر موضوع را از مسئول گمرک سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پیگیر شد که شادنیا در این خصوص گفت: دوستانی که این محموله را به کشور آورده‌اند، با بنده تماس گرفتند و ما هم راهنمایی‌های لازم را برای ترخیص و انتقال این کتاب‌ها به نمایشگاه کتاب را داده‌ایم.

وعده رفع توقیف کتاب‌ها توسط جوادی

پس از اعلام خبر مذکور، محسن جوادی رئیس نمایشگاه همان روز در جمع خبرنگاران، درباره مشکل ترخیص نشدن یک محموله از کتاب‌های ناشران افغانستانی در گمرک دوغارون، گفت: این دوستان از مبادی ای غیر از مبادی تعیین شده، برای ورود کتابشان اقدام کرده اند و این مسیر متفاوت، کار را طولانی کرده است. مذاکراتی با گمرک صورت گرفته و مشکل هم بیشتر به مشکلات ساده اداری مثل کامل نبودن فرم‌ها و غیره برمی گردد که موضوعی جدی نیست و برطرف می شود. البته این مشکل، مربوط به نمایشگاه نیز نبوده است.

اعلام خبر حل شدن مشکل توسط وزیر ارشاد

طبق خبری که سه شنبه این هفته به نقل از وزیر ارشاد منتشر شد، سید عباس صالحی از حل شدن مشکل کتب ناشران خارجی برای ورود به ایران خبر داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این خبر گفت مشکل این ناشران در روزهای نخست نمایشگاه بود و این مسئله در روزهای اخیر حل شده است.

عدم ورود کتاب‌های غیرمجاز به بخش خارجی نمایشگاه

علی فریدونی رئیس کارگروه نظارت و ارشیابی ناشران خارجی نمایشگاه کتاب تهران در خبری که یکشنبه به نقل از وی منتشر شد، گفت: با همکاری و تعاملات میان ناظران و ناشران، کتاب‌هایی که نباید به نمایشگاه ورود پیدا می‌کرد، ورودی پیدا نکردند.

اعلام برنامه‌های حضور اورهان پاموک در ایران و نمایشگاه کتاب

اولین روز این هفته، خبر اعلام برنامه‌های حضور اروهان پاموک در سفر چند روزه اش به ایران و نمایشگاه کتاب تهران، منتشر شد و پس از آن، طی دیگر روزهای هفته، خبرهای مختلفی از حضور این چهره در کشورمان منتشر شد.

برگزاری نشست خبری قائم مقام نمایشگاه

نشست خبری امیرمسعود شهرام نیا قائم مقام نمایشگاه، روز شنبه این هفته با حضور خبرنگاران در محل ستاد رسانه ای نمایشگاه برگزار شد.

شهرام نیا در این نشست در پاسخ به خبرنگار مهر، ضمن تائید گلایه‌های سفیر ایتالیا از بلاتکلیفی مؤسسه فرهنگی ایتالیا و ایران، حل این معضل را به عنوان پیش‌شرط حضور ایران در نمایشگاه کتاب تورین رد کرد.

اعلام خبر پلمپ دو غرفه در نشست خبری شهرام‌نیا

شهرام نیا در نشست خبری خود که مصادف با چهارمین روز نمایشگاه بود، گفت: در سه روز گذشته گزارش‌هایی از برخی تخلفات واصل شده که البته زیاد نبوده اما به هر حال و با تصمیم کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران رای محکومیت برای دو ناشر صادر و غرفه‌های آنها در نمایشگاه کتاب پلمب شد.

توزیع ۷۸ هزار بن کارت فیزیکی تا ظهر سومین روز نمایشگاه

پیش از پرداختن به اخبار دیگر نشست‌های خبری نمایشگاه، بد نیست به یک خبر جمع بندی دیگر درباره ۳ روز ابتدایی نمایشگاه بپردازیم. به موجب خبر مذکور، مهدی اکرمی مسئول دبیرخانه اجرایی نمایشگاه‌های کتاب بانک عامل در نمایشگاه کتاب تهران گفت: تا ظهر سومین روز نمایشگاه کتاب تهران در مجموع ۷۸ هزار بن کارت فیزیکی از طریق وب‌کیوسک‌های این بانک تحویل شد.

برگزاری نشست خبری سخنگوی نمایشگاه

این هفته، همایون امیرزاده سخنگوی سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و رئیس هیات رسیدگی به تخلفات ناشران در قالب دو نشست خبری با خبرنگاران مستقر در نمایشگاه دیدار کرده و به سوالات آن‌ها پاسخ داد .

برگزاری دومین نشست خبری امیرزاده و اعلام محرومیت ۴۶ ناشر

امیرزاده در دومین نشست خبری خود که پیش از ظهر سه شنبه و در جریان هفتمین روز از برپایی این رویداد در مصلی برگزار شد، ضمن اشاره به کم و کیف این نمایشگاه در ۶ روز گذشته، گزارش فعالیت هیات مذکور را هم تا پایان روز ششم نمایشگاه اعلام کرد و با اشاره به صدور۹۹رای تا پایان روز ششم نمایشگاه،گفت:بر این اساس۴۶ناشر از حضور درنمایشگاه بعدی کتاب تهران محروم شدند که محرومیت ۳ناشر ازاین میان، دوساله است.

امیر زاده همچنین ضمن تائید دریافت گزارش‌هایی از تخلفات مدیر یکی از کمیته‌های این نمایشگاه، در این باره توضیحاتی ارائه کرد.

برگزاری نشست خبری معاون اجرایی نمایشگاه

نشست خبری یحیی دهقانی معاون اجرایی سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پیش از ظهر سه شنبه ۱۸ اردیبهشت با حضور جمعی از خبرنگاران در ستاد رسانه ای نمایشگاه برگزار شد و دهقانی در این نشست ضمن ارائه آمارهای مختلف در مقایسه نمایشگاه امسال و سال گذشته، گفت: ۷۰ درصد فروش ناشران در نمایشگاه کتاب امسال مربوط به بخش مسقف و ۳۰ درصد دیگر مربوط به بخش‌های زیر چادر هستند.

سخنان امیرزاده درباره پدیده عجیب امسال نمایشگاه

امیرزاده روز سه شنبه در حاشیه برگزاری نمایشگاه، در جمع خبرنگاران از پدیده عجیب نمایشگاه امسال سخن گفت و اعلام کرد: ما امروز با یک پدیده عجیب در نمایشگاه کتاب روبرو شدیم که در آن یک شبکه فعال در یک غرفه ۹ متری در روز پنجم فعالیت نمایشگاه و در فاصله ساعت ۸ شب تا ۵ صبح، اقدام به نقد کردن یکصد و ۱۰ میلیون تومان بن کتاب کرده بودند.

وی افزود: سامانه هوشمند رصد بن کارت‌های الکترونیک به سرعت در این مورد آلارم داد و با همکاری بانک عامل نمایشگاه کتاب، بلافاصله تمامی سیستم شبا از ساعت ۸ شب گذشته تا ۱۰ صبح امروز به طور موقت، مسدود و در عین حال با قاطعیت با این متخلفین برخورد شد.

آغاز اعطای بن‌کارت‌های خرید کتاب اهل قلم از یکشنبه

آزاده نظربلند معاون فناوری و اطلاع‌رسانی موسسه خانه کتاب در خبری که روز یکشنبه پنجمین روز نمایشگاه، به نقل از وی منتشر شد، از آغاز اعطای بن‌کارت‌های خرید کتاب اهالی قلم در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خبر داد و گفت: حدود ۱۰هزار نفر از اهالی قلم بر اساس آیین نامه ای که از سوی معاونت امورفرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مصوب شده، واجد دریافت بن خرید کتاب شدند. آن دسته از اهل قلم که سال گذشته بن کارت خرید کتاب دریافت کرده بودند، بن کارت آنها شارژ شد و حدود ۳ هزار نفر از اهالی قلم که برای اولین بار واجد دریافت بن کارت الکترونیک خرید کتاب شدند، بن کارتشان صادر شده و در محل نمایشگاه، به آنان تحویل داده می شود.

توضیحات دهقانی درباره محکومیت ناشران متخلف تا روز پنجم

یحیی دهقانی روز دوشنبه در گفتگویی که با خبرنگار مهر داشت، در مورد آراء صادره برای ناشران متخلف این دوره از نمایشگاه تا پنجمین روز از این رویداد گفت: به سه دلیل عمده شامل واگذاری غرفه به غیر، نقد کردن بن‌ها و عرضه کتاب‌های سایر ناشران، آرائی برای تعدادی از ناشران متخلف در نمایشگاه امسال کتاب تهران صادر شده است.

وی با بیان اینکه ۸۶ پرونده به هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران ارائه شده که البته همه آنها مورد رسیدگی قرار نگرفته است، افزود: بر اساس برخی از آراء صادر شده، غرفه‌های تعدادی از ناشران بسته شده است.

صدور ۸۰ رأی در محکومیت ناشران متخلف

پس از این گفتگو و پیگیری‌های بیشتر خبرنگار مهر، این خبر در خروجی خبرگزاری مهر قرار گرفت: هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران پس از بررسی گزارشهای متعدد کارشناسان هیئتهای نظارت محتوایی برفعالیت ناشران در نمایشگاه کتاب، مبادرت به صدورنزدیک به ۸۰ رأی محکومیت برای متخلفین این نمایشگاه کرد.

به این ترتیب، هیئت رسیدگی به تخلفان ناشران حاضر در سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران اواخر وقت یکشنبه ۱۶ اردیبهشت و پس از گذشت ۵ روز از فعالیت این نمایشگاه در مصلی، تشکیل جلسه داد و گزارش‌های واصله از کارشناسان هیئت و مسئولان رسیدگی محتوایی خود را در بخش‌های مختلف نمایشگاه، تعیین تکلیف کرد. با محرز شدن تخلفاتی از قبیل عرضه کتاب‌های سایر ناشران، نقد کردن بن کارتهای الکترونیک خرید کتاب بدون ارائه کتاب به دارندگان بن  کارتها و انتشار کتابهای اُفست خارجی بدون مجوزهای لازم از نمایشگاه، هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران حدود ۸۰ رأی برای متخلفین صادر کرد.

ارائه آمار فروش نمایشگاه تا پایان روز ششم

امیرمسعود شهرام نیا قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران بعدازظهر سه شنبه ۱۸ اردیبهشت در جمع خبرنگاران حاضر در نمایشگاه اعلام کرد: میزان تراکنش‌های صورت گرفته تا پایان روز ششم نمایشگاه از طریق دستگاههای کارت خوان (پوز) ۴۲ میلیارد تومان بوده است. همچنین میزان خریدهای انجام شده بدون استفاده از دستگاههای کارت خوان حدود ۴۰ درصد از کل خریدهای انجام شده بوده است. به این ترتیب و با توجه به اینکه علاوه بر دستگاههای کارتخوان تعبیه شده از طرف بانک عامل نمایشگاه، تعدادی دستگاه کارتخوان متفرقه هم در نمایشگاه فعالیت می کند در مجموع می توان گفت که بیش از ۵۹ میلیارد تومان خرید کتاب تا پایان روز ششم فعالیت نمایشگاه صورت گرفته است.

اعلام جزئیات نحوه خرید حمایتی کتاب از ناشران خصوصی

طبق خبری که روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت منتشر شد، مجید سامی معاون کارگروه انتخاب و خرید کتاب سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: در این دوره نمایشگاه براساس اطلاعاتی که از موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی در اختیار این کارگروه قرار گرفته از بیش از یک هزار و ۵۰۰ ناشر خصوصی خرید حمایتی کتاب صورت خواهد گرفت.این سومین دوره‌ای است که کار گروه انتخاب و خرید کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد و در این دوره هم براساس روال سال‌های گذشته از ناشران خصوصی حمایت به عمل آمده است.

ارائه ارز با نرخ بانک مرکزی به ناشران خارجی نمایشگاه

یکی از خبرهای روز چهارشنبه نمایشگاه، این بود که مدیر امور عملیات ارزی بانک شهر، از ارائه ارز با نرخ بانک مرکزی به ناشران خارجی در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب پایتخت خبر داد.سید محمدحسین رسول زاده در خبری که دیروز به نقل از وی منتشر شد، با اشاره به حضور  ناشران بین المللی از ۴۴ کشور در نمایشگاه تهران، گفت: تبدیل ارز با نرخ بانک مرکزی برای ناشران خارجی تدبیری بود که بانک شهر اندیشید و موافقت‌های  لازم را  کسب کرد تا  امتیازی برای  فعالیت ناشران خارجی  و همچنین متقاضیان استفاده کننده از آثار این ناشران  فراهم شود.

وی همچنین گفت: در پایان سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ناشران خارجی  با  ارائه مدارک  مثبته  از جمله  برگه ترخیص گمرکی، فاکتور فروش صادره از سوی غرف و رسید دستگاه پوز (صورتحساب‌های ناشی از تراکنش‌ها) و با تایید ذی حسابی و مدیر کل امور مالی وزارت ارشاد و تایید وزیر ارشاد، مبالغ ریالی پس از استعلام از بانک مرکزی با تسعیر نرخ  ارز به مبلغ ۴۲۰۰ تومان، ارز خود را در حساب‌های ارزی داخلی یا خارج از کشور به صورت حواله ارزی دریافت کنند.

اعلام جزئیات مراسم اختتامیه و احتمال تمدید ساعت بازدید

یکی از خبرهای عصر چهارشنبه، گفتگوی کوتاهی بود که خبرنگار مهر در حاشیه هشتمین روز برگزاری با شهرام نیا داشت و قائم مقام نمایشگاه کتاب از برگزاری مراسم اختتامیه این دوره نمایشگاه در روز شنبه ۲۲ اردیبهشت با حضور معاون اول رئیس جمهور خبر داد.

وی همچنین گفت احتمال دارد ساعت بازدید از نمایشگاه در روزهای پنجشنبه و جمعه ۳۰ دقیقه افزایش پیدا کند.

بازدید وزیر ارشاد از نمایشگاه و سخنانش درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی

با ورود به بخش اخبار مربوط به بازدید مسئولان کشور از نمایشگاه، به خبر مربوط به بازدید وزیر ارشاد می رسیم. سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت با حضور در مصلی امام خمینی (ره) از نمایشگاه بازدید کرده و در جمع خبرنگاران، درباره اقدامات وزارت ارشاد برای حل مشکل ارزی ناشران خارجی حاضر در این نمایشگاه گفت: با توجه به نوسانات ارزی و تصمیمی که دولت برای تعیین نرخ ۴۲۰۰ تومان برای دلار گرفته بود، خوشبختانه در کمیته ارز و با پیگیری‌های معاون اول رئیس جمهور و بانک مرکزی، این موضوع به نتیجه رسید و از ساعت ۱۳:۳۰ امروز (دوشنبه) امکان خرید کلیه کتابهای ناشران خارجی با ارز ۴۲۰۰ تومان فراهم شد.

بازدید لاریجانی از نمایشگاه

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر روز چهارشنبه مصادف با هشتمین روز برپایی نمایشگاه از این رویداد بازدید کرد. در این دیدار، سید عباس صالحی، امیرمسعود شهرام نیا و حسین انتظامی، لاریجانی را همراهی کردند.

بازدید ولایتی از نمایشگاه و سخنانش درباره برجام

روز یکشنبه این هفته، علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در بازدید خود از نمایشگاه کتاب تهران به غرفه مجمع جهانی بیداری اسلامی رفت و در جمع خبرنگاران درباره موضع‌گیری آمریکایی‌ها برای خروج از برجام گفت: دست ایران برای هر نوع تصمیمی درباره مسائل هسته‌ای، باز است. آمریکایی‌ها اگر بخواهند که از برجام عقب بشینند و بازی سیاسی دیگری در بیاورند و ایران را از حقوق خود محروم کنند، حتما جمهوری اسلامی ایران متناسب با شرایطی که آمریکایی‌ها بوجود می‌آورند، مقابله خواهد کرد.

بازدید سخنگوی شورای نگهبان از نمایشگاه و سخنانش درباره معاهده برن

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در بازدیدش از نمایشگاه کتاب تهران که روز یکشنبه انجام شد، در جمع خبرنگاران، در مورد احتمال پیوستن ایران به معاهده جهانی «برن» گفت: در اولین فرصت و پس از تصویب در مجلس، شورای نگهبان نسبت به بررسی آن اقدام می‌کند.

بازدید رئیس سازمان ثبت احوال از نمایشگاه

طی بازدیدی که رئیس سازمان ثبت احوال از نمایشگاه داشت، جلسه مشترک وی، مدیرعامل بانک شهر و رئیس سی‌ و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در محل مصلای تهران تشکیل شد و در این جلسه درباره بهرمندی دارندگان کارت هوشمند ملی بحث و تبادل نظر شد. در این نشست حمید درخشان‌نیا، معاون وزیر و رئیس سازمان ثبت احوال کشور، حسین محمد پورزرندی مدیرعامل بانک شهر و محسن جوادی رئیس سی‌ و یکمین نمایشگاه بین‌المللی نمایشگاه کتاب تهران حضور داشتند.

در این جلسه، طرح بهره مندی دارندگان کارت هوشمند از مزایای بن کتاب ارزیابی شد.

بازدید معاون فرهنگی قوه قضاییه از نمایشگاه

در نشست مشترک حجت‌الاسلام و المسلمین‌هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضاییه با  محسن جوادی رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که این هفته در نمایشگاه تشکیل شد، بر لزوم پیگیری شکایت‌ها در زمینه چاپ و نشر کشور تاکید شد.

صادقی در این نشست با اشاره به مشکلات عدیده‌ای که مبتلا به ناشران کشور است، گفت: ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا مشکلات ناشران کمتر شود. به هر حال ما در درجه اول ناشر بوده‌ایم و بعد به قوه قضاییه آمده‌ایم. طبیعتا مشکلات این حوزه برای ما نیز حائز اهمیت است.

رونمایی از ۵۰ کتاب از موسسات تحت مدیریت حداد عادل

با ورود به بخش خبرهای رونمایی کتاب این گزارش، باید بگوییم که بازدید حداد عادل از نمایشگاه، علاوه بر گفتگو با رئیس نمایشگاه به رونمایی از ۵۰ کتابی انجامید که موسسات تحت مدیریت وی منتشر کرده اند. این هفته، برنامه‌های رونمایی زیادی در نمایشگاه کتاب برگزار شد که ناچاریم به طور نمونه به چند مورد مهم آن‌ها پرداخته و در قالب این گزارش، مرورشان کنیم.

به این ترتیب در روز حضور حداد عادل در نمایشگاه، ۵۰ کتاب جدید الانتشار ۵ موسسه فرهنگستان زبان و ادب، بنیاد دایره المعارف اسلامی، بنیاد سعدی، شورای تحول و ارتقای علوم انسانی و کتاب مرجع با حضور وی رونمایی شدند.

برگزاری دوره‌های مهارت افزایی برای کتابداران نهاد کتابخانه‌ها

با ورود به اخباری که مربوط به نمایشگاه کتاب نبودند؛ سید باقر میرعبداللهی مدیرکل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، از برپایی ۲کارگاه آموزشی لذت خواندن رمان و آشنایی با حوزه نشر ادبیات کودک و نوجوان برای کتابداران منتخب کتابخانه‌های عمومی کشور خبر داد و گفت: کارگاه‌های مهارت افزایی کتابداران از ۱۵ تا ۲۰ اردیبهشت ماه با حضور جمع منتخبی از کتابداران کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور، به میزبانی اداره کل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در تهران برگزار می‌شود. به این ترتیب ۱۸۷ نفر از کتابداران سراسر کشور که بر اساس ملاک‌هایی خاص انتخاب شده‌اند، در ۳ گروه از استان‌های مختلف، طی هفته جاری در کارگاه‌های آموزشی مهارت‌افزایی شرکت خواهند کرد.

انتشار فراخوان هشتمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی

خبر دیگر که مربوط به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است، مربوط به انتشار فراخوان هشتمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی بود. به این ترتیب، فراخوان هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی با معرفی ۷ اثر با موضوع سیره امام رضا علیه‌السلام در ۳ رده سنی «کودک»، «نوجوان»،«جوان و بزرگسال» و همچنین بخش «خانوادگی» روز یکشنبه این هفته، منتشر شد.

خداحافظی مصطفی رحماندوست با کتابخانه ملی کودکان

مصطفی رحماندوست نویسنده و شاعر در حاشیه بازدیدی که روز سه شنبه از نمایشگاه کتاب داشت، در گفتگو با خبرنگار مهر از خداحافظی خود با کتابخانه ویژه کودکان و نوجوان مستقر در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خبر داد و گفت: بهتر است علت این جدایی را خود مسئولان این کتابخانه توضیح بدهند اما من ترجیح دادم این روزها به کارهای خودم بیشتر بپردازم و داستان‌ها و فعالیت‌های ناتمامم را به اتمام برسانم.

واکنش گاردین به لغو نوبل ادبیات ۲۰۱۸

تنها خبر حوزه بین الملل این هفته، مربوط به واکنش به برگزار نشدن جایزه نوبل امسال بود. خبر مهمی که این هفته در این باره منتشر شد این بود که سوزانا راستین از نویسندگان گاردین به این مساله واکنش نشادن داد و نوشت: آکادمی سوئد پس از یک رسوایی که با ادعاهایی مبنی بر سوء‌رفتار جنسی آمیخته شده و در نهایت به استعفاهایی منجر شد، موجب شده تا اعضای گروه ۱۸ نفره انتخاب برنده نوبل کاهش پیدا کند و اکنون ۸ صندلی خالی در آکادمی ادبیات وجود داشته باشد.

کد خبر 4291588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha