۱۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۵۰

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی میامی:

مجموعه آرامگاه ابن یمین فرومدی به نام میراث فرهنگی سند خورد

مجموعه آرامگاه ابن یمین فرومدی به نام میراث فرهنگی سند خورد

میامی - مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری میامی گفت: پس از ۱۴ سال، سند مجموعه آرامگاه ابن یمین فرومدی به نام اداره میراث فرهنگی زده شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان، محمدصادق رضویان اظهار داشت: این اداره کل از سال ۱۳۸۳ تا کنون در صدد دریافت سند مالکیت این مجموعه تاریخی بود که بلاخره پس از ۱۴ سال، این مهم محقق شد.

وی با ابراز اینکه بر این اساس، عرصه و اعیان مقبره ابن یمین فرومدی به مساحت یک هزار و ۲۱۳ متر به نام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان سند زده شد، گفت: ساماندهی حد فاصل مقبره تا مسجد جامع فرومد، دیواره‌سازی، جداره‌سازی، بهسازی کف و ... از جمله برنامه‌های این اداره برای مرمت آرامگاه و محوطه اطراف آن است.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری میامی یادآور شد: آرامگاه ابن یمین فرومدی در روستای فرومد و در جوار مسجد جامع تاریخی فرومد در این شهرستان واقع شده است، در ابتدا ساختمانی از خاک و خشت بود اما بعدها ساختمانی قابل توجه و زیبا به شکل شش گوشه بنا شده است.

رضویان گفت: اطراف آرامگاه ابن‌یمین فضای سبزی است که توسط نرده‌های حفاظ اطراف محصور شده و سنگ قبر این عارف نامی دارای شش ضلع کوچک است و بر روی آن مطالبی در خصوص این شاعر بزرگ نوشته شده است.

وی گفت: امیر فخرالدین محمود بن امیر یمین‌الدین طغرایی مستوفی بیهقی فریومدی مشهور و متخلص به «ابن یمین»، یکی از شاعران ایران در سده هشتم هجری قمری است، پدرش ترک‌نژاد بود و در زمان سلطان محمد خدابنده (اولجایتو) در روستای فریومد ساکن شد، قطعه‌های ابن یمین به سبب برخورداری از اندرز، طعن و طنز رواج و شهرت بسیار یافت و بر زبان شعردوستان جاری شد.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری میامی همچنین با بیان اینکه این شاعر بزرگ که در قصیده‌سرایی و مثنوی‌پردازی نیز توانا بود، در سال ۷۶۹ هجری قمری از دنیا رفت، افزود: آرامگاه ابن ‌یمین در ۱۰۵ کیلومتری شمال شرقی میامی در انتهای روستای فرومد قرار دارد.

میامی به عنوان شرقی ترین شهرستان استان سمنان در ۲۴۰ کیلومتری شرق مرکز استان و در محور تهران - مشهد واقع است.

روستای هدف گردشگری فرومد در منتهی الیه شرقی شهرستان میامی و در ۱۱۵ کیلومتری مسیر میامی به سبزوار واقع است.

کد خبر 4316023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha