۲۲ مهر ۱۳۹۸، ۱۳:۲۲

سرپرست مدیریت صنایع تبدیلی جهادکشاورزی همدان:

۲۸ واحد تولید فرآورده لبنی از جهادکشاورزی همدان مجوز فعالیت دارند

۲۸ واحد تولید فرآورده لبنی از جهادکشاورزی همدان مجوز فعالیت دارند

همدان - سرپرست مدیریت صنایع تبدیلی و غذایی جهادکشاورزی استان همدان گفت: در حال حاضر ۲۸ واحد تولید فرآورده های لبنی با مجوز سازمان جهاد کشاورزی در استان همدان فعالیت دارند.

حسن محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی علیرغم داشتن توانمندی های بالا ایران از وارد کنندگان عمده فرآورده های لبنی در جهان بوده است و معدود واحدهای تولید فرآورده های لبنی، مواد اولیه مورد نیاز خود را به صورت شیر خشک از خارج وارد می کردند، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و جهت گیری سیاست های کلان نظام در قطع وابستگی و حصول خود کفایی در محصولات اساسی به ویژه تولیدات دامی راهکارهایی اتخاذ شد.

وی با اشاره به اینکه اتخاذ راهکارهای مناسب تشویقی توسط وزارت جهاد کشاورزی در کنار وجود پتانسیل دامی موجود تولید انبوه شیر در استان همدان شده و  زمینه ایجاد و گسترش صنایع کوچک تبدیلی فرآورده های لبنی به خصوص در کانون های های تولید استان را فراهم کرده است، گفت: نخستین مجوز ایجاد صنایع کوچک تبدیلی فرآورده های لبنی توسط کمیته صنایع روستایی وقت در سال ۱۳۶۵ صادر و اولین واحد در سال ۱۳۶۷ با تولید سالانه ۱۲۰ تن پنیر به صورت آب نمکی با سرمایه گذاری ۳۰ میلیون ریال به بهره برداری رسید.

محمدی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۸ واحد تولید فرآورده های لبنی با  مجوز سازمان جهاد کشاورزی و با صرف سرمایه ای بالغ بر ۲۱۰۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است، گفت: استان همدان از نظر تولید فرآورده های لبنی صنعتی رتبه سوم و در تولید پنیر UF رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

سرپرست مدیریت صنایع تبدیلی و غذایی جهادکشاورزی استان همدان گفت: در حال حاضر ۲۸ واحد با میزان جذب شیر ۴۵۴ هزار و ۷۵۲ تن در استان همدان ۲۹۶ هزار و ۳۷۸ تن فرآورده های لبنی تولید می کنند.

وی به وضعیت صنایع ترشی و شوری نیز اشاره کرد و با بیان اینکه استان همدان از دیر باز دارای سوابق و مستندات زیادی است و مردم همدان به دلیل اقلیم کوهستانی و سرد استان  انواع سبزیجات و صیفی جات را در سرکه و نمک نگهداری می کنند، گفت: همدان به عنوان قطب اصلی ترشی و شوری در کشور مطرح است.

سرپرست مدیریت صنایع تبدیلی و غذایی جهادکشاورزی استان همدان اضافه کرد: شهرستان های بهار ، ملایر ، همدان و کبودرآهنگ به ترتیب بیشترین واحدهای ترشی و شوری را در استان همدان دارند.

محمدی اضافه کرد: مقایسه آماری در ۱۰ سال گذشته نشان می دهد که میزان رشد واحدهای ترشی و شوری از ۳۵ واحد تولیدی در سال ۸۸ به ۸۰ واحد در سال ۹۸ رسیده است.

وی گفت: میزان تولید در سال ۸۸ حدود ۱۴ هزار و ۴۹۰ تن و در سال ۹۸ حدود ۳۸ هزار و ۳۱۰ تن بوده است و از سال ۹۰ تا کنون نیز ۸۰ مجوز واحد ترشی و شوری در قالب مشاغل خانگی با ظرفیت فرآوری ۱۱ هزار و ۳۷۰ تن صادر شده است.

کد خبر 4746420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha