۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۰:۴۵

نتایج یک آزمایش کوچک نشان داد؛

واکسن MRNA با تومور مرگبار مغز مبارزه می کند

واکسن MRNA با تومور مرگبار مغز مبارزه می کند

یک مطالعه اولیه کوچک نشان می‌دهد که یک واکسن آزمایشی سرطان می‌تواند به سرعت سیستم ایمنی فرد را برای حمله به گلیوبلاستوما، تهاجمی‌ترین و کشنده‌ترین شکل سرطان مغز، برنامه‌ریزی مجدد کند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، به گفته محققان، واکسن سرطان بر اساس فناوری mRNA مشابه آنچه در واکسن‌های کووید استفاده می‌شود، ساخته شده است، اما در این مورد از سلول‌های تومور خود بیمار برای ایجاد یک واکسن شخصی‌سازی شده استفاده می‌شود.

به گفته محققان، این واکسن به سیستم ایمنی بدن می‌آموزد که سلول‌های تومور را به عنوان یک ویروس خطرناک ببیند و باعث واکنش ایمنی شدید در برابر سرطان می‌شود.

دکتر «الیاس سیور»، محقق ارشد و انکولوژیست اطفال از دانشگاه بهداشت فلوریدا، گفت: «یکی از تاثیرگذارترین نتایج این بود که واکسن تزریقی با سرعتی بالا سیستم ایمنی را علیه تومور مغزی تنظیم می‌کند.»

در اولین کارآزمایی بالینی انسانی با چهار بیمار بزرگسال، واکسن باعث حمله سریع و ظاهراً مؤثر ایمنی به سرطان شد.

به گفته سیور، «با توجه به سرعت این اتفاق، ما توانستیم بخش اولیه سیستم ایمنی را به سرعت در برابر این سرطان‌ها فعال کنیم، و این برای باز کردن اثرات بعدی پاسخ ایمنی بسیار مهم است.»

به گفته محققان، این واکسن اکنون در فاز ۱ کارآزمایی بالینی کودکان برای سرطان مغز آزمایش خواهد شد.

این کارآزمایی شامل حداکثر ۲۴ بیمار بزرگسال و کودک برای تأیید یافته‌های این مطالعه اولیه خواهد بود.

گلیوبلاستوما یک سرطان بسیار کشنده است که میانگین بقای آن حدود ۱۵ ماه است. در حال حاضر پزشکان از جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی برای مبارزه با تومور استفاده می‌کنند.

کد خبر 6105760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha