۲۳ مهر ۱۳۹۸، ۱۱:۴۲

پاسخی به یک حاشیه؛

هیچ فیلم طنزی در محرم و صفر اکران نمی‌شود؟

هیچ فیلم طنزی در محرم و صفر اکران نمی‌شود؟

برخی از تهیه‌کننده و پخش‌کننده‌ها سینما می‌گویند که محرم و صفر به دلیل اکران نشدن فیلم‌های کمدی و مفرح، سینما ضرر می‌بیند، سوال این است که واقعا هیچ فیلم کمدی اکران نمی‌شود؟

مجله مهر: آیا فقط فیلم‌های کمدی را می‌توان خانوادگی دید؟ آیا اکران نشدن آثار کمدی در ایام محرم و صفر به اقتصاد سینما آسیب می‌زند؟ آیا فیلم‌های اجتماعی را نمی‌توان خانوادگی دید؟

این‌ها سوالاتی‌ست که متولیان سینما باید به آن‌ها جواب دهند، کسانی‌که در همین سینما فیلم می‌سازند و اکران می‌کنند و چرخ اقتصاد این صنعت را می‌چرخانند. کسانی که گاهی خودشان در مقام معترض ظاهر می‌شوند و پایین بودن میزان فروش فیلم‌ها در سینما را به مسائل این‌چنینی ربط می‌دهند.

سیدجمال ساداتیان تهیه‌کننده سینما با حضور در برنامه تلویزیونی محدودیت‌های اکران در زمان‌هایی مانند محرم و صفر یا ایام فاطمیه را از دلایلی دانسته که فروش سینما را کم می‌کند.او می‌گوید: «وقتی اکران فیلم‌های کمدی که احتمالا انتخاب اول خانواده‌ها برای تماشای دسته‌جمعی آثار در سینماهاست، به دلایلی امکان پذیر نباشد، پس فروش فیلم‌ها در سینما هم افت می‌کند.»

این تهیه‌کننده معتقد است که «وزارت ارشاد به دلیل فشارهایی که برخی گروه‌ها ایجاد می‌کنند، مجبور است فرم اکران را در این ایام بهم بریزد، در حالیکه آیا واقعا مردم در محرم و صفر نباید بخندند؟ می‌توان به حرمت روز عاشورا، اربعین و ۲۸ صفر اکران را متوقف کرد، اما واقعا باید دو ماه سینما را محروم کرد؟»

اما نکته مهم این است که آیا واقعا ما در محرم و صفر محدودیت داریم؟

همین الان با بررسی فیلم‌های روی اکران می‌بینیم که ۲۶ شهریور، همزمان با ۱۷ محرم فیلم سینمایی «کلوپ همسران» اکران شده است؛ فیلمی که نه تنها در دسته آثار کمدی قرار می‌گیرد، بلکه در دسته فیلم‌های مفرح و شاد هم قرار می‌گیرد. البته همین فیلم کمدی که به استناد برخی می‌تواند انتخاب مناسبی برای دسته جمعی سینما رفتن باشد، با محدودیت سنی اکران شده و اتفاقا فروش خوبی هم نداشته است.

البته به جز این فیلم، مجموعه «هیولا» هم دقیقا روز ۱۱ شهریور در شبکه نمایش خانگی توزیع شده بود، با اینکه وزارت ارشاد صریحا اعلام کرده بود که در دهه اول محرم توزیع و اکران فیلم‌های کمدی ممنوع است.

همچنین فیلم‌های کمدی «زهرمار»، «ایکس لارج» و «نیوکاسل» که پیش از ایام محرم اکران شده بودند، با این‌حال روزهای ابتدایی دهه محرم یعنی ۱۰، ۱۱ و ۱۲ شهریور طبق پنل گزارشگیری همچنان در برخی سینماها فروش داشته‌اند.

میزان فروش فیلم زهرمار در روزهای ۱۰ تا ۱۲ شهریور مصادف با اول تا سوم محرم

میزان فروش فیلم نیوکاسل در روزهای ۱۰ تا ۱۲ شهریور مصادف با اول تا سوم محرم

میزان فروش فیلم ایکس‌لارج در روزهای ۱۰ تا ۱۲ شهریور مصادف با اول تا سوم محرم

تاریخ توزیع قسمت ۱۸ مجموعه هیولا، ۱۱ شهریور مصادف با دوم محرم

کد خبر 4746431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha