۵ فروردین ۱۳۹۹، ۱:۰۳

مدیرکل منابع طبیعی بوشهر:

سازه‌های آبخیزداری قدرت تخریبی سیل کنگان را کاهش دادند

سازه‌های آبخیزداری قدرت تخریبی سیل کنگان را کاهش دادند

بوشهر - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: سازه‌های آبخیزداری قدرت تخریبی سیل روز سوم فرودین در شهرستان کنگان را کاهش دادند.

غلامرضا منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سازه‌های آبخیزداری که طی دو سال اخیر در حوزه آبخیز شهری شهرهای کنگان و بنک احداث شده است، در کنترل و مهار سیل اخیر و جلوگیری از آسیب به تأسیسات و زیرساخت‌های این شهرها نقش اساسی داشتند.

وی اضافه کرد: در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ تعداد هفت سازه سنگی ملاتی از محل اعتبارات استانی، ملی و صندوق توسعه ملی با حجم استحصال سالانه دو میلیون متر مکعب در بالا دست شهرهای کنگان و بنک توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان احداث شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر ادامه داد: این سازه‌ها با کنترل آب سیلاب و کاهش حجم خروجی سیلاب و تأخیر در سرعت جریان رواناب، از قدرت تخریبی سیل سوم فروردین ۱۳۹۹ کاسته‌اند.

وی افزود: با توجه به بارش کم سابقه ۱۰۲ میلیمتر باران در بازه زمانی کمتر از یک ساعت و توپوگرافی منطقه که نوار شرقی این دو شهر را ارتفاعات با شیب تند در برگرفته است، حجم عظیمی از رواناب از طریق دره‌های فصلی که از میان این دو شهر عبور می‌کنند، به سمت پایین دست سرازیر شد که بخشی از آن در این سازه‌ها ذخیره و با تأخیر زمانی مناسبی به پایین دست هدایت شد.

منتظری خاطرنشان کرد: با توجه به مطالعه حوزه آبخیز شهری کنگان و تهیه طرح‌های اجرایی آبخیزداری و آبخوانداری، در صورت تأمین اعتبار آمادگی داریم ۱۰ سازه جدید را احداث کرده و آسیب پذیری این دو شهر مقابل سیل‌های مخرب احتمالی آینده را به حداقل برسانیم.

کد خبر 4884951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha