۲۰ خرداد ۱۳۹۹، ۹:۰۱

یک مقام مسول وزارت علوم به مهر خبر داد؛

تلاش برای اخذ مجوز «مراکز کاریابی» و هدایت شغلی در دانشگاهها

تلاش برای اخذ مجوز «مراکز کاریابی» و هدایت شغلی در دانشگاهها

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم گفت: اخذ مجوز مراکز تخصصی کاریابی در دانشگاه ها در دستور کار قرار دارد و در همین رابطه با وزارت کار رایزنی خواهیم کرد.

محمد سعید سیف در گفتگو با خبرنگار مهر درخصوص راه اندازی مراکز کاریابی تخصصی و هدایت شغلی در دانشگاه‌ها گفت: در واقع می‌توان اینگونه تعبیر کرد که فقط اسم این مراکز جدید است ولی فعالیت‌هایی مثل مهارت افزایی، کارآموزی، نمایشگاه، کاریابی و … بعضاً بصورت متفرق از گذشته در دانشگاه‌ها انجام می شده است.

وی افزود: ما ضمن برخی حمایت‌های مالی، صرفاً سعی کردیم که الگوسازی و انسجامی در این فعالیت‌ها ایجاد کنیم و در این راستا، تلاشمان بر این بوده که در هر استان، حداقل یک دانشگاه، با راه اندازی چنین مرکزی به دانشجویان و فارغ التحصیلان خدمات ارائه کند.

افزایش مراکز کاریابی در دانشگاه‌ها به ۴۰ مرکز در سال ۹۹

سیف با بیان اینکه سال ۹۸، ۲۳ مرکز راه اندازی شد، ادامه داد: در ساختار جدید، عملاً سعی مان بر این است که در سال ۹۹ تعداد این مراکز را به عدد ۴۰ برسانیم و سپس حمایتهای مختلفی؛ از جمله اخذ مجوز مراکز تخصصی کاریابی از وزارت کار را در دستور کار قرار دهیم.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم با اشاره به اینکه در حال حاضر، وزارت کار این مراکز را به رسمیت نمی‌شناسد، گفت: اگر مجوز مورد اشاره اخذ شود، آنگاه تسهیلات و حمایتهای ذیل قوانین، شامل حال این مراکز نیز خواهد شد.

وی ادامه داد: علاوه بر این، یک سری حمایت‌های دیگر؛ از جمله در اختیار گذاشتن نیروی انسانی و برخی پشتیبانی‌های مالی را نیز در دستور کار داریم و امیدواریم این مراکز بتوانند خدمات مطلوبی به فارغ التحصیلان ارائه بدهند.

سیف در پاسخ به این سوال که آیا خدمات ارائه شده از سوی این مراکز تاکنون مناسب بوده است؟ اظهار داشت: حقیقت این است که خدمات اینچنینی تا به حال جزو خدمات دانشگاه‌ها نبوده و صرفاً ظرف یکی ۲ سال اخیر آغاز شده است. پیش تر دانشجویان وقتی فارغ التحصیل می‌شدند، عملاً دانشگاه در قبالشان احساس مسئولیت و تکلیف نمی‌کرد، یا نهایتاً در حد این بود که مدارکشان را تأیید کند.

وی ادامه داد: اکنون اما دانشگاه‌ها به این نتیجه رسیده اند که برای ارتباط با مسائل کشور و حل مشکلات، باید کمک کنند تا مشکل بیکاری و اشتغال دانشجویان و فارغ التحصیلان برطرف شود.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم گفت: فارغ از موضوع کاریابی، این مراکز می‌توانند در بحث هدایت شغلی و سوق دادن دانشجویان به سمت و سوی مشاغلی که به آن علاقه دارند، به دانشجویان کمک کنند.

سیف با بیان اینکه اینها مواردی است که در گذشته اصلاً در حیطه وظایف دانشگاه‌ها نبوده، افزود: اکنون دانشگاه‌های ما درخصوص موارد یاد شده نیز احساس مسئولیت می‌کنند و امیدواریم اقدامات صورت گرفته در این راستا، به مرور منسجم‌تر بشود.

وی ادامه داد: در این میان ما اصراری نداریم که روال کار در همه دانشگاه‌ها، یکسان باشد. چرا که سطح دانشگاه‌ها با یکدیگر متفاوت است. ولی در هر صورت، همه متفق القول، روی این موضوع که دانشگاه‌ها باید به منظور کسب مهارتهای شغلی و جذب به بازار کار، به دانشجویان یاری برسانند، تاکید داریم، اما احتمالاً دانشگاه‌ها در شیوه انجام کار، تفاوت‌های جزئی با یکدیگر خواهند داشت.

کد خبر 4944539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha