یادداشتی از مصطفی راهی؛

سبک زندگی مردم‌دارانه پیامبر (ص)؛ گمشده‌ دنیای امروز

سبک زندگی مردم‌دارانه پیامبر (ص)؛ گمشده‌ دنیای امروز

برای رحمه للعالمین بودن پیامبر اسلام (ص) همین بس که ایشان برای هدایت انسان‌ها حتی از خود و حقی که بر خود ثابت بود نیز می‌گذشتند و خود را فدای اسلام و مسلمانان می‌کرد.

خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه - مصطفی راهی*: از جمله مسائلی که اومانیست و انسان‌محوری دنیای امروز برای انسان‌ها به ارمغان آورده است، فاصله گرفتن مردم از همدیگر و فرورفتن آن‌ها در دنیای تنهایی‌هایشان است. فرهنگ غربی که به‌جای ترویج تعهد و مسئولیت‌پذیری، بر طبل احقاق حقوق یا بهتر بگوییم خودخواهی‌ها و هوس‌ها و خواهش‌های دل می‌کوبد، به‌شدت جوامع انسانی را به سمت فروپاشی و از هم گسستگی سوق داده است. شاید بی‌جا نباشد اگر بگوییم قوانینی که در عرصه‌های اجتماعی فضای امروز حاکم است بیشتر شبیه به قانون جنگل است تا اینکه بخواهد کرامت انسانی را احیا نماید.

برای اثبات این مدعا که قوانین دنیای امروز که خاستگاه آن دنیای غرب و فکر اومانیستی است، بیان یک مطلب کافی است که در کشوری که الان در حال صادر کردن فرهنگ خود به کشورهای دیگر خصوصاً کشورهای جهان سوم است، دو وزیر در کابینه‌ی دولتش رونمایی می‌شود که تابه‌حال نمونه‌ی پیشین نداشته است؛ "وزیر پیشگیری از خودکشی" و "وزیر امور تنهایی" دو سِمت جدیدی است که در کشور انگلیس طی سال‌های اخیر از آن رونمایی شده است .[۱] این خبرها و خبرهایی ازاین‌دست از دنیای غرب زیاد شنیده می‌شود که نشانه انحطاط و سیر نزولی فرهنگ غرب است.

در دنیای غرب، با عنوان آزادی انسان، کرامت انسانی لگدمال شده است و این باعث ایجاد تشنگی در بین مردمان آن سرزمین گشته است تا بدان جا که به دنبال راه فراری از این مهلکه می‌گردند. حال با این اوصافی که از دنیای غرب بیان شد باید باز به سراغ گزارش‌ها در این زمینه رفت که مردم این سرزمین‌ها در این سال‌ها برای رفع این عطش به کدام سمت‌وسو گرایش پیدا کرده‌اند؟ بر اساس گزارش مرکز آمار "Pew Forum"، تا سال ۲۰۳۰، کشورهای فرانسه، آلمان و هلند بیشترین مسلمان را در خود جای خواهند داد .[۲]

جالب است که بدانیم همین گزارش‌ها بیان می‌دارند بیشترین افراد جذب شده به اسلام در قلب اروپا زنان هستند که این خود نشان‌دهنده‌ی یک نکته است که برنامه‌های مبتنی بر فرهنگ غربی که برای زنان اروپایی تدارک دیده شده است و از آن به "فرهنگ فمینیستی" یاد می‌شود برای زنان نه‌تنها سودی به همراه نداشته است بلکه آن‌ها را آسیب‌پذیرتر کرده است.

حال می‌توان به رمز و راز اسلام هراسی در دنیای غرب پی برد، آن‌ها با اسلام هراسی می‌خواهند جلوی گرایشات روزافزون مردم سرزمین‌هایشان به این آئین را بگیرند که در عمل نیز موفق نبوده‌اند.

وقتی پای فرهنگ اسلامی در زمینه‌ی روابط اجتماعی می‌نشینیم باید در گام نخست از پرچم‌دار اصلی آن یعنی حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) نام ببریم؛ همان پیامبری که دین مبین اسلام را در جایی ترویج داد و گستراند که بسیاری از مردمش از آداب‌ورسوم دوران جاهلیت رنج می‌بردند. تعابیر قرآن در وصف پیامبر ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله و سلم) دل انسان را نسبت به ایشان نرم می‌کند و هر فرد تشنه‌ی عواطف سالم و صادقانه‌ی بشردوستانه را به سمت اسلام متمایل می‌سازد.

در آیه ۱۲۸ توبه خداوند رحمان این‌گونه پیامبرش را به مردم معرفی می‌نماید: «لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ؛ به یقین، رسولی از خود شما به سویتان آمد که رنج‌های شما بر او سخت است؛ و اصرار بر هدایت شما دارد؛ و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است!» این حقیقتی است که وقتی برای جهانیان خوانده می‌شود نسبت به او و دینی که آورده است گرایش پیدا می‌کنند.

برای رحمه للعالمین بودن پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) همین بس که ایشان برای هدایت انسان‌ها حتی از خود و حقی که بر خود ثابت بود نیز می‌گذشتند و خود را فدای اسلام و مسلمانان می‌کردند که در اینجا فقط کافی است ما به یک نمونه والا از رفتار ایشان در زمان نمازگزاردن بر جنازه عبدالله بن اُبی که قرآن نفاق او را برملا کرده بود اشاره کنیم. «هنگامی که عبدالله بن ابیّ مرد، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به درخواست پسرش که مؤمن بود بر سر جنازه به قصد نماز حاضر شد. عمر بن خطّاب لباس حضرت را از پشت گرفت و به سمت خود کشید و گفت: خدا ترا نهی کرده بر او نماز بخوانی و برای تو جایز نیست که بر او نماز بخوانی. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به او فرمود: وای بر تو، مرا اذیت کردی. من به احترام پسرش بر او نماز خواندم و امیدوارم به خاطر این نماز من هفتاد نفر از فرزندانش مسلمان شوند .»[۳]

این گونه رفتارهای حمایت‌گرانه در سیره پیغمبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به وفور یافت می‌شود که هر انسان تشنه روابط کریمانه بین انسان‌ها را به خود جذب می‌نماید و ما در این روزها که حاکمیت استکبار کرامت انسانی را لگدمال کرده است مشاهده می‌کنیم فوج فوج از انسان‌های آسیب‌دیده از آن روابط را که به اسلام گرایش پیدا می‌کنند.

*: کارشناس معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم

پی‌نوشت:
۱. غرب رویایی! در معضلات خودساخته دست و پا می‌زند؛ از وزارتِ تنهایی تا وزیر پیشگیری از خودکشی!، گزارش سایت روزنامه کیهان، کد خبر: ۱۵۶۶۲۷، تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷.
۲. کودکانی که مسلمان به دنیا می‌آیند / قاره سبز تا سال ۲۰۳۰ چهره اسلامی به خود می‌گیرد، گزارش سایت باشگاه خبرنگاران جوان، کد خبر: ۴۴۰۵۵۳۱، تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۲.
۳. کتاب سلیم بن قیس هلالی، ترجمه کتاب با عنوان اسرار آل محمّد (ص) توسط: اسماعیل انصاری زنجانی خوئینی، نشر الهادی، قم، بهار ۱۳۷۵

کد خبر 5064301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha