۱۲ آذر ۱۳۹۹، ۷:۱۶

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خبر داد؛

اجرای طرح شهید سلیمانی در ۲۴ محله کرمانشاه

 اجرای طرح شهید سلیمانی در ۲۴ محله کرمانشاه

کرمانشاه- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه از اجرای بیماریابی و غربالگری فعال در قالب طرح شهید سلیمانی در ۲۴ محله کرمانشاه با هدف قطع زنجیره کرونا خبر داد.

ابراهیم شکیبا صبح امروز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: برنامه تکمیلی مدیریت کرونا طرح محله محور که به نام شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی مزین شده است و اجرای آن در سراسر کشور از استان کرمانشاه آغاز شد بر پایه چهار اصل برنامه ریزی، سازماندهی، اجرا و پایش و نظارت استوار است.

وی افزود: مدیریت بیماری، کاهش میزان شیوع بیماری با قطع زنجیره انتقال، کاهش میزان بستری و مرگ‌ومیر بیماران مبتلا به کووید ۱۹ از اهداف چهارمین گام بسیج ملی مبارزه با کرونا است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با اشاره به محله‌محوری و خانواده‌محوری و مبنای «هر خانه یک پایگاه سلامت»، تصریح کرد: در این طرح به‌شکل کاملاً فعال مردم را غربالگری و بیماری را شناسایی می‌کنیم تا زنجیره انتقال بیماری قطع شود.

وی ادامه داد: برنامه عملیاتی این طرح در قالب دستورالعمل کشوری تدوین و تا کنون تعداد هفت جلسه با حضور کارشناسان و مدیران شبکه‌های بهداشتی درمانی استان کرمانشاه و بیش از ۵۰ جلسه در سطوح معاونت بهداشتی به منظور اجرا و ساماندهی آن برگزار شده است.

شکیبا با تشریح گام‌های اجرای این طرح، افزود: در گام نخست اجرای این طرح در حوزه سازماندهی، جغرافیا و جمعیت استان کرمانشاه به ۲۴ منطقه تقسیم بندی شده، که ۱۰ منطقه در کرمانشاه، ۲ منطقه در اسلام آبادغرب و بقیه شهرستان‌ها هر کدام یک منطقه است.

وی گفت: مراقبت‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغی توسط تیم‌های مستقر در مراکز منتخب، جهت گروه‌های آسیب پذیر و افراد بیمار و مشکوک و اطرافیان آنها انجام می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با اشاره به تعداد نفرات به کارگیری شده برای اجرای این طرح، گفت: تعداد ۷۷۳ تیم عملیاتی در استان برای اجرای این طرح، شامل ۱۴۴ تیم در شهر و ۶۲۹ تیم در روستاها در نظر گرفته شده است.‌

وی ادامه داد: تاکنون ۶ هزار و ۷۴۸ بازدید توسط تیم‌های نظارتی انجام و آموزش‌های لازم برای مقابله با کرونا ارائه شده است.

شکیبا با اشاره به مراقبت در حوزه مرزی، گفت: در حوزه مراقبت مرزی نیز در شهرستان قصرشیرین که تردد مسافر وجود دارد ۲ پزشک مستقر هستند که با کمک مراقبین پایگاه مراقبت مرزی و با انجام تست‌های سریع تشخیصی کرونا از ورود افراد بیمار به داخل استان و کشور جلوگیری می‌شود و در حال حاضر یک هزار تست تشخیصی سریع کرونا در اختیار این مرکز قرار داده شده است.

وی به توزیع تست‌های تشخیصی سریع در بین پایگاه‌هایی که نیاز است، گفت: تعداد ۱۰ هزار تست تشخیصی سریع کرونا از وزارت خانه تحویل گرفته شده و در شبکه‌های بهداشتی درمانی و مراکز منتخب استان توزیع شده است و آموزش‌های لازم در خصوص نحوه انجام آن بر اساس دستورالعمل ارسالی به این مراکز ارائه شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه بیان کرد: تست سریع برای افراد مشکوک پس از مراجعه به این مراکز انجام می‌شود و پس از گذشت حدود نیم ساعت وضعیت فرد از نظر ابتلاء به کرونا مشخص خواهد شد.

شکیبا ادامه داد: در راستای اجرای طرح محله محوری تاکنون در حوزه مراقبت اقدامات بسیار خوبی در استان کرمانشاه انجام شده است که طی این مدت تعداد هزار و ۶۴۳ نفر مثبت قطعی و تعداد سه هزار و ۷۹۴ مورد مشکوک در استان کرمانشاه شناسایی شده است.

وی در خصوص محل‌های قرنطینه آماده شده برای بیماران قطعی، افزود: در سه شهرستان کرمانشاه، صحنه و کنگاور جهت بیمارانی که امکان قرنطینه در منزل وجود ندارد، نقاهتگاه راه اندازی شده است و در بقیه شهرستان‌ها نیز با همکاری سپاه نقاهتگاه جهت این بیماران راه اندازی خواهد شد.

شکیبا هدف از اجرای این طرح را قطع زنجیره انتقال کرونا دانست و گفت: در همین راستا آموزش‌های لازم به اطرافیان بیمار و افراد مشکوک توسط تیم‌های آموزشی ارائه می‌شود.

وی افزود: تا کنون به ۲ هزار و ۸۱۵ نفر از افراد مشکوک و اطرافیان بیماران آموزش داده شده و همچنین به تعداد چهار هزار و ۹۰۰ نفر نیز از طریق سامانه ۴۰۳۰، سامانه سلامت و توسط مراقبین سلامت آموزش‌های مقابله و پیشگیری از ابتلاء به کرونا ارائه شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: هر منطقه ۲۴ گانه استان دارای یک مدیر است که وظیفه هماهنگی با دستگاه‌های دیگر از جمله سپاه و هلال احمر را دارد و هر منطقه یک مسئول نیز دارد که به صورت فنی، نظارتی و حمایتی مسئولیت اجرای مطلوب برنامه‌ها را عهده دار است.

وی گفت: گزارش اقدامات انجام شده در طول اجرای طرح در این مراکز به صورت روزانه به معاونت بهداشتی دانشگاه و به صورت هفتگی به وزارت بهداشت ارسال می‌گردد، بنابراین در صورت وجود هر گونه مشکل، راه کارهای لازم ارائه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن رسیدگی خواهد شد.

کد خبر 5085825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha