۲۶ آذر ۱۳۹۹، ۱۳:۴۲

معاون وزیر علوم خبر داد؛

تشکیل کارگروهی در وزارت علوم برای ویرایش احکام برنامه ۵ ساله

تشکیل کارگروهی در وزارت علوم برای ویرایش احکام برنامه ۵ ساله

معاون اداری و مالی وزیر علوم از تشکیل کارگروهی در وزارت علوم برای ویرایش احکام برنامه ششم توسعه و پیشنهاد آن برای درج در برنامه ۵ ساله هفتم توسعه خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد تقی نظرپور در میزگرد تخصصی روش ها و معیارهای اثربخشی دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور که امروز به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: لایحه بودجه ۱۴۰۰ در حال حاضر در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است و کمیسیون آموزش جلساتی را با مسئولان دانشگاه ها و ستاد وزارت به صورت متمرکز دارد؛ اگر بتوانیم ارتباط خوبی را با نمایندگان مجلس برقرار کنیم، این یک ظرفیت بالقوه ای در موقعیت حساس کنونی است.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با اشاره به اینکه صنعت کشور نیاز به بازسازی دارد، گفت: صنایع کشور، صنایع به روزی نیستند و تحریم های ظالمانه آمریکا و برخی کشورها نیز خسارت زیادی به بازسازی صنعت کشور وارد کرده است؛ در این بین شرکت های دانش بنیان و همینطور پارک های علم و فناوری توانسته اند قدم های موثری را در مقابله با تحریم ها بردارند.

وی با تاکید بر آسیب شناسی جلسات و اقدامات صورت گرفته در حوزه ارتباط دانشگاه و صنعت گفت: صرفا دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم شاید نتواند نیاز امروز کشور را براورده کند و باید در شرایط کرونایی ارتباط میان صنایع و دانشگاه ها تقویت شود و از ظرفیت مراکز پژوهشی نیز بیشترین بهره را ببریم. 

نظرپور با بیان اینکه براساس لایحه بودجه ۱۴۰۰، ۳۰ درصد اعتبارات دانشگاه ها به درآمدهای اختصاصی تعلق پیدا کرده است، افزود: بخش عمده درآمدهای اختصاصی دانشگاه ها از درآمدهای ارتباط با صنعت به دست می آید؛ درآمدهای آموزشی دانشگاه ها، درآمد قابل ملاحظه ای نیست. بنابراین در این شرایط باید برقراری ارتباط با صنعت افزایش یابد. 

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم به مسولان دانشگاه ها در استان ها و شهرستانها پیشنهاد کرد که در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۰، پیشنهادات خود را با نمایندگان شهر خود در میان بگذارند و آن ها را توجیه کنند.

وی همچنین از تشکیل کارگروهی در وزارت علوم برای ویرایش احکام برنامه ششم توسعه و پیشنهاد آن برای درج در برنامه ۵ ساله هفتم توسعه خبر داد.

نظرپور ادامه داد: برخی مواقع در بحث ارتباط دانشگاه با صنعت، مباحث تئوری را مطرح می کنیم و راهکارهای اجرایی را مغفول می گذاریم در حالی که انتظار این است که راهکارهای اجرایی هم مطرح شود.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم پیشنهاداتی در راستای تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت عنوان کرد و گفت: به طور مثال یکی از پیشنهادات بحث فرهنگسازی و تبیین منافع صندوق علمی و پژوهشی در وزارت علوم و دیگری بحث تسهیلات قانونی مندرج در قانون سالیانه و در برنامه ۵ ساله است که می شود آن را برای صنایع تببین کرد.  

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تبیین استفاده از تجارب جهانی و معرفی کارهای موفق ارتباط با صنعت و همچنین بررسی شیوه های ارتقای تاب آوری صنایع در شرایط تحریم و استفاده از پایان نامه های تحصیلات تکمیلی برای پاسخگویی به نیازهای صنعت از دیگر پیشنهادات به شمار می رود.

کد خبر 5097241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha