۱۶ بهمن ۱۳۹۹، ۲۳:۵۷

با حضور رئیس منابع طبیعی خوانسار صورت گرفت

بهربرداری از بندهای چند منظوره برای حفظ آب حوزه خشکه رود

بهربرداری از بندهای چند منظوره برای حفظ آب حوزه خشکه رود

خوانسار- رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خوانسار از اجرای پروژه بندهای چند منظوره آبخیزداری شهرستان خوانسار با اعتباری بالغ بر ۲۲ میلیارد ریال خبرداد.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی کیخایی شامگاه پنجشنبه در مراسم بهره‌برداری از بندهای چند منظوره آبخیزداری حوضه مطالعاتی خشکه رود و طرح کمربند حفاظتی اراضی ملی شهرستان خوانسار اظهار داشت: این بند سنگ و سیمان یکی از چندین بند سنگی ملاتی آبخیزداری است که با هدف حفظ آب و خاک، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، تأخیر در جریانات سیلابی با کاهش دبی پیک سیلاب و افزایش زمان تمرکز حوضه، ترسیب رسوبات ناشی از فرسایش در بالادست حوضه، افزایش دبی و طول مدت زمان آبدهی منابع آبی پایین دست (از قبیل چاه‌های آب کشاورزی، چشمه‌ها و قنات‌ها)، بهبود وضعیت معیشتی ساکنین حوضه اجرا شده است.

وی افزود: حوضه مطالعاتی خشکه رود با وسعتی معادل ۱۱ هزار و ۶۰۸ هکتار شامل اراضی زراعی و مرتعی سه روستای خشکه رود، ماکوله و کوچری و از سرشاخه‌های سد گلپایگان و ۱۵ خرداد است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خوانسار با بیان اینکه میانگین بارش در حوضه آبخیز خشکه رود ۳۱۲ میلی‌متر است، تصریح کرد: حجم کل بارش در این حوضه معادل ۳۶ میلیون مترمکعب بوده که اجرای پروژه‌های آبخیزداری موجب کاهش هدر رفت آب و خاک و افزایش نفوذ نزولات جوی به سفره‌های آب زیرزمینی و جلوگیری از ورود رسوبات به سدهای پایین دست می‌گردد.

وی افزود: با توجه به توپوگرافی شهرستان خوانسار که عمدتاً به شکل کوهستانی و تپه ماهور است و از طرفی اقلیم این شهرستان که موجب شده تا اکثر بارش‌های سالانه در فصول سرد سال (که حداقل نیاز آبی در بخش کشاورزی وجود دارد) اتفاق بیافتد، می‌طلبد تا با اجرای پروژه‌های متنوع آبخیزداری، بدون تغییر در اکوسیستم، موجبات تزریق بخش عمده‌ای از نزولات جوی به سفره‌های آب زیرزمینی و تأمین نیاز آبی بخش‌های کشاورزی و غیر کشاورزی را فراهم کرد.

کیخایی تصریح کرد: پروژه اجرای بندهای چند منظوره آبخیزداری شهرستان خوانسار با اعتباری بالغ بر ۲۲ میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی و تملک دارایی شهرستان تأمین و اجرا شده است.

وی اظهار کرد: برای مثال ظرفیت آبگیری بند سنگ و سیمان احداث شده در پایین دست روستای خشکه رود حدود ۳۵ هزار متر مکعب است که با لحاظ ضریب نفوذ پذیری خاک، سالانه موجب تزریق بیش از ۳۵۰ هزار مترمکعب حجم بارش‌های سالانه به داخل خاک می‌شود.

کد خبر 5139210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha