۲۷ اسفند ۱۳۹۹، ۱۱:۰۱

از سوی نشر لوگوس؛

«تحلیل مضمون: مفاهیم، رویکردها و کاربردها» منتشر شد

«تحلیل مضمون: مفاهیم، رویکردها و کاربردها» منتشر شد

«تحلیل مضمون: مفاهیم، رویکردها و کاربردها» تألیف رضا بنی اسد و محمد شیخ‌زاده به همت انتشارات لوگوس به تازگی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در دو دهۀ اخیر استفاده از تحلیل مضمون در نگارش مقالات علمی، پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها و سایر پژوهش‌ها سیری فزاینده داشته است زیرا هر اندیشمندی که با متن، محتوا و انواع داده‌های کیفی، به‌ویژه مصاحبه و داده‌های ثانویۀ مرور نظام‌مند، سروکار دارد می‌تواند از آن در تحلیل داده‌ها و حتی طراحی الگو بهره‌برداری کند. تحلیل مضمون یک رویکرد، روش و حتی مکتب قابل استفاده برای رشته‌های مختلف دانشگاهی همچون علوم انسانی و هنر، علوم پزشکی، دامپزشکی، فنی و مهندسی، کشاورزی، منابع طبیعی و علوم پایه بوده، در شاخه‌های مختلف علوم حوزوی نیز بسیار قابل‌استفاده است.

کتاب حاضر، که اولین کتاب جامع در این زمینه به زبان فارسی است، به معرفی مفاهیم، رویکردها و مکاتب تحلیل مضمون می‌پردازد و تلاش می‌کند با ایجاد پیوندی عمیق میان مفاهمی نظری و کاربست آن‌ها در پژوهش، اثری کاملاً کاربردی را به پژوهشگران تقدیم کند. این کتاب به دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و همۀ پژوهشگران کیفی و مرور نظام‌مند توصیه می‌شود.

علاقه مندان برای مشاهده و دانلود فهرست و مقدمه کتاب تحلیل مضمون مفاهیم رویکردها و کاربردها اینجا کلیک کنند.

رضا بنی‌اسد، دورۀ راهنمایی خود را در راهنمایی نمونۀ شهید علی ایران‌منش و دورۀ دبیرستان را در دبیرستان نمونۀ علامه طباطبایی در شهرستان بافت به پایان برد. سپس، در رشتۀ معارف اسلامی و مدیریت بازرگانی با تمرکز بر مطالعات تلفیقی فناوری اطلاعات و مدیریت راهبردی در دانشگاه امام صادق علیه‌السلام مشغول به تحصیل شد. وی پایان‌نامۀ خود را با درجۀ عالی با عنوان «شناسایی قابلیت‌ها و مزیت‌های رقابتی فناوری برای حصول آرمان‌های چشم‌انداز بیست‌سالۀ جمهوری اسلامی ایران» دفاع کرد.

در سال ۸۶ و ۸۷ در ۵ آزمون علمیِ مدیریت سیاستگذاری دانشگاه تربیت مدرس، مدیریت منابع انسانی دانشگاه مشهد، مدیریت راهبردی دانشگاه شهید بهشتی، مدیریت رفتار سازمانی دانشگاه اصفهان و مدیریت دولتی با گرایش تصمیم‌گیری و خط‌مشی‌گذاری عمومی پذیرفته و پس از پذیرش در آزمون مصاحبه، برای ادامۀ تحصیل در مقطع دکتری، دانشگاه تهران را انتخاب کرد.

وی در این دوره از محضر استادانی چون سید مهدی الوانی، زاهدی، علی‌نقی امیری، عابد جعفری، حسن دانایی‌فرد، جندقی، زارعی‌متین و حمید زارع بهره برد و سرانجام رسالۀ دکتری خود را با عنوان «طراحی الگوی ارتقای ظرفیت خط‌مشی‌گذاری در مجلس شورای اسلامی» که با تحلیل مضمون نگارش کرده بود با نمرۀ عالی دفاع کرد.

وی در سال ۱۳۹۰ وب‌سایت آموزش آنلاین را تأسیس کرد و کتاب وی با عنوان «مدیریت راهبردی با تأکید بر جهاد اقتصادی» به عنوان کتاب شایستۀ تقدیر بیستمین دورۀ جایزۀ کتاب فصل جمهوری اسلامی ایران در زمستان ۱۳۹۰ شناخته شد. ایشان در سال ۱۳۹۱ با همکاری دکتر مهدی ثنایی کتاب «کاربرد اینترنت و رایانه در مدیریت» را منتشر کرد.

وی در سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ با حکم آیت‌الله مهدوی کنی ریاست اداره کل کتابخانه و فناوری اطلاعات دانشگاه امام صادق علیه‌السلام را بر عهده داشت.

همچنین بنی‌اسد سال‌های متمادی به تدریس روش‌شناسی پژوهش کیفی و همچنین نرم‌افزارهای مرتبط با آن همچون Maxqda, Nvivo, Atlas.ti مبادرت نموده و راهنمایی و مشاورۀ پایان‌نامه‌ها و رساله‌های متعددی را که با تحلیل مضمون روش‌شناسی آن‌ها دنبال شده است بر عهده داشته است. ایشان در دورۀ فراگیری کورونا با همکاری بیش از ۱۰۰ نفر از متخصصان علوم اجتماعی، دورۀ سه‌جلدی «آزمون کرونا: دیدگاه‌ها و راهبردها» را تدوین و با نشر دانشگاه امام صادق علیه‌السلام روانه بازار کرد.

این مجموعه از طریق پیوندهای زیر قابل دریافت هستند:
 

دریافت متن کامل و پی دی اف جلد سوم:

دریافت متن کامل و پی دی اف جلد دوم:

دریافت متن کامل و پی دی اف جلد اول:
 

وی هم‌اکنون عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، دانشکدۀ معارف اسلامی و مدیریت و همچنین معاون گروه بازرگانی است. ان شاءالله به‌زودی کتاب وی با عنوان «کاربرد فضای مجازی در پژوهش» نیز از سوی انتشارات لوگوس به زیور طبع آراسته خواهد شد.

محمد شیخ‌زاده دارای کارشناسی ارشد رشتۀ معارف اسلامی و مدیریت صنعتی از دانشگاه امام صادق (ع) و دکترای مدیریت رفتار سازمانی از دانشگاه تهران است. ایشان هم‌اکنون عضو هیئت علمی دانشگاه بجنورد است. علائق پژوهشی ایشان در حوزۀ مدیریت اسلامی، مدیریت راهبردی، رفتار سازمانی، روش‌شناسی و مطالعات میان‌رشته‌‎ای است. استقبال گستردۀ پژوهشگران از مقالۀ وی با عنوان «تحلیل مضمون و شبکۀ مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده‌های کیفی (دوفصلنامه اندیشۀ مدیریت راهبردی ،۱۳۹۰)» و کاربرد روزافزون روش تحلیل مضمون در رشته‌های مختلف، انگیزۀ نویسندگان برای تدوین کتابی جامع در این حوزه بوده است.

برخی از کتاب های چاپ‌شده وی عبارت است از:
- رهبری خدمتگزار (دو جلد)، انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ۱۳۹۲
- استراتژی تولید: حرکت به سوی تولید در مقیاس جهانی، انتشارات سمت، ۱۳۹۵
- مدیریت مشارکتی با رویکرد کاربردی (ترجمه)، انتشارات دانشگاه بجنورد، ۱۳۹۹

«تحلیل مضمون: مفاهیم، رویکردها و کاربردها» تألیف رضا بنی اسد و محمد شیخ‌زاده به همت انتشارات لوگوس به بهای ۷۵ هزار تومان اخیراً منتشر شد.

کد خبر 5171745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha