۱۵ فروردین ۱۴۰۰، ۰:۰۶

مهر گزارش می دهد؛

جهادگری به روایت «مالکوم ایکس»/ از آبرسانی تا پشتیبانی تولید

جهادگری به روایت «مالکوم ایکس»/ از آبرسانی تا پشتیبانی تولید

شیراز- گروه جهادی شهید «مالکوم ایکس» استان فارس روایتگر محرومیت زدایی در نقاط مختلف کشور است. از زلزله کرمانشاه تا آبرسانی به نقاط محروم سیستان و بلوچستان عرصه ای برای جهادگری آن‌هاست.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: مشهود نشدن جهش تولید در اقتصاد و معیشت مردم باعث شد تا رهبر معظم انقلاب در نامگذاری امسال صراحتاً بر رفع موانع و پشتیبانی‌های لازم بعد از واژه تولید، تأکید کنند.

در این شرایط یکی از بهترین عواملِ شناسایی موانع و اعلام پشتیبانی‌های لازم برای تحقق مطلوب جهش تولید، گروه‌های جهادی هستند که مخلصانه در این مسیر تلاش کردند و با وجود همه موانع و نبود پشتیبانی‌های لازم موفقیت‌های افتخارآمیزی رقم زدند.

گروه جهادی شهید مالکوم ایکس استان فارس، یکی از این گروه‌هاست که بعد از فعالیت در بحران‌های نقاط مختلف کشور ازجمله زلزله کرمانشاه، سیل شیراز و سایر نقاط کشور و اشتغالزایی در استان‌های مختلف، اکنون بر آب رسانی به روستاهای محروم سیستان و بلوچستان متمرکز شده است.

این گروه تاکنون موفق به راه اندازی یک قرارگاه جهادی با مشارکت استان‌های فارس، کرمان، خراسان جنوبی، همدان، تهران، مرکزی، سیستان و بلوچستان شده و از برکت یک کار گروهی بسیار ارزشمند در سیستان و بلوچستان بهره می‌برد و این روزها با پیگیری اجرای سامانه جامع محرومیت زدایی و مدیریت بحران، در حالِ برداشتنِ گامی عظیم در حرکت جهادی و رفع محرومیت است که جزئیات آن به زودی منتشر خواهد شد.

مدیر گروه جهادی شهید مالکوم ایکس، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این گروه جهادی با هدف محرومیت زدایی و مدیریت بحران در حوزه‌های تخصصی و زیرساختی در استان فارس و شیراز راه اندازی شد و توجه به ریشه و علل اصلی ایجاد بحران و محرومیت، از اهداف مجموعه است.

حجت رحیمی تصریح کرد: بر همین اساس، اولویت بندی نیازمندی‌ها و نیازمندان از مهم‌ترین برنامه‌های ماست.

وی حمایت بی دریغ و خالصانه مردم و صاحبان سرمایه از برنامه‌های جهادی و تخصصی در حوزه محرومیت زدایی، فعالیت اقتصادی هدفمند و راه اندازی برندهای اقتصادی با اهداف جهادی، وجود برنامه‌ی بلندمدت تخصصی و منطبق با واقعیات جامعه، متمرکز شدن بر موضوعات ریشه‌ای، تخصصی و پرهیز از پراکنده کاری و بهره گیری از نیروهای تخصصی و داوطلب مردمی در امداد رسانی را از علل موفقیت‌های نسبی مجموعه برشمرد و ابراز داشت: تعامل با مدیران نهادهای متولی ازجمله دولتی و غیر دولتی و تعامل با سایر گروه‌های جهادی در شرایط مختلف بدونِ تزاحم تابلوها و اسم و رسم‌ها می‌تواند باعث هم افزایی در این مسیر باشد.

چرا شهید مالکوم ایکس؟

مالکوم ایکس، مبارز مسلمان سیاهپوستی بود که برای حقوق مدنی سیاهپوستان فعالیت می‌کرد. او در سال ۱۹۶۵ و در سن ۳۹ سالگی هنگام سخنرانی در سالن بالروم مانهاتان، با شلیک چند گلوله شهید شد.

رحیمی در خصوص نام گروه توضیح داد: دلیل نام‌گذاری گروه به نام یکی از شهدای غیر ایرانی، توجه دادن به این مسئله است که ما برای خدمت‌رسانی، هیچ مرز و رنگ و نژادی نمی‌شناسیم و هر کجای عالم بتوانیم گره از کار انسانی باز کنیم، بی‌تردید به نمایندگی از انقلاب اسلامی اقدام به امدادرسانی خواهیم کرد.

وی در خصوص نوع فعالیت جهادی این گروه نیز گفت: فعالیت اصلی و فعلی ما در حوزه آبرسانی به روستاهای محروم استان سیستان و بلوچستان است که این اقدام چند ویژگی خاص دارد.ویژگی اول اینکه تأمین مالی آن صددرصد مردمی صورت می‌پذیرد.

مدیر گروه جهادی شهید مالکوم ایکس ادامه داد: دوم اینکه اجرای شبکه آب به صورت جهادی و توسط نیروهای داوطلب آموزش دیده و رایگان انجام می‌شود، اما از نظر فنی، تمام استانداردهای آبفا رعایت شده و گروه جهادی پس از پایان هر پروژه، تأییدیه کتبی و فنی از ناظرِ فنی دریافت می‌کند که این امر را می‌توان جهشی برای مشارکت مردم در اجرای زیرساخت‌های حیاتی کشور و آبادانی هرچه بیشترِ کشور دانست.

این فعال جهادی در خصوص انتخاب روستاهای استان سیستان و بلوچستان به عنوان منطقه هدف گفت: متأسفانه این استانِ مرزی و مهم ما، با وجود تأکیدات مقام معظم رهبری بر توسعه سواحل مکران و محرومیت زدایی از کل استان، همچنان ۱۰۶۲ روستای فاقد شبکه آب شرب دارد. آماری فاجعه بار که مردمان نجیبِ آن نقطه از میهن عزیزمان را با مشکلات متعدد مواجه کرده است. کودکانی که برای برداشتن آب به برکه‌های عمیقِ برجای مانده از سیلابهای فصلی مراجعه می‌کنند و یا غرق شده و جان خود را ازدست می‌دهند و یا طعمه‌ی تمساح‌های پوزه کوتاهِ منطقه (گاندو) می‌شوند.

وی ادامه داد: در عین حال اگر از اینها زنده ماندند، مصرفِ آن آب آلوده، انواع بیماری‌های معده، کلیه، چشم و پوست را برای آنها به ارمغان می‌آورد، صحنه‌هایی تلخ که حاصل تلاش برای تأمین آب و زنده ماندن در دمای ۵۰ درجه‌ی منطقه است.

این گروه، ضمن مطالبه از مسئولین، به صورت جدی در حال احداث شبکه آب کاملاً تخصصی و استاندارد است. کار پر هزینه‌ای که صرفاً با کمک‌های مردمی پیش رفته و می‌رود تا بیش از این شاهد این نباشیم که کودکان معصوم برای جرعه‌ای آب، جان بدهند.

رحیمی در خصوص بخش دوم فعالیت گروه جهادی شهید مالکوم ایکس توضیح داد: این گروه علاوه بر آبرسانی فعالیت در حوزه اشتغال را نیز به دو منظور پیگیری می‌کند. ما ایجاد اشتغال برای تأمین درآمد پایدارِ خانواده‌های ساکن در مناطق محروم و نیز ورود به تولید و صنعت برای تأمین منابع مورد نیاز گروه جهادی در محرومیت زدایی را در این بخش از فعالیت‌ها دنبال می‌کنیم.

هفت خان موانع، مانع زدا می‌طلبند

این فعال جهادی با اشاره به نام گذاری سال جدید توسط رهبر معظم انقلاب، درمورد موانع تولید با توجه به تجربیات عینی گروه گفت: معمولاً در مرحله اخذ مجوزها موانع زیادی وجود دارد که اگر اراده‌ای بر رفع موانع باشد، توجه به آنها برای فعالان و مسئولان اقتصادی راهگشاست.

وی زمان طولانی اخذ مجوز، الزام به گذراندن برخی دوره‌های فنی حرفه‌ای که عمدتاً غیرکاربردی و تئوری هستند و هزینه‌های اخذ مجوز را از جمله این موانع برشمرد و اظهار داشت: مجوزها تقریباً هیچ سودی برای واحد تولیدی ندارند. بنا به ادعای اتحادیه‌ها، داشتن مجوز برای اغلب مشاغل، صرفاً جهت جلوگیری از پلمپ واحد تولیدی است و تولید کننده نه تنها از تسهیلات خاصی بهره نخواهد برد بلکه هزینه مالیات و هزینه حق عضویت سالانه ی اتحادیه را نیز باید متحمل شود، سهم بیمه نیروها هم در اکثر مشاغل با بیمه آزاد و خویش فرما یکی است. در یک کلام، اخذ مجوز تولیدی، در حال حاضر صرفاً دردسر بوده و کارِ غیرقانونی برای تولیدکننده آسان‌تر است.

وی سرمایه در گردش را از جمله موانع بعدی عنوان کرد و گفت: تا زمانی که بانک و بازارهای صوریِ مالی سودِ زیاد به سرمایه می‌دهند، سرمایه گذار رغبتی برای حضور در تولید نخواهد داشت و سودِ بدونِ کار و زحمت را به تولیدِ پر زحمت ترجیح خواهد داد. طبیعتاً سرمایه گذاری خصوصی در این حالت منتفی است. سرمایه گذاری دولتی و بانک هم با وجود سختگیری و سود بالای وام و ضمانت‌های سنگین، برای تولیدکننده، انتخاب خوبی نیست.

رحیمی قصه تکراری واردات بی رویه و دلالی رانیز از موانع جدی دانست و گفت: تا زمانی که واسطه و دلال بیش از تولید کننده منفعت می‌برد، نه در صنعت و نه کشاورزی رغبتی برای تولید نخواهد بود. از طرف دیگر این روزها ناپایداری تأمین و قیمت مواد اولیه نیز برنامه ریزی بلند مدت را با مشکل مواجه نموده است.

وی افزود: البته با وجود همه موانع، همچنان می‌شود چرخه تولید را فعال کرد و ما با همه گرفتاری‌ها در مقاطع مختلف دست و پنجه نرم کرده‌ایم و امروز، سه برند تولیدی فارس در حوزه‌های دانش بنیان و ماشین هایcnc متعلق به گروه جهادی ماست.

راه‌های نجات تولید را دریابید

وی به عنوان مدیر مجموعه‌ای که برای استمرار حرکت خود در محرومیت زدایی بیش از یک دهه به طور مستمر تلاش کرده است، رفع موانع اخذ مجوز، تقویت تولید دانش بنیان و فکر محور، تقویت سامانه‌های هوشمند خرید و فروش و خدمات را با هدف کاهش و حذف دلال‌ها و شفاف سازی انبارها برای جلوگیری از احتکار و نیز هدایت منطقی تولید در کشاورزی و صنعت و واردات از طریق پایش موجودی بازار و اخذ عادلانه ی مالیات و صادرات غیرنفتی با حفظ اعتبار و حیثیت برند ایرانی جهت ارز آوری، از راه‌های مهم نجاتِ بازار و تولید با توجه به شعار سال دانست و گفت: لازم است از عموم مردم که تشکیل دهنده اصلی گروه‌های جهادی و حامیانِ آن هستند، تقدیر خالصانه کرده و این نوید را بدهم که ان شاء الله به زودی با انتخابِ مدیرانِ معتقد به کارِ جهادی، سخت‌ترین و تخصصی‌ترین امور کشور نیز به دستِ نیروهای مردمیِ داوطلب و خالص اداره خواهد شد.

به گزارش مهر، جهادگران مالکوم ایکس در طیف وسیعی از عرصه‌ها سعی دارند به مردم کشورشان کمک کنند. آنها محرومیت زدایی می‌کنند، به تولید کمک می‌کنند و دست افراد نیازمند را می‌گیرند. آنها نمودی از پشتیبانی از تولید هستند.

کد خبر 5180555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • علي اصغر كريمي IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
      0 0
      قانون برنامه و بودجه از شيوه جهادي پشتيباني نمي كند. بلكه قوانين اكثرا بر اساس سرمايه داري منفعت طلب تنظيم شده است. بايد قوانين متناسب با شيوه جهادي = مردمي = دانش بنيان - عوض شود ان شاءالله