۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۳:۱۰

کرباسچی:

روحانی باید درصف‌های مرغ می‌ایستاد/ دولت می‌توانست کارآمدتر باشد

روحانی باید درصف‌های مرغ می‌ایستاد/ دولت می‌توانست کارآمدتر باشد

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفت: اگر یک رئیس‌جمهور بدون اطلاع قبلی به صف مرغ یا بیمارستان برود خیلی در روحیه مردم تاثیرگذار است اما چنین سبکی در کار روحانی وجود نداشت.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در پخش زنده اینستاگرامی سلسله نشست‌های بررسی و تحلیل انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، درباره عملکرد مجلس شورای اسلامی، گفت: هنوز برای اظهار نظر زود است، کسانی نماینده مجلس هستند که تازه آمدند و آشنایی کامی با ضرورت‌ها ندارند. ایده‌های به تعبیر خودشان انقلابی و ایده‌آلی دارند اما باید دید این ایده‌ها تا کجا می‌تواند محقق و به یک قانون برای اجرا مبدل شود.

وی افزود: تا امروز به غیر از بررسی بودجه مورد خاصی برای بررسی نبوده و امیدواریم بعد از این شاهد اقدامات عملیاتی از جانب نمایندگان مجلس باشیم.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی درباره عملکرد نمایندگان فراکسیون امید در دوره قبل مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آنچه که گذشته را نباید مورد نقد یک جانبه و غیر منصفانه قرار داد چرا که سودی ندارد. مجلس آن دوره اگرچه هم با مشکلات بسیاری از داخل و خارج مواجه بود؛ اما درگیر برخی بازی‌های سیاسی نیز شده بود که شاید مانع اقدامات مفید شد.

کرباسچی تلاش و پیگیری مدیران اجرایی را راه‌حل بسیاری از مشکلات دانست و عنوان کرد: اینکه تکلیف و برنامه یک کشور مشخص نباشد معضل بزرگی است و مشکلات را پررنگ‌تر می‌کند، مثلاً باید مشخص باشد روی سیاست خارجه چقدر می‌توان حساب کرد.

وی تاکید کرد: کشوری با این همه امکانات چرا باید هنوز در مناطقی از آن مشکل آب وجود داشته باشد؛ چرا در مناطق جنگ زده هنوز مشکلات بسیاری وجود دارد. کشوری با این سطح از امکانات می‌تواند با مدیریت کارآمد شرایط بهتری داشته باشد و رو به اصلاح و پیشرفت برود.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی درباره ارتباط رئیس‌جمهور با وزرا و کابینه دولت بیان کرد: حزب کارگزاران نزدیکی آن‌چنانی به شخص رئیس‌جمهور نداشته، البته برخی دوستان با اسحاق جهانگیری ارتباطاتی داشته‌اند که مورد نقد قرار گرفت. به موجب همین انتقادات تعداد جلسات کاهش یافت و در دوره دوم آقای روحانی هم ارتباط حزب کارگزاران با آقای جهانگیری بسیار کم شده بود.

کرباسچی حضور فیزیکی مدیران ارشد اجرایی بدون تشریفات را در کف جامعه که مردم با مشکلات درگیر هستند ضروری دانست و گفت: بینشی که در این حضور به دست می‌آید بینش متفاوتی از گزارشات مکتوب است و دیدگاه حقیقی‌تری را به مدیران می‌دهد. از سوی دیگر این حضور اگر واقعی باشد در بین مردم آثار مثبتی در افکار عمومی خواهد داشت.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ادامه داد: فقدان حضورهای سرزده حسن روحانی در بین مردم در این دو دوره محسوس بود. به موجب توجه کمتر رئیس‌جمهور، وزرا هم کمتر به این اقدامات توجه نشان دادند، لذا فاصله دولت از مردم بیشتر شد.

کرباسچی تاکید کرد: اگر رئیس‌جمهوری در کشور باشد که بدون اطلاع قبلی به یکی از استان‌ها برود یا اینکه در صف مرغ یا در بیمارستان‌ها و در کنار مردم حضور یابد، یک بینش واقعی و خارج از گزارشات مکتوب بدست می‌آورد.

وی گفت: عمده گزارشاتی که به مدیران ارشد می‌دهند، تر و تمیز شده است و تمام واقعیت‌ها را منعکس نمی‌کند. اگر یک رئیس‌جمهور یا مدیر ارشد اینگونه در جمع مردم حاضر شود نباید بگوییم ریاکاری کرده است.

دبیرکل حزب کارگزاران گفت: اگر یک رئیس‌جمهور بدون اطلاع قبلی به صف مرغ یا بیمارستان برود خیلی در روحیه مردم تأثیرگذار است اما چنین سبکی در کار روحانی وجود نداشت، وقتی روحانی چنین مکان‌هایی نمی‌رفت، وزرای دولت هم نمی‌رفتند.

وی درباره کمرنگ شدن همراهی رئیس‌جمهور توسط اصلاحات خاطرنشان کرد: آقای روحانی بیش از اینکه همراهی فکری و سیاسی با جبهه اصلاحات داشته باشد، همراهی عملکردی در جهت اجرای روش‌ها و راه‌حل ها بود. شاید هیچ‌گاه اصلاحات همراهی سیاسی با شخص روحانی نداشته که این همراهی بخواهد کمرنگ شود یا نشود.

کرباسچی حمایت یا نقد مطلق را عملکردی نادرست برشمرد و اظهار کرد: عملکرد هر رئیس‌جمهوری بعد از هشت سال مسئولیت قطعاً ضعف‌هایی داشته که مورد نقد قرار می‌گیرد؛ اما نقد یا حمایت صد درصدی به دور از واقعیات است. البته دولت می‌توانست با تأثیرگذاری نقدها و پایش از مشکلات کشور تا حدی عبور کند.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی درباره شرایط حاکم بر سیاست خارجه و مذاکرات عنوان کرد: بهتر بود دولت می‌توانست این مذاکرات را مسائل سیاسی دور کند و جناح‌های سیاسی هم از این مسائل فاصله می‌گرفتند. باید این قضایا را برای تصمیم‌گیری بهتر از هم جدا کرد.

وی با بیان اینکه گفتگوهای بین‌المللی خوب است اما مهم‌تر از آن گفتگوهای داخلی است، تاکید کرد: گفتمان اصلی باید با جناح‌هایی که با دولت زاویه دارند انجام شود تا کشور از جنجال فاصله بگیرد. کشمکش سیاسی تا یک جایی قابل قبول است؛ اما امروز این بحث‌ها به عرصه اجرایی کشور وارد شده و روی آن تأثیر گذاشته است، این روش اداره کشور درست نیست.

کرباسچی ادامه داد: باید ماهیت امری که به سرنوشت کشور برمی‌گردد از مسائل و کشمکش‌های سیاسی جدا شود؛ البته کسی که در رده اول اجرایی کشور است باید از سلایق و جناح‌های مختلف استفاده کند و افراد در جناح‌های گوناگون خود را از سرنوشت کشور جدا ندانند.

وی به بررسی عملکرد نهاد اجماع‌ساز پرداخت و بیان کرد: از سال ۷۶ چنین شوراهایی برای تصمیم‌گیری جبهه اصلاحات تشکیل شد که الزام فعالیت آنها بخصوص در ایام انتخابات اهمیت بیشتری دارد. اشکالاتی به تشکیلات قبلی وارد بود که تلاش شده در اجماع‌ساز مرتفع شود؛ مهم نیست که نتیجه این تغییرات منتج به پیروزی در انتخابات شود.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی نکته حفظ وجهه اصلاحات در جامعه را ضروری دانست و تاکید کرد: نهاد اجماع‌ساز باید به گونه‌ای عمل کند که در صورت شکست یا پیروزی در انتخابات وجهه اصلاحات در بین مردم حفظ شود؛ اینکه اخلاق شکست و پیروزی در اصلاح‌طلبان احیا شود خیلی اهمیت دارد و اگر این اخلاق در تمام جبهه اجرا شود این نهاد کار خود را با موفقیت انجام داده است. البته بهتر است عملکرد به گونه‌ای باشد که مردم برای شرکت در انتخابات تشویق شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا گزینه خاصی تاکنون مدنظر اجماع‌ساز است گفت: هنوز خبری در این مورد نداریم، روالی که اعلام شده برای معرفی کاندیداهای هر حزب انجام شده؛ ولی هنوز اسم خاصی از سوی اجماع‌ساز مطرح نشده است.

کرباسچی درباره نحوه عملکرد شورای نگهبان عنوان کرد: دستورالعمل‌های شورای نگهبان، نحوه نظردهی و رد یا تایید کاندیداها روند ثابتی است که تغییر نکرده و بعید می‌دانم مورد جدیدی در آن وجود داشته باشد؛ ممکن است گاها یک سری مصلحت اندیشی ها و مداخلاتی اثرگذار باشد اما تغییر روش جدی و محسوسی پیش‌بینی نمی‌شود. بهتر است نگاه شورای نگهبان نگاهی جامع در گزینش ها باشد تا همه آحاد جامعه فردی را در انتخابات داشته باشند و رای بدهند.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی درخصوص اظهارات اخیر فائزه هاشمی درباره روند غیرشفاف جلسات حزب کارگزاران گفت: برای خانم هاشمی احترام قائل هستیم و اگر نظری دارند می‌توان در جلسات به آنها پرداخت. کارگزاران مجموعه‌ای در سراسر کشور است، دفاتر حزبی دارد، اعضای شورای مرکزی دارد و افراد در مراحلی که تحت نظارت است و به واسطه انتخابات گزینش می‌شوند.

وی ادامه داد: در کنگره اخیر اعضای شورای استان‌ها،  خانم هاشمی حضور داشت که در آنجا عده‌ای از علاقه‌مندان لیست انتخاباتی داخلی حزب تحت عنوان یاران فائزه هاشمی به او دادند که تعدادی از آنها رای آوردند. خانم هاشمی در روندی که آن را غیر دموکراتیک دانستند حضور داشتند. البته انتقاداتی وارد است و ممکن است مواردی برای اصلاح باشد اما این روندی است که قانون مشخص کرده و طبیعی است با نظرات همه منطبق نباشد؛ اما نهایتا در یک کار جمعی باید با هم تقابل کنیم.

کرباسچی در واکنش به انتقادات اخیر فائزه هاشمی بیان برخی اشکالات و نقدها را علت ناامیدی مردم برشمرد و تاکید کرد: نقد همیشه وجود دارد اما مسئله این است نقدها را وسیله ای قرار بدهیم که وضع جامعه بهتر شود یا آن ها را به ابزاری برای افزایش نا امیدی کشور تبدیل کنیم. مثل این که فرزندی داشته باشیم که فقط اشکلات را در سرش بکوبیم و محسناتش را نبینیم. در یک جمع هشتاد میلیونی همه مثل هم فکر نمی‌کنند؛ اگر من یا ایشان انتقاداتی داریم قطعا دیگران هم انتقادات بسیاری نسبت به ما دارند و ممکن است بگویند رفتار شما متناسب با خانواده‌تان نیست.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی اظهار کرد: فرض کنید بگوییم وزیران کارآمدی لازم را همه جا نداشته اند، باید بررسی کنیم و به آن بپردازیم؛ اما این تعبیر که بگوییم همه وزرا مول میخ هستند و حضور و عدم حضورشان تفاوتی ندارد نه تنها اثری در حل مسائل ندارد بلکه فاصله‌ها و شکاف‌ها را بیشتر می‌کند.

وی افزود: خانم هاشمی بیانات احساسی دارند که مربوط به امروز نیست و بیست سال است این اظهارات را می‌شنویم که به مرور زمان و با برخوردهای متقابلی که صورت می‌گیرد تشدید می‌شود. همه تلاش ما این است که افرادی که می‌توانند حرکت مثبتی در جهت سازندگی کشور داشته باشند همراه شوند.

کرباسچی در پاسخ به این سوال که کاندیدای قطعی حزب متبوعش مشخص شده اظهار کرد: کاروان مفصلی از طرف اصلاح‌طلبان و اصولگرایان روانه عرصه انتخابات است، هرکس شرکت کند و باعث گرم شدن فضای سرد سیاسی کنونی شود اقدام مثبتی است. درمورد حزب کارگزاران هنوز کسی تصمیمش برای شرکت قطعی نشده است. البته عبور از فیلتر شورای نگهبان هم موضوعی است که افراد را در تردید نگه داشته است؛ اما تاکنون هنپز روی شخص خاصی به اجماع نرسیده‌ایم.

دبیرکل حزب کارگزاران حمایت این حزب و اصلاحات از علی لاریجانی را بلامانع دانست و تاکید کرد: لاریجانی هنوز اعلام آمادگی نکرده و ما هم تصمیمی در این مورد نگرفته‌ایم؛ اما ایشان از افراد ارزشمند کشور است و نباید به خاطر جهت‌گیری‌های سیاسی افراد موثر در رشد و توسعه کشور را نادیده بگیریم. بالاخره یک جمع سیاسی باید بر روی خضور افراد به نتیجه برسند، حضور مستقل افراد در عرصه انتخابات بعید است.

وی ادامه داد: از آنجا که کارگزاران در جبهه اصلاحات است همه تلاشمان بر این است که از مجموعه اصلاحات کاندیدایی معرفی شود؛ اما نگاه باید به سمت توسعه کشور و حل مشکلات باشد، باید کسی که بتواند در این مسیر به درستی پیش برود حمایت شود؛ اگر این فرد از بدنه اصلی اصلاحات باشد چه بهتر اما اگر نبود هم من عیبی نمی‌بینم که برای اداره مشور از همه نیروها برای بهبود بخشد استفاده کنیم.

کرباسچی به درباره حضور تاجزاده در انتخابات و اختلافاتش با او گفت: با توجه به احترامی که برای بهزاد نبوی قائل هستم و اینکه از من خواستند در رسانه به این مباحث دامن نزنم به این موضوع نمی‌پردازم؛ اما تاکید می‌کنم حضور تاجزاده در انتخابات خیر و برکتی دارد. اینکه در فضای شفافی مشخص شود دیدگاه‌ افراد تا چه حد در جامعه نفوذ دارد برای تصمیم‌گیران، مسئولین و ما اثر دارد. در مجموع من نحوه بیان و نظرات تاجزاده را قبول ندارم.

دبیرکل حزب کارگزاران مهم‌ترین خط مشی برای عبور از بحران‌های سیاسی کشور را بهبود بخشیدن اوضاع روزمره زندگی مردم دانست و عنوان کرد: رئیس جمهور باید اشراف دائم بر مشکلات مردم و جامعه داشته باشد. رئیس‌جمهور با همه تشکیلات موجود باید از وضعیت مردم و کشور به صورت حقیقی و نه نمایشی مطلع باشد. مسائل جانبی، تعارفات و رودربایستی در سیاست جایی ندارد. تلاش شبانه روزی، بالا بردن کارآمدی و حل مشکلات معیشتی مردم می‌تواند ریئس‌جمهور را در مدت خدمت و بعد از آن روسفید کند.

کد خبر 5197740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha