۲۱ تیر ۱۴۰۰، ۹:۵۳

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

از سرمایه گذاری ۲.۴ تریلیون دلاری صنعت فرودگاهی جا نمانیم

از سرمایه گذاری ۲.۴ تریلیون دلاری صنعت فرودگاهی جا نمانیم

کارشناس اقتصاد حمل و نقل هوایی می‌گوید: بر اساس پیش بینی اتحادیه بین المللی فرودگاه‌ها، این صنعت نیازمند جذب سرمایه ۲.۴ تریلیون دلاری در زیر ساخت‌ها و تجهیزات فرودگاهی تا ۲۰۴۰ است.

محمد سعید شرفی در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به کاهش سرمایه گذاری ها در بخش فرودگاهی در دوره پاندمی کرونا، آغاز بازگشت مجدد رونق به صنعت حمل و نقل هوایی دنیا از ۲۰۲۳ را یادآور شد و اظهار کرد: بر اساس پیش بینی اتحادیه بین المللی فرودگاه‌ها (ACI) در خصوص میزان دارایی سرمایه‌ای مورد نیاز آتی فرودگاه‌ها به منظور ارائه خدمات به مسافران حمل و نقل هوایی در سال ۲۰۴۰، فرودگاه‌های مناطق مختلف جهان نیازمند جذب یا تزریق سرمایه‌ای معادل ۲.۴ تریلیون دلاری در زیر ساخت‌های خود، اعم از ترمینال‌های مسافری، سطوح پروازی، پارکینگ خودروها و تجهیزات فرودگاهی هستند.

وی افزود: بر اساس این پیش بینی اتحادیه بین المللی فرودگاه‌ها که با همکاری دانشگاه آکسفورد و حمایت فرودگاه بین المللی دوحه قطر ارائه شده، مبلغ ۱.۷ تریلیون دلار می‌بایست صرف توسعه، نوسازی، بهسازی و تجهیز زیرساخت‌های موجود فرودگاهی و رقمی معادل ۷۰۰ میلیارد دلار سرمایه ساخت فرودگاه‌های جدید شود.

شرفی ادامه داد: از مجموع سرمایه مورد نیاز برای توسعه زیرساخت‌های موجود، سرمایه‌ای معادل ۷۴۹ میلیارد دلار سهم توسعه و تجهیز ترمینال‌های فرودگاهی در اولویت اول و مبلغی معادل ۴۴۴ میلیارد دلار می‌بایست به توسعه سطوح پروازی در جایگاه دوم اختصاص یابد.

کمبود شدید زیرساخت‌های فرودگاهی در آسیا و اقیانوسیه / ‬سرمایه مورد نیاز فرودگاهی غرب آسیا؛ ۱۵۰ میلیارد دلار

کارشناس اقتصاد حمل و نقل هوایی گفت: بالاترین میزان سرمایه گذاری مورد نیاز در زیرساخت‌های فرودگاهی در منطقه آسیا و اقیانوسیه خواهد بود که مبلغی حدود ۱.۳ تریلیون دلار را به خود اختصاص داده و پس از آن، فرودگاه‌های اتحادیه اروپا با ۴۲۷ میلیارد دلار و فرودگاه‌های آمریکای شمالی با ۴۰۰ میلیارد دلار در جایگاه‌های بعدی خواهند بود. این در حالی است که سرمایه مورد نیاز جهت توسعه فرودگاه‌های غرب آسیا به منظور پاسخگویی به تقاضای رو به رشد سفرهای هوایی مبلغی معادل ۱۵۰ میلیارد دلار در نظر گرفته شده است.

مسافران هوایی ۲۰۴۰؛ ۱۹ میلیارد نفر

وی تصریح کرد: مطالعات تاریخی روند رشد سفرهای هوایی از دهه ۹۰ میلادی تا کنون، بیانگر دو برابر شدن تعداد سفرهای هوایی در هر دهه بوده و با در نظر گرفتن دوره توقف این رشد به دلیل شیوع پاندمی کرونا و احتمال بازیابی ترافیک هوایی در سال ۲۰۲۳، میزان سفرهای هوایی نقاط مختلف جهان به ۱۹ میلیارد نفر در سال ۲۰۴۰ پیش بینی شده است.

از توسعه سریع فرودگاه‌های جنوب خلیج فارس و ترکیه غافل نشویم

شرفی یادآور شد: با در نظر گرفتن مقررات سختگیرانه بین المللی در خصوص کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و ضرورت توجه به توسعه پایدار از یک طرف و برنامه ریزی کشورها برای ارتقای درآمدهای خود از طریق بهره مندی از ظرفیت رو به رشد تقاضا برای حمل و نقل هوایی از طرف دیگر، نمودهایی از رقابت جدی فرودگاه‌ها بر سر جذب سرمایه‌های خارجی به منظور افزایش ظرفیت برای جذب حداکثری مسافران داخلی و خارجی مشهود است. توسعه سریع و شگفت انگیز فرودگاه‌های کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و همسایه غربی را نیز در همین چارچوب می‌بایست مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

توصیه‌ای به دولت سیزدهم: هر یک میلیون مسافر هوایی، ۱۰ هزار و ۵۰۰ شغل ایجاد می‌کند

این پژوهشگر اقتصاد حمل و نقل هوایی معتقد است: افزایش ظرفیت فرودگاه‌های بین المللی به میزان یک میلیون مسافر می‌تواند منجر به ایجاد ۱۰ هزار و ۵۰۰ شغل مستقیم و غیر مستقیم و افزایشی بالغ بر ۳۵۰ میلیون دلاری در درآمد ناخالص ملی کشورها شود؛ لذا توجه به توسعه زیرساخت‌ها به ویژه در فرودگاه‌های بین المللی و تمرکز بر جذب سرمایه‌های خارجی می‌بایست در صدر اولویت‌های سیاستگذاران دولت آتی و مدیران ارشد صنعت حمل و نقل هوایی در دولت سیزدهم به منظور تحقق بخشی از وعده‌های انتخاباتی مبنی بر ایجاد فرصت‌های شغلی و بهبود معیشت باشد.

کد خبر 5255371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha