۱۶ مرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۳۵

در آمریکا انجام شد؛

بازداشت دو نفر به اتهام تلاش برای قتل سفیر میانمار در سازمان ملل

بازداشت دو نفر به اتهام تلاش برای قتل سفیر میانمار در سازمان ملل

وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه ای مدعی شد که مقامات فدرال این کشور دو شهروند میانمار را که به ادعای آنها در پی ترور سفیر میانمار در سازمان ملل بودند، بازداشت کرده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که مقامات این کشور دو تبعه میانمار را به اتهام برنامه ریزی برای قتل سفیر میانمار در سازمان ملل دستگیر کرده اند.

وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه ای مطبوعاتی مدعی شد: [دادستان های فدرال] از دستگیری «پیو هین تات» و «یه هین زا» جهت توطئه برای قتل و حمله خشونت آمیز به نماینده دائم میانمار در سازمان ملل، خبر دادند. (تات و زا) در دو شکایت جداگانه متهم شدند.

بیانیه وزارت دادگستری آمریکا ادامه داد که آنها برنامه ریزی برای نقشه ترور را از ماه جولای تا پنجم آگوست انجام داده اند. این وزارتخانه افزود: هات ۲۸ ساله با یک قاچاقچی سلاح در تایلند که با نظامیان میانمار ارتباط دارد؛ در تماس بوده است. این دو نفر (هات و زا) درباره نقشه برای اجیر کردن افرادی جهت آسیب زدن به سفیر برای مجبور کردن وی به استعفا یا کشتن وی در صورت امتناع از این کار، بحث کرده اند.

بیانیه وزارت دادگستری افزود که زا ۲۰ ساله مبلغ ۵ هزار دلار به هات برای اجیر کردن مهاجمانی برای انجام این حمله داده است. «کیاو موئه تون» نماینده دائم میانمار در سازمان ملل، کودتای نظامیان این کشور در به دست گرفتن قدرت را محکوم کرده بود.

ارتش میانمار با ادعای تقلب گسترده در انتخابات سال گذشته میلادی، روز یکم فوریه ۲۰۲۱ (۱۳ بهمن ۱۳۹۹) در یک کودتای نظامی دولت غیر نظامی این کشور را سرنگون و وضعیت اضطراری یکساله اعلام کرد. در نتیجه این اقدام، رهبران سابق این کشور شامل «آنگ سان سوچی» رهبر حزب حاکم اتحادیه ملی و «وین مینت» رئیس جمهور این کشور بازداشت شدند. در پی این کودتا، اعتراض‌های مردمی در سراسر این کشور آغاز شد که با خشونت مرگباری سرکوب شد و به مرگ صدها تن انجامید.

نظامیان میانمار اگر چه تقلب در انتخابات را در توجیه کودتا مطرح می کنند، چندین منبع و نهاد مستقل پس از بررسی روند رای‌گیری در ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ اعلام کردند که شواهدی حاکی از تقلب در انتخابات نیافته‌اند.

موضع گیری کشورهای غربی در محکوم کردن این کودتا صرفاً ژستی انسان دوستانه است که با هدف سیاسی انجام می شود و در آن دغدغه رفاه مردم میانمار در میان نیست.

کد خبر 5275483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha