۳۰ مرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۳۲

در پیامی تاکید شد؛

کردوانی چهره ماندگار کشورهای اسلامی بود

کردوانی چهره ماندگار کشورهای اسلامی بود

سمنان- نماینده ولی فقیه در استان سمنان با صدور پیامی درگذشت پرفسور کردوانی را تسلیت گفت و از وی به مثابه چهره ماندگار علمی کشورهای اسلامی یاد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، در پی درگذشت پرفسور کردوانی پدر علم کویر شناسی و از مفاخر علمی استان سمنان (زاده گرمسار) چهره‌های سیاسی و مسئولان استانی با صدور پیام‌هایی این ضایعه بزرگ را تسلیت گفتند که در یکی از این پیام‌ها حجت الاسلام مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه در استان سمنان ضمن گرامی داشت مقام شامخ علمی این استاد گرانقدر از وی به مثابه یک چهره ماندگار در کشورهای اسلامی یاد کرد.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان در پیام خود نوشت: درگذشت دانشمند بزرگوار، چهره ماندگار کشور اسلامی، پدر علم کویر شناسی ایران پروفسور کردوانی را به فرهیختگان، نخبگان، دانشگاهیان و بالاخص مردم شریف گرمسار تسلیت عرض می‌کنم. برای ایشان علو درجات و برای خانواده محترم و بازماندگان صبر و اجر از درگاه خداوند متعال خواهانم.

کردوانی انسانی فرهیخته بود

استاندار سمنان نیز دیگر کسی بود که در این زمینه پیام تسلیتی را صادر کرد که در آن آمده است: خبر ارتحال استاد پیشکسوت و فرزانه، دارنده نشان درجه یک دانش و پدر علم کویر شناسی ایران، مرحوم پروفسور پرویز کردوانی واصل و موجب تأثر و تألم عمیق اینجانب گردید. به راستی که فقدان آن استاد فرهیخته و انسان وارسته به عنوان یکی از اساتید دلسوز و فعال در عرصه‌ی علم و تعلیم دانش در کشور، ضایعه‌ای تلخ و ناگوار است.

علیرضا آشناگر در این پیام نوشت: آن استاد دلسوز در طول عمر پر برکت خویش منشأ خدمات متعدد علمی و معنوی فراوان با تکیه بر دانش، تقوی و اخلاق حسنه بوده و امید که انبوه شاگردانش مصداق خیر ماندگار و تسلی بخش فقدان آن چهره ماندگار کشور باشند. به گواهی تاریخ، مرحوم استاد کردوانی، لحظه لحظه‌ی جوانی خویش را نردبانی ساخت تا جویندگان دانش و اندیشه به باغ دانایی و توانایی در آمده و در فضای عطرآگین بوستان معرفت الهی تنفس نمایند و دریغ که تقدیر بر آن شد تا در یوم الحزن عاشورای امسال، شمع وجودش خاموش گردیده و گل‌های با طراوت بوستان اندیشه و علم به سوگ و ماتم ایشان بنشینند.

در این پیام آمده است: اینجانب فقدان این شخصیت برجسته ی علمی استان سمنان و چهره‌ی ماندگار ایران زمین را به عموم مردم نجیب ایران، جامعه‌ی بزرگ دانشگاهی کشور و استان، اساتید و دانشجویان محترم و بویژه خانواده‌ی داغدار آن مرحوم و مردم شریف شهرستان گرمسار، تسلیت و تعزیت عرض نموده و برای آن عزیز به معبود پیوسته، غفران و رحمت واسعه الهی و برای جمیع بازماندگان صبری جزیل توأم با عزت از خداوند سبحان مسئلت می‌نمایم.

کردوانی دانشمند نام‌آور

اردشیر مطهری نماینده مردم گرمسار، آرادان در مجلس شورای اسلامی نیز در پیامی نوشت: فقدان ناگوار پروفسور پرویز کردوانی دانشمند نام‌آور ایرانی، کویر شناس فرهیخته، و چهره ماندگار رشته جغرافیا، که از مفاخر علمی برجسته کشور و مایه مباهات منطقه گرمسار بود موجب تأثر و تالم فراوان اینجانب گردید.

در پیام مطهری آمده است: در کنار خدمات و آثار علمی متعدد و ارزشمندی که از دکتر کردوانی به یادگار خواهد ماند، حساسیت و دلسوزی پدرانه ایشان نسبت به کویر که خود زاده حاشیه آن بود، و زبان صریح ایشان در هشدار بابت رشد بیابان و خشکسالی که اکنون از معضلات مهم کشور است، هیچ گاه از خاطر نخواهد رفت. این ضایعه را به همه سوگواران، خانواده محترم و معزا، جامعه علمی و دانشگاهی کشور و مردم شریف حوزه انتخابیه گرمسار و آرادان تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای آن مرحوم، غفران الهی و علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل آرزومندم.

یک عمر مجاهدت در راه منابع طبیعی

امام جمعه آرادان نیز روز گذشته یاد پرفسور کردوانی را گرامی داشت و بابیان اینکه تأکیدات پرفسور کردوانی مبنی بر جلوگیری از کوه خواری و زمین‌خواری در بخش‌هایی از کشور اثرگذار بوده است، ابراز داشت: ایشان همواره ضمن حفظ محیط‌زیست بر این اصل تأکید بسیار داشت که می‌بایست راه و روش او تداوم یابد.

حجت‌الاسلام جلیل شریفی نیا ضمن بیان اینکه یکی از نگرانی‌های مرحوم کردوانی حفظ منابع آبی و بروز پدیده خشک‌سالی بوده است، افزود: این دوستدار طبیعت اهل گرمسار بارها در تلویزیون به مشکل کمبود آب اشاره می‌کرد و نگه‌داشتن فضای سبز یکی از اولویت‌های ایشان بود که متأسفانه روز گذشته در ۹۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.

تسلیت به مناسبت درگذشت استاد و دانشمند بزرگ

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان نیز در پیام ضمن تسلیت به مناسبت این ضایعه نوشت: مشیت الهی بر این تعلق گرفته که بهار فرحناک زندگی را خزانی ماتم زده به انتظار بنشیند و این بارزترین تفسیر فلسفه آفرینش در فراخنای بیکران هستی و یگانه راز جاودانگی او است خبر درگذشت استاد پیشکسوت و چهره برجسته علمی کشور و استان و دارنده نشان درجه یک دانش و پدر علم کویر شناسی ایران، مرحوم پروفسور پرویز کردوانی موجب تأثر و تألم عمیق اینجانب و تمامی هموطنان و هم استانی‌های عزیز گردید و فقدان آن استاد فرهیخته و انسان وارسته به عنوان یکی از اساتید دلسوز و فعال در عرصه‌ی علم و تعلیم دانش در کشور، ضایعه‌ای تلخ و ناگوار است.

نوید دانایی در این پیام تاکید کرد: اینجانب ضمن ابراز صمیمانه‌ترین همدردی‌ها، این ضایعه غم‌انگیز را به جامعه علمی کشور، استان سمنان و شهرستان گرمسار و نیز خانواده محترم آن مرحوم تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای ایشان علو درجات و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان محترم صبر و شکیبایی مسالت دارم.

تلاش برای احیای منابع طبیعی

حمید رضا دوست محمدی مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان در پیامی نوشت: با نهایت تأسف ضایعه اندوه بار درگذشت پرفسور پرویز کردوانی، دارنده نشان درجه یک دانش، چهره ماندگار و پدر علم کویر شناسی ایران را به خانواده مکرم مصیبت دیده، هم استانی‌های گرامی و محققان و دوستداران محیط زیست و کویر ایران تسلیت و تعزیت می‌گوئیم.

زنده یاد پرویز کردوانی مطالعات میدانی فراوانی در مناطق کویری و بیابانی ایران از خود به جای گذاشت و خدمات او نقش مهمی در پیشبرد علم کویر شناسی و مقابله با خشکسالی داشت. فقدان این چهره ارزشمند علمی که در تمام دوران زندگی پر ثمرش، قلبش برای آبادانی ایران و پیشرفت‌های علمی می‌تپید را تسلیت می‌گوئیم.

به گزارش مهر، پرفسور پرویز کردوانی، دارنده نشان درجه یک دانش و چهره ماندگار که به پدر علم کویر شناسی ایران شهرت دارد سه روز پیش و در سن ۹۰ سالگی دار فانی را وداع گفت و در تهران به خاک سپرده شد. وی در سال ۱۳۱۰ در گرمسار متولد و مرکز تحقیقات مناطق کویری و بیابانی ایران را در سال ۵۴ بیان نهاد. عضویت در بنیاد مطالعات آسیای شبکه آب خاورمیانه، عضو هیأت امنای صلح سبز، رئیس کمیته بیابان‌زدایی انجمن متخصصان محیط زیست ایران و بیش از ۲۰ کتاب دانشگاهی و ده‌ها مقاله علمی به زبان‌های فارسی، انگلیسی و آلمانی ثمرات عمر گرانبهای وی محسوب می‌شود.

کد خبر 5285705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha