۱۰ مهر ۱۴۰۰، ۱۹:۵۷

از سوی رئیس سازمان امور مالیاتی؛

دستورالعمل نحوه محاسبه مالیات خانه های خالی به استانها ابلاغ شد

دستورالعمل نحوه محاسبه مالیات خانه های خالی به استانها ابلاغ شد

رئیس کل سازمان امور مالیاتی دستورالعمل نحوه محاسبه مالیات خانه های خالی را به ادارات کل امور مالیاتی استان ها ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، امید علی پارسا دستورالعمل نحوه محاسبه مالیات واحدهای مسکونی خالی از سکنه را به ادارت کل امور مالیاتی شهر تهران و سایر استان‌ها ذیل ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحیه ۵ آذر ۱۳۹۹، ابلاغ کرد.

بخش‌هایی از این دستورالعمل به شرح زیر است:

۱. این دستورالعمل در ۱۵ بند تنظیم شده که بر اساس آن، ملاک احراز شرایط خالی بودن واحد مسکونی، واقع شدن در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر و همچنین اطلاعات دریافتی از سامانه املاک و اسکان است.

۲. در این دستورالعمل، اگر واحد مسکونی در ۱۲۰ روز ابتدایی یا انتهایی سال خالی از سکنه ولی در سایر ایام سال دارای کاربر باشد، مشمول این مالیات نخواهد شد.

۳. مالیات خانه‌های خالی شراکتی به نسبت سهم هر شریک، جداگانه محاسبه و ابلاغ می‌شود.

۴. مبنای محاسبه نرخ مالیاتی خانه‌های خالی بر اساس «جدول املاک مشابه» که سازمان امور مالیاتی هر سال تدوین می‌کند، خواهد بود.

۵. مأخذ محاسبه مالیات واحدهای خالی از سکنه، ماده ۵۳ قانون مالیات‌های مستقیم است که پس از کسر ۲۵ درصد هزینه استهلاک واحد مسکونی، برآورد خواهد شد.

۶. نرخ‌های ۱۲ و ۱۸ برابر برای سال‌های دوم و سوم خالی از سکنه بودن، صرفاً در صورت توالی خالی بودن مسکن است و اگر در فاصله بین سال‌ها، واحد مسکونی پُر شود، در صورت خالی شدن در سال‌های بعد، مجدداً به نرخ سال نخست محاسبه خواهد شد.

۷. مالکان بیش از ۵ خانه خالی بدون احتساب متراژ (مالک بیش از ۳۰ دانگ مسکن خالی باشد)، مشمول دو برابری نرخ‌های مذکور است.

۸. مهلت ارسال برگه‌های مالیاتی خانه‌های خالی در سال ۱۴۰۰، پایان تیر ماه سال بعد خواهد بود. اوراق مذکور هم در سامانه مؤدیان مالیاتی قابل دسترسی است و هم برای مالکان این واحدها، به صورت پیامک ارسال خواهد شد.

۹. جریمه مالیاتی خانه‌های خالی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر، معادل ۲۰ درصد مالیات مذکور در ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم است.

۱۰. امکان اعتراض به مالیات‌های متعلقه طبق قانون مالیات‌های مستقیم وجود دارد.

۱۱. در صورت عدم پرداخت مالیات خانه‌های خالی، جریمه در نظر گرفته شده همراه با اصل مالیات در زمان انتقال سند ملک مورد نظر، از مالک اخذ می‌شود.

متن کامل این دستورالعمل از اینجا قابل دریافت است.

کد خبر 5318382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      100 1
      نه به مالیات از اشخاص حقیقی وقتی حقوقیها و بانکها محتکران اصلی هستند.نه به دزدی آشکار.نه به اجرای قوانین مالیاتی کشورهای مستکبر چون کانادا در ایران.
      • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
        85 2
        این قانون منسوخ و رده چندمه که در چند کشور اجرا شده و موفق نبوده ...قانونی پر هزینه و با خطای بالا که مردمو گرفتار میکنه ...البته اجرای این قانون در کشور ایران با این شرایط تورم و خصوصیات مردم ما بیشتر قانونی خنده داره .
      • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
        51 1
        متاسفانه نمایندگان مجلس گوش پنبه در گوش فرو برده و نارضایتی مردم از اجرای این طرح و اینکه چرا بانکها و محتکران اصلی تهدید به خوداظهاری نشدند را نمیشنوند و فقط میخوان کسری بودجه را از جیب ملت بدبخت تامین کنن و برای گرفتن پول زور خیلی عجله دارند.
      • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
        51 2
        تهران به این شلوغی حالا یه نفر یه خونه خالی داره و شهر را از این بیشتر شلوغ نمیکنه باید ازش تقدیر و تشکر کرد نه تنبیه. با این کار مردم را از سایر شهرها به سمت تهران روانه میکنند شهری که هم اکنون از فشار جمعیت و کمبود امکانات و نبود جای پارک و ...در حال انفجار است.
    • IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      63 5
      تا زمانی که سامانه املاک واسکان بسته است . نباید مالیات از خانه ای گرفته شود .
      • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
        51 2
        این قانون باید لغو بشه و فقط برای بانکها و حقوقیها و محتکرانی که چندصد خانه خالی و بیشتر دارند اجرا بشه اگه نمایندگان خیلی به فکر مردم هستن خونه های خالی اونا رو به قیمت پایین وارد بازار مسکن کنند.پس معلومه خودشون ذینفع هستند که اینکار رو انجام نمیدن.به طرق مختلف خودشون و بستگانشون معاف از مالیاتن
    • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      100 0
      در صورت تحمیل زیان ناشی از این قانون به مستاجرین و خریداران مسکن ،مجلسیان باید پاسخگو باشند....شروع نابودی بخش مسکن و فرار سرمایه به خارج از کشور....مسکن به سرنوشت بورس دچار خواهد شد.
      • IR ۰۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
        100 0
        مجلسیان برای خودرو موافق افزایش قیمت هستند چون خودروسازان خوب هوای نمایندگان مجلس را داشتند.اگر بانکها هم یه خونه در بالای شهر ویو ابدی بهشون میدادن الان حرفی از مالیات نبود و مردم عادی اسیر نمیشدند.چرا اول سراغ بانکها که ۱۰۰۰ خانه احتکار کردن نمیرید
      • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
        71 0
        مجتبی یوسفی نماینده اهواز گفته ۷ میلیارد دلار ارز توسط ایرانیان بابت خرید ملک در ترکیه خارج شده.یکی نیست به این نماینده ها بگه این نتیجه تصمیمات نابخردانه شماست که راهکارهای تنبیهی اخذ میکنید.متاسفانه تصمیمات عجولانه و بی فکر بعضی از مسئولان بلای جان مردم ایران شده و باعث فرار سرمایه ها از ایران
    • IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      97 2
      هر کسی بتونه ميره جایی که اگه مالیات پرداخت کرد در قبالش رفاه و امکانات دریافت کنه نه اينکه مالیات پرداختيش خرج حقوق و مزایای دنا پلاس سواران بشه ...دولت از تعداد کارکنان و حقوقشون کم کنه تا نیازی به اخاذی از مردم نباشه ...با پرداخت هر ساله مالیات تورمی ،چند بار دیگه باید مالیات بپردازیم!!
    • IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      96 0
      مردم به دليل ناكارامدی‌ مسئولین و عدم توانایی آنان در حفظ ارزش پول ملی در بازارهای مختلف سرمایه گذاری میکنند.درحقیقت مردم قربانی بی کفایتی کسانی هستند که از بیت المال حقوق ميگيرند، باید بابت شرایط موجود افراد ناکارآمد، محاکمه و جریمه شوند ...نه مردم!!!
      • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
        96 0
        یکی از نمایندگان مجلس گفته ۷ میلیارد دلار ارز برای خرید ملک در ترکیه از کشور خارج شده.وقتی قوانین اشتباه تصویب کنید همین میشه.حالا مدام مردم را تهدید به خوداظهاری کنید.متاسفم برای نمایندگان مجلس بیسواد که عجولانه فقط قوانین مالیاتی کانادا را برای مردم ایران اجرا میکنند و باعث فرار سرمایه ها میشوند.
    • IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      117 1
      مردم به دليل ناكارامدی‌ مسئولین و عدم توانایی آنان در حفظ ارزش پول ملی در بازارهای مختلف سرمایه گذاری میکنند.درحقیقت مردم قربانی بی کفایتی کسانی هستند که از بیت المال حقوق ميگيرند، باید بابت شرایط موجود افراد ناکارآمد، محاکمه و جریمه شوند ...نه مردم!!!
    • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      99 0
      اول اموال مسئولین و خانواده هایشان اعلام و شفاف سازی شود.
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      100 1
      تهديدها نشان دهنده اين است كه ساخت يك ميليون واحد در سال عملی نخواهد شد و افزایش قیمت مسکن در ماههای آینده قطعی است.مالیات قیمت املاک بانکها و نهادها را بالا میبرد در حقیقت به نام حمایت از مستاجر جیب سرمایه داران و بانکها پر خواهد شد.
    • DE ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      91 1
      فرمول جدید فروش ملک:قیمت روز ملک+انواع مالیات.....فرمول جدید اجاره :قیمت روز اجاره ملک+مالیات سال قبل...علی برکت الله...
    • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      88 1
      مستاجرانی که از این قانون دفاع میکردید هنوز قانون اجرا نشده فرار سرمایه ها را داریم و قیمت های افسارگسیخته .خوب چه کسی دیگه میاد خونه بسازه.هر کی دستش به دهنش میرسد از این کشور رفت.
      • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
        69 2
        وبااین فرار 7میلیارد دلار سرمایه بر بازار مسکن رکود غالب خواهد شد ودود اینکار به چشم مستاجران وقشر ضعیف خواهد رفت
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      98 0
      ماليات بهانه ای جدید برای افزایش قیمت ملک و اجاره.تشکر از مجلس انقلابی که هر قانونی وضع می کنند انقلابی است در ایجاد درآمد برای ثروتمندان.
    • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      98 0
      نمايندگان مجلس فکر کردن خیلی با هوشن!! طرف پول پنج ملک تهرانو میده ده ملک توو ترکیه و اقامت خانوادگی میگیره ،هر وقت هم پولشو برگردونه از افزایش قیمت ارز هم سود میبره.فقط با این خروج سرمایه تورم و بیکاری بالا می ره و دودش ميره چشم فقرا.
    • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      100 0
      هدف این قانون افزایش تورم است و این نشان میدهد افرادی که این قانون را تصویب کرده اند قصدشان ایجاد نارضایتی گسترده در بین مردم است.
      • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
        70 1
        بیشتر کسانی که واسه بچه هاشون خونه خریدن ناراضي هستن.كساني که ملک زیاد دارن نگران نیستن چون در آینده کمبود مسکن بوجود میاد و همه مالیات ها میاد روی قیمت .چون خونه هایی که دولت میخواد بسازه یا توو بيابونهاست یا کنار کوههای آتشفشان !
    • DE ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      97 0
      نمایندگان مجلس و اداره مالیات ميدونن این قانون موجب فرار سرمایه و کاهش سرمایه گذاری میشه اما اینکه اصرار به اجرا دارن عجیبه !! احتما لا یا دنبال تامین کسری بودجه هستن یا رقیب هاشونو فراری میدن تا سود خودشون بیشتر بشه.
      • IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
        67 0
        صد در صد دنبال تامین کسری بودجه هستند اگه به فکر معیشت بودن یه فکری به حال گرانی اقلام خوراکی میکردن بعد از این قانونهای مزخرف وضع میکردن
    • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      83 0
      این قانون بیشتر به نفع بانکهاست...اگه بانکی یک واحد کلید نخورده بیست میلیارد تومنی رو یکسال اجاره بده دست کم چند میلیارد از ارزشش کم میشه پس مالیات میده...بخاطر فرار سرمایه و کمبود مسکن در چند سال آینده چند برابر ضررش رو ميكشه رو ملک ...بقیه املاک مردم هم می ره بالا...مجلس هم یه مقصر گیر میاره.
    • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      77 0
      این قانون مزیت هم داره ،مردم بچه هاشونو ميفرستن داخل خونه ها که پر بشن ...دوری و دوستی...با این شرایط اقتصادی خبري از ازدواج و افزایش موالید هم نیست...چند سال دیگه بیشتر مردم پیر میشن و نیازی به خانه نیست و این قانون مترقی ملغی میشه...بهترین قانون برای گسست خانواده و کاهش جمعیت که کارشناسی هم شده...
    • IN ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
      68 0
      اجرای این قانون مردم،اداره مالیات و قوه قضاييه را درگیر خواهد کرد چون مردم باید دائم جابجایی خود را اعلام کنند و سامانه باید همیشه در حال راستی ازمايي باشد که بیشتر کاری مضحک است نه اصولی! احتمالا قانونی با عنوان مالیات سالیانه بر تمام املاک بدون نیاز به خود اظهاري جايگزين خواهد شد که دائمی است .
      • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
        58 1
        از اون سازمان ها وافرادی که معاف هستند مالیات بگیرید کسری بودجه تامین خواهد شد.
      • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
        54 0
        موقع خرید و فروش خونه به هزار تا اداره باید مالیات بدی و سند مالکیت بگیری دیگه این مسخره بازیا چیه دوباره بیای در سامانه اعلام حضور کنی و تهدید به خوداظهاری بشی و جریمه بابت عدم ثبت نام، آدم یاد شر خرها میفته کم مونده واسه نفس کشیدن هم از آقایون اجازه بگیریم.
      • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
        52 0
        یعنی اگه از روحانی و دار و دستش مالیات بگیرن مشکلات مملکت حل میشه.ما مردم ایران چقدر بدبختیم که روحانی هم معاف از مالیاته، ما بدبخت بیچاره ها معاف نیستیم.
    • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
      66 2
      أگر این قانون به نفع مردمه چرا دائم در حال تهدید هستین !!!معمولا قانون خوب با تشویق پیش می ره و مردم استقبال میکنن ...حتما چند تا کاسه زیر نیم کاسه است!
      • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
        42 0
        خیلی بیشتر از چند تا کاسه باید بگیم تعداد خیلی زیادی از کاسه ها
    • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
      61 0
      زندگی با زنده ماندن بسیار متفاوت است.چه خانه نداشته باشیم یا صدها واحد داشته باشیم اگر زندگی نکنیم داشتن دارایی بی معنی است .متاسفانه با شرایط فعلی ایران هر روز هم مالیات روحی میپردازیم هم مالی ...ما به عنوان مالیات لحظات عمرمان را پرداخته ایم.
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
      74 1
      چند ساله قراره مسئولین اموالشونو اعلام کنن اما چون در گیر طراحی قوانین مالیاتی و تصویبش هستند وقت نکردن ...بعيده قوه قضاييه بتونه از كساني كه متخصص ستاندن و مخفي كاري هستند اموالی بنام خودشون پیدا کنه!!شاید اموالشون اصلا در ایران نباشه!ا از حق نگذریم بسیار خدوم و دلسوز و تابع قانون هستند.
      • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
        42 0
        چرا همین نمایندگان انقلابی مسئولان را تهدید به خوداظهاری نکردن.فقط زورشون به مردم میرسه
      • IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
        15 0
        در مجلس هشتم قانون محرمانه و امنیتی بودن اموال مسئولان تصویب شده.برعکس شده مردم باید اموالشون را به مسئولین اعلام کنند تا خوباشو برای خودشون دستچین کنند.
    • FR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
      68 0
      میزان اختلاس در شش ماهه اول سال سیصد در صد افزایش داشته ،مسئولین جهت جبران مبالغ از دست رفته هرچه زودتر شروع به مالیات ستانی کنند که اختلاسگران عزیز در رفاه و آرامش باشند در صورتی که مردم مالیات ندهند باید تنبیه شده و اموالشان مصادره شود.
      • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
        39 0
        نمونش خاوری،مجید سعادت کجاست دادگاه دیواندری چی شد الکی برای بستن دهن مردم با کت و شلوار اومد دادگاه حالا هم همشون به ریش ملت میخندن اونها که تنهایی اختلاس نکردن خیلیا همراهشون بودند.حالا کسری بودجه اختلاس را مردم باید بدن.هیچ دنیای دنیا اینطوری نیست.
    • IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
      48 6
      با افزایش اعتماد و همدلی بین دولت و مردم می توان به همکاری همه اقشار در جهت بهبود اوضاع اميدوار بود در صورتی که مالیات سالیانه با نرخ متناسب با توانایی مردم و به شکل عادلانه در بخش مسکن وضع شود و برای محرومان هزینه شود اشکالی ندارد .مردم باید اثر پرداخت مالیات را به شکل ملموس حس کنند.
    • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
      59 1
      شاید مالیات بر خانه های خالی در سایر کشورها موثر بوده بأشد اما با شرايط ناهمگن مسکن در ایران و دلایل متعدد و پیچیده خالی بودن ملک در کشور این قانون مردم و دولت جدید را دچار مشکل و تنش خواهد کرد .مالیات سالیانه از تمام املاک با نرخ معقول راهکار بهتری است .این قانون موجب رواج شگردهای مخرب مي شود.
    • علی IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      3 18
      من دوازده واحد بیشتر ندارم باید مالیات هم بدم واقعا طرحش مشکل داره باور کنین من پول زندگی روزانه ام رو هم ندارم چ برسه به مالیات
      • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
        45 0
        متاسفم برات که الکی اومدی میگی من ۱۲ تا خونه دارم تو موافق این طرحی چون نمیفهمی که هدف پایین آوردن قیمت و خونه دار شدن تو نیست.هدف تامین کسری بودجه هست.با اجرای این طرح فرار سرمایه ها و اوضاع نابسامان تری خواهیم داشت.
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      49 1
      اینم چینیها بهشون یاد دادن که در زندگی مردم سرک بکشن کم کم آمار وسایل داخل خونه هم باید بهشون بدیم.مثلا بیش از دو یخچال بابت یخچال اضافی مالیات بده.یخچال سایدباید ساید لاکچری محسوب میشه مالیاتش بیشتره و ...
    • AE ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      59 1
      ارزش پروژه های نیمه کاره در کشور دست کمی از ارزش خانه های خالی ندارد .این پروژه ها و سود و زیان آن متعلق به همه مردم است اما حساسیت جدی روی آن وجود ندارد خانه ها دیر یا زود فروش یا اجاره میرود اما وجود این پروژه های مسکوت هر روز به کشور زیان وارد میکند.حسن نيت مسئولین از تصمیماتشان در عمل معلوم است.
    • AE ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      65 1
      در صورتی که مسئولین واقعا نگران وضعيت مستاجرين هستند چند ماه حقوق و مزایای خود را به این عزیزان هدیه نمایند و اگر خودشان خانه خالی دارند آن را رایگان یا با اجاره منصفانه در اختیار محرومان قرار دهند.نه اینکه با ادعای حمایت از محرومان برای خود موقعیت و درآمد ایجاد کنند..به نام محرومان به کام مسئولان!
    • AE ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      63 1
      زمانی که سود سپرده بانکی تنها چند درصد افزایش ميابد خیلی از مردم به سمت سپرده گذاری میروند.کسی از خرید مازاد بر نیاز ملک،طلا،سکه،ارز،خودرو ...لذت نمیبرد این بازارها فارغ از انواع ریسک آن روی اخلاق و شخصیت تاثير منفى دارد.دولت در پروژه های سود آور مردم را شریک کند.بیشتر مردم استقبال میکنند.
    • مهرداد IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      11 15
      من کلا تمام زندگیم الان 17 تا آپارتمان خالی در شهر تهران و کرج هست ولی باور بفرمایین با این نرخ تورم حتی از عهده هزینه نان شب زن و بچه ام برنمیام و شرمنده اونا هستم... خواهش می کنم دولت چنین کاری را انجام ندهد. در غیر این صورت مجبور به رفتن به کشورهای اروپایی و امریکایی خواهم شد
      • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
        39 0
        معلومه یه خونه هم نداری ۱۰۰٪مستاجری کسیکه ۱۷ تا خونه داره نمیزاره یدونش هم بدون مستاجر بمونه پس مالیات هم نمیده، بیخود جوسازی نکن.بیشتر مشکلات این قانون برای افرادی هست که در پایین شهر خونه دو طبقه یا سه طبقه با متراژ کم خریدند و خانواده بزور جا میشن و خانه پر با این سامانه خالی نشان داده میشود.
      • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
        55 0
        اونایی که ۱۷ تا آپارتمان داشتن خونه هاشون رو به قیمت بالا فروختن و رفتن سرمایه رو خارج کردن فکر کردی بخاطر این قانون مفت فروختن.اگه نمایندگان به فکر ملت بودن فشار می آوردن به بانکها و محتکران اصلی بالای ۱۰۰ خونه خالی که خونه ها را با قیمت ارزون بفروشن نه به کسیکه یه خونه خالی داره
    • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      49 0
      عدم استقبال مردم باعث میشود نمایندگان به خود بیایند و بفهمند از جای اشتباهی بازی را شروع کردن اول باید برن سراغ دانه درشتها مثل بانکها و محتکرانی که بیش از ۱۰۰ خانه خالی دارند.بعد ادعا کنن که به فکر مسکن مردم هستند
      • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
        40 0
        در اینکه بانکها و نهادها بجای وظيفه اصليشان در ساير بازارها هم سرمايه گذاری میکنند شکی نیست ...اما به این نکته باید توجه کرد که تیم اقتصادی دولت باید زمینه های سرمایه گذاری و ثبات اقتصادی را طوری مهیا کند که هیچ کس رغبتی به این نوع از سرمایه گذاری ها نداشته باشد.خانه از پای بست ویران است.
      • IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
        40 0
        تا زمانی که روابط نرمال و مبتنی بر منافع ملی با اقتصاد جهانی نداشته باشیم مشکلات ریشه ای حل نخواهد شد.زمانی که اقتصاد بیمار است و چشم انداز روشنی ندارد مردم،بانکها و نهادها به همین مسیر ادامه میدهند و هر نوع قانونی را دور میزنند.این مشکلات که یک شبه بوجود نیامده! اقتصاد با دستور و تنبیه درست نمیشود.
    • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      44 0
      سایر کشورها از سرمایه گذار استقبال می کنند .صدا و سیما ،رسانه ها و مسئولین نباید طوری سخن بگویند که گروهی فکر کنند هر کس ثروتمند است حق مردم را پایمال کرده و ثروتش نامشروع است.فراری دادن نخبه ها و سرمایه داران کشور را با عدم رشد در تمام زمینه ها مواجه میکند.بخاطر مسائل جناحی به کشور صدمه نزنید.
      • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
        37 0
        کافر همه را به خویش خود پندارد چون برای خودشون بادآورده هست فکر میکنن برای بقیه هم با اختلاس و گرفتن رشوه هست.
    • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
      43 0
      مالک و مستاجر در هر نقل مکان تا یک ماه فرصت دارند در سامانه اعلام کنند و سامانه دائم در حال راستی آزمایی است و کسی که دسترسی به اینترنت ندارد پس از صف مرغ باید به کافی نت مراجعه کند ...دیگر نیازی به طرح صیانت نیست زین پس بجای اينستا و واتس آپ بايد تمام سال در سامانه املاک و اسکان ولوو باشیم!!!
    • DE ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
      45 0
      یکی از عجیب ترین بند های این قانون اينه که اگه یک مخروبه رها شده فقط کد پستی و انشعابها رو داشته باشه مشمول مالیات میشه و مالک از هر جا شده باید پول جور کنه و نوسازی کنه.اگه مالک پول داشت که خونش مخروبه نبود.بعضی از مردم هم از خونه های مستهلک به عنوان انباری استفاده میکنن که اونم خالی محسوب میشه!!
    • IN ۰۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      37 0
      قدرت دولت در اثر گذاری در بازار بورس بسیار زیاد است اما دخالت های نسنجیده در این بازار در سالهای گذشته موجب آسیب جدی به عمق این بازار بسیار ارزشمند شد...بازار مسکن کاملا در دست بخش خصوصی است و دولت از قدرت چانه زنی کمی برخوردار است ...دخالت در این بازار باید سنجیده و با آینده نگری باشد.
    • US ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      31 0
      یکی از نقطه ضعفهای سامانه املاک و اسکان اينه که وجود یا عدم وجود خانه خالی بعد از زلزله رو نمیتونه تشخیص بده و ممکنه خانه خالی مشمول مالیات بشه در حالی که پس از زلزله فقط زمینش مونده !با توجه به زلزله خیز بودن کشور باید به این نکته توجه شود.
    • RO ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      27 1
      ضمن عرض تبریک بمناسبت روز جهانی تخم مرغ و همچنین ابراز تاسف بدلیل معتاد نمودن مرغهای بی پناه برای تپل شدن هر چه بیشتر ...امیدوارم در این ایام کرونا که کشورها به مردم و کسب و کارها کمک میکنند پایه های مالیاتی جدید به دوران رونق اقتصادی موکول شود.