۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۰:۰۷

بانکی پور مطرح کرد؛

می‌توانیم چالش حجاب را با برخورد عقلانی پشت سر بگذاریم

می‌توانیم چالش حجاب را با برخورد عقلانی پشت سر بگذاریم

نماینده مجلس و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر مقاومت کنیم چالش حجاب را با برخورد عقلانی با قوت و سربلندی پشت سر خواهیم گذاشت.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست علمی "عفاف و حجاب؛ الزامات هم‌سویی در حکمرانی" با حضور بانکی‌پور نماینده مجلس و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر اقبالی جامعه‌شناس فرهنگی و خانم مرتضوی مدیر دفتر تهران پژوهشکده زن و خانواده در مؤسسه تبیان برگزار شد.

بانکی پور نماینده مجلس، در این نشست با اشاره به اینکه حکومت اسلامی بر مبنا و مدار احکام اسلامی تشکیل شده است، گفت: امر به معروف و نهی از منکر یکی از این احکام است که دارای مراحل لسانی، دلی و عملی است بخش عملی امر به معروف و نهی از منکر مربوط به حاکمیت می‌شود لذا روشن است که حاکمیت باید در اقامه حدود الهی و جلوگیری از منکر اجتماعی اقدام کند و نمی‌تواند در مسائلی که بعد فردی احکام است قانونگذاری کند. این در جواب کسانی است که می‌گویند وجوب حجاب را قبول دارند ولی ضرورت آن در جامعه را درک نمی‌کند.

وی افزود: در نظام ما پارادایم صدرایی و حکمت متعالی حاکم است که بر اساس آن ما بین عقل و عقلانیت بشر و دستورات نقلی فقهی و دینی و دل به معنای احساس، عواطف و شهود نوعی از اتحاد را داریم. این پارادایم در کل نظام اسلامی، در قوانین کشور و جریان انقلاب حاکم بوده است.

وی در ادامه گفت: ممکن است کسانی هم در جریان انقلاب بوده باشند ولی در این پارادایم نباشند. برخی ممکن است فقط به مسائل عقلانی آن توجه کنند و یا روی مسائل فقهی آن تمرکز داشته باشند و یا حتی عده‌ای روی مسائل دلی و شهودی آن تاکید کنند. یکی از مسائلی که این افراد را خیلی خوب از هم جدا می‌کند مسئله حجاب است.

بانکی پور همچنین گفت: حجاب موضوعی است که فرد در هر تفکری باشد خود را در برخورد با آن نشان می‌دهد. کسانی که نگاه‌های خشک در مسائل دینی دارند یا خیلی تسامح در دین دارند و همچنین کسانی که افراط دارند خودشان را در موضوع حجاب نشان می‌دهند. همان طور که در تاریخ انقلاب هم جریان‌های افراطی و تفریطی داشته‌ایم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر چالش دو سال اخیر گفت: از ابتدای انقلاب این مسئله را داشته‌ایم. اما دو سال است که به صورت چالش درآمده است.

وی افزود: بنا بر تجربه ظرفیت فرهنگی ما همواره اینگونه بوده است که چالش‌ها در مراحل اولیه آسیب می‌زنند، اما در مراحل بعدی همان چالش‌ها به خاطر ظرفیت و هاضمه قوی فرهنگ ایرانی مقدمه بالندگی ما شده‌اند. بر همین اساس چالش موشک‌باران ایران موجب شد که ما بتوانیم امروز قدرت موشکی در جهان شویم. جریان‌های فکری که شبهات زیادی ایجاد می‌کردند موجب تقویت مباحث اعتقادی و کلامی ما شده که الان دیگر جریان غربگرا نمی‌خواهد از سمت فکری وارد شود، بلکه از طریق سبک زندگی وارد تقابل با ما می‌شود زیرا در مصاف با اندیشه دینی شکست می‌خورد.

وی در ادامه افزود: من اطمینان دارم که در داستان حجاب و عفاف نیز این اتفاق می‌افتد و ما شرایط سختی را که تجربه کردیم با قوت پشت سر خواهیم گذاشت. پس در نتیجه اگر مقداری مقاومت کنیم از این چالش با برخورد عقلانی با سربلندی خارج خواهیم شد.

بانکی‌پور دو ادامه سخنانش به اضافه شدن جنبه امنیتی در موضوع حجاب اشاره کرد و گفت: برخی بین حجاب عرفی و کشف حجاب تفکیک قائل می‌شوند و گروهی که کشف حجاب کرده‌اند را یک جریان امنیتی می‌دانند. اما به نظر من اغلب کسانی که کشف حجاب کرده‌اند تحت تأثیر مجموعه مسائل فرهنگی، اقتصادی و رسانه‌ای در این فضا قرار گرفته‌اند. حتی جوانانی که در اغتشاشات وسط خیابان آمدند غارتگر نیستند بلکه غارت‌زده هستند. در واقع ایمان، اعتقادات، امید و آینده این افراد غارت شده است.

وی همچنین اظهار داشت: ما ابتدا باید این دخترانی که درگیر شده‌اند را از این درگیری جدا کنیم. بخش عمده‌ای از این درگیری از این جهت است که احساس می‌کنند نظام موضوع را رها کرده است. اگر ما نشان دهیم که همچنان برایمان مهم است و جدی و مستمر پیگیری کنیم، اطمینان دارم که بیش از ۹۰ درصد افرادی که کشف حجاب کرده‌اند حساب خود را از عده محدودی که می‌خواهند منشأ فساد بشوند جدا می‌کنند.

کد خبر 6105411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
      0 0
      مساله حجاب از ضعف کار ذائقه سازی و فرهنگی است . فهم امروز روی ذائقه سازی درست و فرهنگ سازی درست می تواند حجاب را راحت در جامعه درست کند . فقط مجلس بازوی پیگیری و نظارت باشد