۷ آذر ۱۴۰۰، ۲۲:۳۱

بازسازی انقلابی فرهنگ و رسانه؛

هجمه سنگین تبلیغی دشمن/ قرارگاه رسانه ای جنگ شناختی ایجادشود

هجمه سنگین تبلیغی دشمن/ قرارگاه رسانه ای جنگ شناختی ایجادشود

گرگان- معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی گلستان گفت: همه مردم ایران باید برای تشکیل یک قرارگاه رسانه ای هوشمند جنگ شناختی در کشور حاضر شوند.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها- مریم بزی: جامعه ایران به دلیل اختلاط قومی و فرهنگی نیازمند زمینه‌های آموزشی و رسانه‌ای بسیاری است تا بتواند از ارتباطات فرهنگی خوب و سالم برخوردار شده و به این وسیله بتوانند با وجود تفاوت‌ها، وحدت را هم حفظ کنند.

افزایش استفاده از وسایل ارتباط جمعی مانند تلفن همراه، رادیو، تلویزیون و اینترنت باعث شده است تا دولت‌ها و گروه‌های اجتماعی بتوانند با بهره برداری درست و هدفمند از این ابزارها سیاست‌های فرهنگی خود را در جامعه تبلیغ و آنها را به گفتمان مسلط در جامعه تبدیل کنند.

اگر نگاهی اجمالی به صحنه حوزه تقابلی جنگ تمدنی که امروز بین جبهه حق و باطل در حال وقوع است، داشته باشیم، متوجه می‌شویم که ارسال امواج مخرب تحریف و القای وسیع شبهات برای هویت زدایی، معنویت گریزی و تلاش برای ناامید کردن مردم نسبت به آینده نظام برنامه ریزی شده است.

لذا در این راستا با «حجت الاسلام رضا دیلمی»، معاون فرهنگی تبلیغی اداره کل تبلیغات اسلامی گلستان گفتگو کردیم که در ادامه خواهد آمد:

* از نظر شما ضرورت بازسازی ساختار فرهنگ و رسانه چیست؟

ضرورت بازسازی ساختار فرهنگ و رسانه جمله مباحث مهمی است که با محوریت جنگ ادراکی و شناختی دشمن و به دنبال تغییر نظام محاسباتی مردم باید دنبال شود.

از مهم‌ترین اقدامات این است که متولیان حوزه فرهنگ با یک فهم مشترک بتوانند در مقابل با دشمن از ارزش‌ها صیانت کنند از همین منظر است که رهبر معظم انقلاب بر ضرورت بازسازی انقلابی و عقلایی در ساختار فرهنگی و رسانه‌ای و بسترسازی جهاد تبیینی تاکید کرده‌اند، که به وضوح قابل درک بوده و جایگاه آن بر همگان مشخص است.

کسانی که اهل بصیرت و دقت بوده و به دنبال ایجاد گفتمان سازی اندیشه امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی هستند، قطعاً از این منظر به مسائل و مباحث نگاه می‌کنند و به دنبال تفکر و تحلیل و مقابله جریان‌های رسانه‌ای و فرهنگی دشمن هستند.

حقیقتاً برای بقا و حیات هر گفتمانی در مسیر رشد و تعالی خودش و مقابله با جریانات معاند، بازسازی شیوه‌های مقابله و هجمه بر دشمن نه فقط در سنگر دفاع، بلکه در سنگر حمله یک ضرورت خدشه ناپذیر است.

* مهمترین مسأله کشور و مردم که با بازسازی ساختار فرهنگ و رسانه باید حل شود، چیست؟

امروزه در دنیا سونامی شگردهای رسانه‌ای و تبلیغاتی بسیار متعددی در حال وقوع است و باید این موضوع را به عنوان یک حقیقت پذیرفت.

اگر از یک منظر دیگر نگاه کنیم، در حال حاضر در کنار کارزار تمدنی، جهت گیری جامعه صنعتی در مسیر تحقق حکمرانی خودش و استمرار آن به سمت جامعه اطلاعاتی سوق پیدا کرده و همچنین به سمت تکنولوژی دانش طلب جهت دهی شده و به دنبال نظام شبکه ای است که از ساختار سلسله مراتبی فاصله می‌گیرد.

هجمه سنگین تبلیغی دشمن/ قرارگاه رسانه ای جنگ شناختی ایجادشود

این شبکه‌ها از رسانه‌های متعدد، متکثر و ضعیف به برند رسانه‌ای فکر کرده و به دنبال داشتن برند و مدلی هستند که همگان را بتواند مجذوب خودشان کرده تا بتوانند ذائقه‌ها را عوض کنند.

این رسانه‌ها با گذر از کمیت‌ها به دنبال کیفیت هستند، چرا که کیفیت باعث ایجاد جریان سازی می‌شود، به گونه‌ای یک حرکت راهبردی فعال دشمن را دنبال می‌کنند.

لذا در این تقابل تمدنی باید تحولات رسانه‌ای بازسازی انقلابی و خردمندانه برخواسته از احساس نباشد، بلکه برخواسته از عقلانیت، حکمت و حقایق پیرامون ما باشد و حقیقتاً یک تکلیف عملی و الویت دار بسیار مهم در جبهه اسلام ناب است و نباید کسی نسبت به آن بی توجهی کند.

* اگر این طرح درست تدوین و اجرا شود، چه فواید و تاثیر ملموسی بر زندگی مردم خواهد داشت؟

در گام دوم انقلاب اسلامی و با توجه به عرصه عملیاتی دشمن در حوزه جنگ شناختی و جنگ نرم این بازسازی یک ضرورت خدشه ناپذیر است و قطعاً تاخیر، تعلل، عدم شناخت و درک درست، تنظیم و ترسیم آرایش جبهه رسانه‌ای و فرهنگی منسجم و همدل اتفاق بیفتد، صدمات جبران ناپذیری را حاصل می‌کند.

همان گونه که می‌بینیم امروزه دشمن در سبک زندگی ما توانسته نفوذ کند به طوری که به برخی از اهداف خودش دست پیدا کند، رهبر معظم انقلاب هم در بیانه گام دوم انقلاب اسلامی به این بحث اشاره می‌کند.

در حال حاضر صدمات جبران ناپذیری بر این حوزه وارد شده است، روزمرگی، ضعف در ایده و پژوهش، پردازش‌های خطی و تک بعدی و عدم هم افزایی، عدم تشکیل یک شبکه ی رسانه‌ای منسجم، توجه به زیرساخت‌های فرهنگی و باورهای اعتقادی، غفلت از تحلیل محوری و ضعف در نگاه نسبت به آینده از جمله این مسائل است.

* نخبگان، فعالان فرهنگی و مسئولان چه وظایفی در بازسازی ساختار فرهنگ و رسانه دارند؟

از مهم‌ترین کارها این است که متولیان حوزه فرهنگی صدای واحد در این حوزه داشته و با یک فهم مشترک بتوانند با این همگرایی و هم افزایی در مقابل جریان جنگ شناختی دشمن از ارزش‌ها صیانت کرده و از طرفی آنها را در جامعه جهانی بسط و گسترش دهند.

هجمه سنگین تبلیغی دشمن/ قرارگاه رسانه ای جنگ شناختی ایجادشود

افراد فرهیخته در این حوزه باید تلاش کنند تا بر اساس ذائقه و درک درست از واقعیت‌ها و نگاه جوان امروز نسبت به انقلاب و اسلام برنامه ریزی داشته و برای تمامی لایه‌های اجتماعی، نسبت به تحقق فرهنگ اسلام و فرهنگ بنیادی محصولات را درعرصه فرهنگی، رسانه و هنر تهیه کنند.

قطعاً نگاه کوتاه مدت در این حوزه باعث ایجاد خسارت‌های زیادی شده و فقط می‌تواند مسکن باشد.

* میزان تاثیر منشی و سبک زندگی مسئولان در فرهنگ عمومی چقدر است؟

باید گفتمان جدیدی متناسب با حوزه امروز ترسیم شود تا که بتواند در مقابل این هجمه سنگین مقاومت کند و حرف برای گفتن داشته باشد، این موضوع باید به لحاظ نگاه و اندیشه در بین مدیران کل کشور بسط یابد.

تشکیل یک جبهه و قرارگاه منسجم فرهنگی توسط دستگاه‌های اجرایی و نخبگان دغدغه مند می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد لذا از همه متولیان فرهنگی، دلسوزان و علاقمندان به نظام اسلامی در همه عرصه‌ها و لایه‌ها تقاضا می‌شود تا به این بحث به عنوان یک تکلیف عینی نگاه کنند.

قطعاً مسئولان تکلیف بزرگ‌تری دارند و تعلل در این حوزه باعث ایجاد خسارت و مشکلات زیادی برای جامعه دینی می‌شود.

جهان باید بداند که در گفتمان اسلام ناب، اندیشه امام (ره)، رهبر معظم انقلاب، اندیشه شهدای بزرگ جهان اسلام و علما حرف برای گفتن زیاد است و همچنین مباحث فراوانی در ارتباط با فرهنگ اسلام ناب وجود دارد که باید بسط پیدا کند.

در حال حاضر می‌توانید ببینید که ندا و گفتمان انقلاب اسلامی خارج از مرزها چگونه باعث بیداری دل‌ها و ملت‌ها شده و دشمن از این هراس دارد و لذا براساس همین به دنبال تغییر نظام محاسباتی مردم است.

همه مردم ایران باید برای تشکیل یک قرارگاه رسانه‌ای هوشمند جنگ شناختی در کشور حاضر شوند، تا بتوانند برای گام برداشتن و تحقق گام دوم انقلاب اسلامی در حوزه سرمایه‌های اجتماعی درست عمل کنند.

کد خبر 5362313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha