۱۷ آذر ۱۴۰۰، ۱۶:۴۴

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی:

آموزش عالی در ایران به لحاظ کیفی رشد پیدا نکرده است

آموزش عالی در ایران به لحاظ کیفی رشد پیدا نکرده است

زنجان-عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: آموزش عالی در ایران به لحاظ کیفی رشد پیدا نکرده و در ارزیابی مهارت فارغ التحصیلان از بین ۱۴۱ کشور جهان ایران رتبه ۱۳۶ را دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی طاهری ظهر چهارشنبه در جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده استان گفت: طبق بررسی انجام گرفته در بازه زمانی سال گذشته از بین حدود ۴۰ هزار پایان نامه تحصیلات تکمیلی کمتر از دو درصد تقاضا محور بوده است.

وی اظهار کرد: از هر ۱۰۰ پایان نامه حداکثر دو مورد تقاضایی بوده و بررسی‌ها در ۷۰ درصد رشته‌های دانشگاهی نشان می‌دهد که بیش از پنج سال سرفصل‌های آموزشی با نیازهای کنونی به روز نشده است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی بر لزوم تقویت پژوهش در بخش صنعتی تاکید کرد و افزود: باید این مهم در استان توسط دانشگاهیان مورد توجه قرار گیرد.

طاهری تاکید کرد: متناسب با کمیت رشد آموزش عالی، کیفیت رشد پیدا نکرده و در ارزیابی مهارت فارغ التحصیلان از بین ۱۴۱ کشور جهان ایران رتبه ۱۳۶ را کسب کرده است.

وی افزود: با بررسی انجام شده در ارتباط با کیفیت آموزش حرفه‌ای نیز از بین ۱۴۱ کشو جهان ایران در رده ۱۱۵ قرار گرفته و در شاخص نسبت استاد به دانشجو در بین دو هزار و ۵۴۰ موسسه و آموزشی کشور این عدد ۴۸ بوده، یعنی به ازای هر ۴۸ دانشجو یک استاد وجود دارد که نسبت به میانگین جهانی فاصله وجود دارد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حدود ۲ هزارو ۵۴۰ دانشگاه، موسسه پژوهشی و آموزشی و ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار دانشجو در کشور وجود دارد، افزود: از این تعداد دانشجو ۱۵۰ هزار نفر را دانشجویان دکترا تشکیل می‌دهند.

طاهری ابراز کرد: کشورمان در مساله محوری و حل مسائل کشور یک درد جدی وجود دارد و باید برای آن راهکار ی اندیشیده شود.

کد خبر 5370967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha