۲ دی ۱۴۰۰، ۱۴:۵۱

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کرمانشاه:

بودجه سال ۱۴۰۱ کرمانشاه ۷ درصد رشد داشته است

بودجه سال ۱۴۰۱ کرمانشاه ۷ درصد رشد داشته است

کرمانشاه- رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کرمانشاه با اشاره به اینکه بودجه برنامه محور و نتیجه گرا شده، گفت: بودجه سال ۱۴۰۱ کرمانشاه هفت درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، حبیب‌الله وفایی ظهر امروز در نشست خبری تشریح مبانی بودجه سال ۱۴۰۱ استان کرمانشاه که در سالن جلسات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: لایحه بودجه هر ساله ۱۵ آذرماه به موجب آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به همراه گزارش اقتصادی سال گذشته توسط رئیس جمهور تقدیم مجلس می‌شود و امسال در موعد مقرر این مهم انجام شد.

وی افزود: جراحی و اصلاح ساختار بودجه و تغییر ریل و اصلاح منابع و مصارف از ویژگی‌های بودجه سال ۱۴۰۱ برای کل کشور و استان کرمانشاه است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه تصریح کرد: در پنج دهه اخیر رشد اقتصادی ایران با نوسانات بسیاری رو به رو بوده و متوسط این نوسانات ۳.۸ درصدی نسبت به میزان منابع مالی و ظرفیت‌های اقتصادی و منابع ذی‌قیمت نفت و گاز کشور همخوانی نداشته است و سهم هر ایرانی از تولید ناخالص داخلی از ۸۶ میلیون ریال در سال ۹۰ به ۷۷ میلیون ریال در سال ۹۹ رسیده و روند تشکیل سرمایه طی ۱۰ سال گذشته ۱.۴ منفی بوده است.

وفایی خاطر نشان کرد: سهم تولید ناخالص داخلی را معمولاً با سهم جمعیت هر استان سنجیده و سهم جمعیت استان کرمانشاه ۲.۴ درصد جمعیت کشور است و نقش هر استان در تولید ملی در سهم بودجه مؤثر بوده که نقش تولید استان کرمانشاه یک درصد کمتر از سهم جمعیتی آن است و تورم بالا و عدم ثبات اقتصادی و عدم تشکیل سرمایه و سرمایه‌گذاری موجب شده که جمعیت فعال اقتصادی از ۲۷.۵ درصد در بهار ۹۸ به ۲۵.۶ درصد در سال ۹۹ کاهش پیدا کند.

وی بیان کرد: دولت و مسئولین بودجه ریزی کشور به اصلاح ساختار بودجه و تغییر ریل با رویکرد رشد اقتصادی و ارتقا بهره‌وری مصمم شده و در بودجه سال ۱۴۰۱ تغییر و اصلاحات صورت گرفته و هدف‌گذاری که در بودجه سال ۱۴۰۱ برای رشد اقتصادی کل کشور پیش‌بینی شده هشت درصد است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه گفت: رشد اقتصادی هشت درصدی از ۲ مسیر رشد در تولید و بهره‌وری محقق می‌شود که رشد ۳.۵ درصدی در بهره‌وری و ۴.۵ درصدی در تولید در نظر گرفته شده و برای رشد اشتغال رقم ۴.۴۸ درصد هدف‌گذاری شده است.

وفایی عنوان کرد: مبنای بودجه سال ۱۴۰۱ بحث آمایش سرزمینی است که استان کرمانشاه تنها استانی است که در سال ۱۴۰۰ اسناد بودجه‌ای آن بر اساس سند آمایش سرزمینی تطبیق داده و استان کرمانشاه در این زمینه پیشرفت خوبی داشته است.

وی ادامه داد: در جدول هدف گذاری رشد اقتصادی استان‌ها در سال ۱۴۰۱ در بخش‌های هشت‌گانه برای استان کرمانشاه در بخش کشاورزی رشد ۱۰.۷ درصدی، در استخراج معادن و نفت و گاز ۶ درصدی و در بخش صنعت ساخت ۸.۹ درصد، تأمین انرژی (برق، گاز، بخار و تهویه هوا) ۷.۲ درصد و در بخش ساختمان ۱۳.۲ درصد، حمل و نقل و انبارداری ۸.۳، اطلاعات و ارتباطات ۱۰.۳ درصد و سایر خدمات ۵.۶ درصد پیش‌بینی شده و در مجموع سهم استان کرمانشاه رشد هفت درصدی در اقتصاد را شاهد خواهد بود.

وفایی خاطر نشان کرد: بودجه کشور از ردیف محوری عبور کرده و برنامه‌محور شده که مزایای این نوع برنامه‌ریزی در بودجه شامل ساده و قابل فهم بودن، نتیجه‌گرایی، نظارت‌پذیر، کمک به جلوگیری از رشد هزینه‌ها و کمک کننده به رشد و ثبات اقتصادی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه تصریح کرد: هدف گذاری رشد اقتصادی تا استان‌ها و شهرستان‌ها بوده و تأمین منابع لازم برای رشد اقتصادی استان و شهرستان بهبود خدمات و دادن اختیار به هر استان در تأمین منابع و مصارف و توجه به سند ملی آمایش و تقویت اختیارات استانی با تشکیل صندوق پیشرفت و توسعه استان از ویژگی‌های لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ است.

وفایی گفت: تشکیل صندوق پیشرفت و توسعه استان‌ها بر اساس عدالت در استفاده از بودجه کل‌کشور و فروش‌دارایی‌های مازاد استان و استفاده از مازاد مالیات در استان و بهره مالکانه معادن و جلب مشارکت بخش خصوصی و نهادهای عمومی، استفاده از بازارهای پولی و مالی داخلی و منابع صندوق توسعه ملی و سرمایه گذاری و تأمین مالی خارجی است.

کد خبر 5382523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha