۲۹ دی ۱۴۰۰، ۱۴:۱۵

در نشست مطبوعاتی امروز چهارشنبه؛

پسکوف: اوضاع در اوکراین بسیار متشنج است

پسکوف: اوضاع در اوکراین بسیار متشنج است

سخنگوی کاخ کرملین با اشاره به تحرکات ناتو و آمریکا در اوکراین گفت که اقدامات غربی ها در این کشور از قبیل مانورهای نظامی و ارسال تسلیحات، موجب متشنج شدن هر چه بیشتر وضعیت در آنجا شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ریانووستی، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین در نشست خبری امروز چهارشنبه خود اعلام کرد که وضعیت در اوکراین بسیار پرتنش است و رساندن سلاح و مانورهای مختلف فقط آن را متشنج می کند و این همان چیزی است که همتایان دولت روسیه از جمله در آلمان، باید به آن توجه کنند.

پسکوف در این باره ضمن اشاره به اظهارات «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان مبنی بر احتمال لغو پروژه خط لوله گاز صادراتی روسیه به آلمان موسوم به «نورد استریم-۲» در صورت تشدید تنش ها در اوکراین، گفت: در مورد وضعیت متشنج در اوکراین که در واقع بسیار بسیار متشنج است، ما شاهد عرضه سلاح در آنجا هستیم، شاهد مانورهای مختلف، پرواز هواپیماها از ناتو و کشورهای اروپای غربی هستیم. همه اینها به ایجاد تنش در اوکراین منجر می شود.

وی ادامه داد: ما دوست داریم همتایان ما از جمله در آلمان، به این موضوع نیز توجه کنند. ما برای روابط خود با آلمان بسیار بسیار ارزش قائل هستیم. این روابط برای ما مهم هستند و ما امیدواریم که آنها را به طور مداوم توسعه دهیم.

وی همچنین درباره حل و فصل بحران اوکراین گفت که مسئله اصلی این است که در وهله اول کی یف متقاعد شود تا توافقات مینسک را اجرا نماید.

پسکوف در این باره و با اشاره به دعوت رئیس جمهور ترکیه از همتایان روس و اوکراینی خود برای سفر به این کشور و دیدار جهت حل و فصل مشکلات، گفت: محل برگزاری این دیدار در درجه دوم اهمیت قرار دارد. مسئله اصلی اعمال نفوذ بر اوکراین است.

سخنگوی کرملین در ادامه یادآور شد که اختلافات اصلی بین روسیه و اوکراین دقیقاً به توقف روند اجرای توافقات مینسک از سوی کی یف مربوط می شود.

وی همچنین با اشاره به توافق «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه و «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی وی برای دیدار در روز جمعه در شهر ژنو در سوئیس، گفت: البته با توجه به مذاکرات و روند پاسخگویی از سوی آمریکا و ناتو، این گونه دیدارها بسیار حائز اهمیت است. بهتر است فعلا چیزی نگوییم. دستور کار کاملاً مشخص است. بنابراین تا روز جمعه منتظر خواهیم ماند.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه پیشتر گفته بود که دیدار لاوروف و بلینکن در تاریخ ۲۱ ژانویه در ژنو در حال بررسی است.

سخنگوی کرملین در پایان به مسئله گفتگوهای بین روسیه و آمریکا و ناتو بر سر پیشنهادات امنیتی ارائه شده توسط مسکو درباره تنش های اخیر در شرق اروپا پرداخت و گفت که روسیه هنوز پاسخی از طرف های غربی درباره پیشنهادات یادشده دریافت نکرده است.

پسکوف در این باره گفت: فعلا که هنوز هیچ پاسخ کتبی به پیشنهادات مطرح شده دریافت نکردیم. امیدواریم که یکی از همین روزها پاسخی دریافت نمائیم.

وزارت خارجه روسیه در همین باره پیشنهاداتی درباره تضمین های امنیتی را به طرف غربی ارائه کرد و نشست های مسکو و واشنگتن و همچنین شورای ناتو و روسیه با شرکت مقامات دو طرف صورت گرفت، اما تاکنون نتایجی ملموس که کمکی به حل بحران کند از این جلسات به دست نیامده است.

کد خبر 5403941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha