۳۰ دی ۱۴۰۰، ۹:۴۷

در بحبوحه تنش‌ها با روسیه؛

واشنگتن به کشورهای حوزه بالتیک مجوز ارسال سلاح به اوکراین را داد

واشنگتن به کشورهای حوزه بالتیک مجوز ارسال سلاح به اوکراین را داد

وزارت خارجه آمریکا ضمن اعلام اینکه به لتونی، لیتوانی و استونی مجوز داده تا سلاح به اوکراین ارسال کنند، مدعی شد واشنگتن و شرکایش از هر ابزاری در برابر تجاوز رو به رشد روسیه استفاده می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، همزمان با خط و نشان کشیدن های واشنگتن برای مسکو بر سر مسئله اوکراین، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که به کشورهای حوزه دریای بالتیک شامل لیتوانی، لتونی و استونی این مجوز را داده است تا سلاح های آمریکایی شان را به اوکراین ارسال نمایند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ضمن تایید خبر فوق از ارائه جزئیاتی مبنی بر اینکه چه سلاح هایی به اوکراین ارسال می شوند، خودداری کرد.

وی در این باره گفت: ایالات متحده و متحدان و شرکایش برای تسریع کمک های امنیتی به اوکراین در کنار یکدیگر هستند. ما با شرکای اوکراینی و متحدان خود در ناتو در تماس نزدیک هستیم و خلاقانه از همه ابزارهای همکاری امنیتی موجود برای کمک به اوکراین برای تقویت دفاعی خود در برابر تجاوز رو به رشد روسیه استفاده می‌کنیم.

مطابق قوانین ایالات متحده، کشورهایی که تسلیحات آمریکایی از واشنگتن خریداری نموده اند، قبل از اینکه بخواهند آن تسلیحات را به طرف سومی واگذار کنند، باید از آمریکا مجوز این کار را دریافت کنند.

طبق قانون یادشده، کشور استونی اکنون می تواند موشک های ضد تانک «جاولین» (Javelin) و کشور لیتوانی نیز موشک های «استینگر» (Stinger) به اوکراین ارسال کنند.

گفتنی است که کشور انگلیس نیز از قبل شروع به ارسال سلاح به اوکراین نموده است.

رسانه ها روز گذشته خبر دادند که هشتمین هواپیمای باربری نظامی انگلیس که حامل سلاح برای اوکراین بود پایگاه هوایی «بریزی نورتون» را به مقصد کی یف ترک کرد.

لندن چند روز قبل نیز محموله ای شامل تسلیحات ضدتانک به کی یف ارسال کرده بود.

همزمان ناتو نیز دامنه تحرکات خود در منطقه را افزایش داده است. در این رابطه، دانمارک که کشوری عضو ناتو است و در حوزه دریای بالتیک قرار دارد، از اعزام ناوچه سنگین جنگی خود به همراه ۴ فروند جنگنده «اف-۱۶» (F-۱۶) به درخواست این ائتلاف به دریای مذکور خبر داد.

این درحالی است که مسکو روز گذشته تاکید کرد تنها راه برای حل بحران اوکراین، دیپلماسی است و واشنگتن و شرکای غربی اش باید دست از ارسال سلاح و ایجاد تنش در این منطقه بردارند.

تنش ها بین غرب (آمریکا و ناتو) و روسیه بر سر بحران اوکراین بالا گرفته است. غرب مسکو را به آماده شدن برای حمله به اوکراین متهم می کند و تهدید به انجام اقدامات تلافی جویانه مانند اعمال تحریم های فلج کننده بر مسکو و ارسال تسلیحات پیشرفته به کی یف نموده است.

روسیه اما تمام این اتهامات را رد کرده و می گوید که این غرب و ناتو است که با ارسال سلاح و استقرار تجهیزات و زیرساخت های خود در نزدیکی مرزهای روسیه مسبب اصلی بروز تنش ها در این منطقه شده است.

وزارت خارجه روسیه در همین باره پیشنهاداتی درباره تضمین های امنیتی را به طرف غربی ارائه کرد و نشست های مسکو و واشنگتن و همچنین شورای ناتو و روسیه با شرکت مقامات دو طرف صورت گرفت، اما تاکنون نتایجی ملموس که کمکی به حل بحران کند از این جلسات به دست نیامده است.

کد خبر 5404459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha