۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۶:۱۵

رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری مطرح کرد؛

درج اولویتهای تحقیقاتی در «نان» شرط تخصیص یک‌درصد اعتبارات پژوهشی

درج اولویتهای تحقیقاتی در «نان» شرط تخصیص یک‌درصد اعتبارات پژوهشی

رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری گفت: شرط استفاده از اعتبارات یک درصد اعتبارات پژوهشی، درج اولویت‌ها، نیازها توسط دستگاه‌های اجرایی در سامانه نظام ایده ها و نیازها «نان» است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد دهقانی امروز در آیین رونمایی از سامانه نظام ایده‌ها و نیازها که امروز با حضور دکتر محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاونین فناوری و نوآوری، پژوهشی و رؤسای برخی دانشگاه‌های کشور در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، گفت: قطعاً توجه به بحث سهم پژوهش در تولید ناخالص ملی بسیار دارای اهمیت است و سامانه نان می تواند بسترسازی را فراهم کند.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۵ در دیدار با رؤسای دانشگاه‌ها مبنی بر اینکه «ما باید پژوهش و تحقیق را هدف دار کنیم یعنی پژوهش را در جهت نیازهای کشور قرار دهیم و این لازمه‌اش آن است که بانک اطلاعات و مرکزی داشته باشیم»، افزود: بحث اطلاعات مرکزی به نوعی همان مسئله ای است که دغدغه خاطر ایشان بوده و با نظر دکتر زلفی گل مقام عالی وزارت چهار سال پیش طی پروپزالی آن را ارائه کردند و این امر بستر مناسبی خواهد بود.

دهقانی به جایگاه نظام ایده‌ها و نیازها در قانون بودجه ۱۴۰۱ مصوبه مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: مطابق بند (ه) تبصره (۹) قانون بودجه در راستای اجرایی بند (ب) ماده (۶۴) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اختصاص یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای تخصیص یافته به دستگاه‌های اجرایی به امور پژوهشی و توسعه فناوری، شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مجاز است اعتبارات موضوع این ماده را از سر جمع اعتبارات هزینه‌ای استان این قانون کسر کند و با هماهنگی دستگاههای اجرایی استانی و بر اساس اولویت‌ها و سیاست های پژوهشی مصوب و نیازهای استان و در چهارچوب دستورالعمل ابلاغی سازمان برنامه و بودجه کشور که با هماهنگی وزارتخانه های علوم تحقیقات و فناوری و بهداشت درمان و آموزش پزشکی تدوین می‌شود، برای امور پژوهشی و توسعه فناوری به دستگاههای اجرایی استانی تعیین شده توسط آن شورا از جمله جهاد دانشگاهی اختصاص دهد.

وی تصریح کرد: شرط استفاده از اعتبارات این بند، درج اولویت‌ها، نیازها و مسائل تحقیقاتی توسط دستگاه‌های اجرایی در سامانه نظام ایده ها و نیازها «نان» در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام است.

رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری با اشاره به مصوبه «سیاست‌های ایجاد و ارتقاء سکوهای ملی، تربیتی، آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری» شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بر اساس ماده ۴ این مصوبه ایجاد ساختار نهادی برای برنامه ریزی و پیاده سازی سیاست های ابلاغی در حوزه آموزش عالی، پژوهش، فناوری و نوآوری برعهده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و لذا وزارت علوم لازم است در راستای انجام تحقیقات نیاز محور نسبت به احصا و تعیین نیازها، ایده‌ها و توانمندی‌های کشور و یکپارچه سازی سامانه های موجود پژوهش، نوآوری و فناوری در حوزه مرتبط با نیازهای کشور، نظام ایده ها و نیازها را برنامه ریزی و پیاده سازی نماید.

وی در خصوص جایگاه و روند اجرایی سامانه «نان» به اصلاح اساسنامه، تشکیلات و نمودار سازمانی فعلی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، تدوین و تهیه شیوه نامه های مورد نظر از جمله شیوه نامه ارائه ایده ها و نیازها، شیوه نامه تعیین و ارزیابی کارگزاران، شیوه نامه ثبت و ارزیابی پارساهای نیازمحور، شیوه‌نامه فرآیند برآورد و رفع نیاز بخش دولتی و خصوصی، شیوه نامه طرح های جریان ساز کلان پژوهش و فناوری، شیوه نامه حمایت مالی و پژوهان و شیوه نامه نظام حمایت و تشویق در نان اشاره کرد.

دهقانی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص معرفی سامانه «نان» اظهار داشت: به منظور عملیاتی کردن نظام ایده ها و نیازها این سامانه با آدرس https://nan .ac توسعه داده شده است است. در عملیاتی کردن این طرح تلاش شده از فناوری های بروز در حوزه مهندسی نرم افزار، هوش مصنوعی، پایگاه داده، شبکه و امنیت استفاده شود.

وی با بیان اینکه از جمله ویژگی‌های سامانه که در آغاز کار جزو اولویت گروه اجرایی «نان» بوده است می‌توان به سهولت کاربری اشاره کرد، ادامه داد: فراهم کردن امکان ثبت نام سریع کاربران و ثبت اطلاعات نیاز / ایده با چند کلیک، دسترسی آسان به فرم ها، امکان جستجو در صفحات مختلف به همراه پالایش داده ها، بهره بردن از پیشنهادات هوشمند در فرآیندهای مختلف سامانه و ارائه گزارشات، نمودار ها و داشبورد ها از دیگر ویژگی‌های این سامانه است.

رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری افزود: در سامانه نان چهار نقش اصلی «ایده پرداز»، «نیازپرداز»، «سرمایه‌گذار» و «کارگزار» نیز تعریف شده است.

وی به نتایج و دستاوردهای آتی سامانه «نان» اشاره کرد و گفت: ایجاد یک پایگاه داده ارزشمند حاوی نیازها و ایده ها در کشور و نیز گزارش تحقیقات انجام شده تاکنون در حوزه های موضوعی مختلف، ایجاد بانک اطلاعاتی جامع و ارزشمند درخصوص توانمندی و تخصص پژوهشگران و داوران و فراهم آوردن ارزیابی توانایی پژوهشگران، نظارت بر کیفیت تحقیقات انجام شده توسط مجریان و جلوگیری از تضاد منافع و کمک و راهنمایی داوران درخصوص پایگاه داده به منظور قضاوت و داوری بهتر از جمله نتایج و دستاوردهای آتی این سامانه می باشد.

دهقانی، توزیع عادلانه اثر پروژه ها و شفافیت در توزیع آنها و ارتقای عملکرد محققان، جلوگیری از انجام تحقیقات تکراری و هدررفت بودجه، فراهم آوردن امکان جستجو برای محققان برای یافتن میزان حمایت های مالی و پروژه ها و ایجاد امکان دعوت از محققان مرتبط برای دریافت پیشنهاده طرح ها را از دیگر نتایج ناشی از پیاده سازی نظام ایده ها و نیازها دانست.

وی در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد با راه اندازی سامانه «نان»، بتوانیم پژوهش را در جهت رفع نیازهای کشور قرار دهیم و به جایگاه توسعه واقعی دست یابیم

کد خبر 5479633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha