۲۶ خرداد ۱۴۰۱، ۹:۴۴

مهر گزارش می‌دهد؛

گلایه فرزندان شهدای خراسان شمالی از عدم اجرای قانون استخدامی

گلایه فرزندان شهدای خراسان شمالی از عدم اجرای قانون استخدامی

بجنورد- آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد، سال گذشته برگزار شد اما عدم به‌کارگیری فرزندان شهدای خراسان شمالی پذیرفته شده در این آزمون، موجب گلایه‌مندی یادگاران شهدا شده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: موضوع اشتغال فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد در دولت دوازدهم مطرح و به صورت قانونی در برنامه ششم توسعه قرار داده شد؛ بر اساس بند ج ماده ۸۷ احکام برنامه ششم، دولت مکلف شد تمام فرزندان شهدا و جانبازان بالای ۷۰ درصد کشور را جذب کرده و تا پایان برنامه ششم توسعه یعنی سال ۱۴۰۰ به استخدام درآورد.

اما این قانون پس از گذشت بیش از پنج سال و تغییر دولت همچنان روی زمین مانده است و باعث گلایه‌مندی فرزندان شهدای استان خراسان شمالی شده است.

این در حالی است که مسئولان بنیاد شهید در دولت سابق بارها و بارها وعده عملی شدن این قانون را داده‌اند اما تاکنون خبری از وجود یک عزم جدی برای اجرای کامل آن نیست.

اما وعده‌ها از دولت گذشته به دولت جدید نیز رسیده است. یکی از فرزندان شهدای بجنوردی که مایل به افشای نامش نبود در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: رئیس فعلی بنیاد شهید کشور قول داده ۱۰ هزار نفر از فرزندان شهدا و جانبازان بالای ۷۰ درصد طی سال جاری استخدام شوند.

وی افزود: طبق آماری که مسئولان ارائه می‌دهند حدود ۳۳ هزار از فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد فاقد شغل هستند.

این فرزند شهید تصریح کرد: عدم اجرای وعده و قول‌هایی که ارائه شده فرزندان شهدا و جانبازان را با مشکلات متعددی مواجه می‌کند.

قانونی که در خراسان شمالی خاک می‌خورد

حال با برگزاری آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد در کشور و پذیرفته شدگان نهایی، فرزندان شهدا و جانبازان هفتاد درصد خراسان شمالی همچنان در وضعیت فاقد شغل بوده و منتظر هستند.

فرزند شهیدی در بجنورد که علاقه مند به ثبت نام خود در متن خبر نبود در این خصوص با ارائه مستندات خود به خبرنگار مهر، اظهار می‌کند: اخیراً به نمایندگی از قریب به پنجاه نفر از فرزندان شهید دارای مدرک تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس و پذیرفته شده نهایی در آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان هفتاد درصد که در سال ۱۴۰۰ برگزار شد، سراغ مسئولان استانی، از بنیاد شهید استان گرفته تا استانداری و ادارات مربوطه، رفته‌ایم.

گلایه فرزندان شهدای خراسان شمالی از عدم اجرای قانون استخدامی

وی افزود: اما پاسخ آن‌ها در پیگیری‌ها، عدم تأمین اعتبار و بودجه برای دعوت به کار این تعداد از فرزندان شهدا در دستگاه‌های اجرایی استان بوده است.

ادارات پاس کاری می‌کنند / بهانه عدم بودجه است

این فرزند شهید خاطرنشان کرد: در حالی که اگر در هر نقطه از کشور آزمون استخدامی برگزار شود قطعاً در بودجه سنواتی و بودجه دولت پیش بینی شده است و هر اداره‌ای هزینه‌ها و حقوق و مزایا را در نظر می‌گیرد.

این فرزند شهید که فارغ‌التحصیل رشته حقوق بود، ادامه داد: ماده ۲۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و بند ج ماده ۸۷ قانون برنامه ششم توسعه که دولت گذشته مسئول اجرای کامل آن بوده است، می‌گوید دولت مکلف است علاوه بر اجرای ماده (۲۱) و تبصره‌های آن و اصلاحات بعدی، تمامی فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان ۷۰ درصد و بالاتر را در طول اجرای قانون برنامه، استخدام کند.

وی افزود: با این که دولت گذشته بایستی از سال ۹۶ یعنی آغاز برنامه ششم توسعه پیگیر تعیین تکلیف این قانون می‌شد اما آن را در سال پایانی برنامه ششم اجرا کرد؛ آن هم تنها تا مرحله برگزاری آزمون استخدامی در سال ۱۴۰۰ و هیچ کدام از فرزندان شهدای فاقد شغل مطابق با برنامه ششم توسعه در سال گذشته در دستگاه‌های اجرایی شاغل نشدند.

این فرزند شهید تصریح کرد: در حال حاضر به گره‌هایی بر خورده‌ایم که سرنخ ندارد؛ به بنیاد شهید استان مراجعه می‌کنیم که می‌گویند پیگیری کرده‌ایم اما سازمان برنامه و بودجه پاسخ نمی‌دهد.

گلایه فرزندان شهدای خراسان شمالی از عدم اجرای قانون استخدامی

وی افزود: به دستگاه‌هایی که فرزندان شهدا پذیرفته شده‌اند مراجعه می‌کنیم که می‌گویند از طریق بنیاد شهید پیگیری کنید زیرا دعوت به کار فرزندان شهدا مشروط به تأمین اعتبار است؛ به سازمان برنامه و بودجه که می‌رسیم هم به همین وجه پاسخ می‌دهند.

این فرزند شهید گفت: به نظر می‌رسد در حال حاضر هیچ فردی در استان مسئولیت عدم اجرای قانونی این موضوع را بر عهده نمی‌گیرد و همین موضوع باعث سردرگمی و گلایه فرزندان شاهد فاقد شغل از برخی مسئولان مربوطه در استان شده است.

وی در پایان اظهار کرد: در حال حاضر که زمان اجرای برنامه ششم توسعه پایان یافته و دولت جدید با روحیه خدمت به جامعه ایثارگران و خانواده‌های معظم شهدا و جانبازان روی کار آمده است، فرزندان شهدای فاقد شغل در خراسان شمالی با مدارج تحصیلی معتبر از رئیس جمهور انتظار دارند که در بدو ورود به استان، علت عدم اجرای قانون مد نظر را رسیدگی کند.

توجه به فرزندان شهدا و جانبازان یک وظیفه عمومی بوده و در این بین مسئولان قطعاً وظیفه سنگین‌تری را بر عهده دارند؛ فرزندان شهدا هیچ خواسته فرای قانون را ندارند و مطالبه آن‌ها تنها اجرای قانون ششم توسعه است.

اینک دولت مردمی باید یکی دیگر از وظایف دولت گذشته که اجرا نشده را به سرانجام برساند؛ اما این روند باید تسریع شود تا فرزندان شهدا زودتر به حقوق خود دست یابند.

کد خبر 5515730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      1 0
      با سلام همسر بنده فرزند سردار شهید است یک از تاریخ آزمون استخدامی بند ج میگذرد و با توجه به قبولی در آزمون ولی همچنان بلاتکیف است چرا کسی پاسخگو نیست . یک خانواده ۳ نفره با این وضعیت اقتصادی و تورم چطور ازپس مخارج زندگی و کرایه خانه برآید همسرم واقعا به این شغل نیاز دارد.