۱۴ تیر ۱۴۰۱، ۱۲:۲۵

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس:

مصوبه دولت در مورد بازنشستگان مغایر با قانون است

مصوبه دولت در مورد بازنشستگان مغایر با قانون است

اردبیل- نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: مصوبه دولت مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان خلاف قانون است و باید این رقم اصلاح شود.

ولی اسماعیلی در گفت‌و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: شورای عالی کار افزایش ۳۷ درصدی حقوق بازنشستگان را اعلام کرده در حالی که دولت مغایر این مصوبه ۱۰ درصد افزایش را برای بازنشستگان اعلام کرده که این خلاف مصوبه شورای عالی کار و نظر هیئت تطبیق است.

وی تصریح کرد: مجلس این مغایرت قانونی را از طریق رئیس مجلس به رئیس جمهور ابلاغ کرده تا مصوبه ۱۰ درصد افزایش بازنشستگان ابطال و افزایش ۳۷ درصد مد نظر قرار گیرد و یا اگر دولت اصراری داشته باشد، تصمیم جدید در این حوزه گرفته خواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: به هیچ وجه این افزایش بار مالی برای دولت به همراه ندارد و سازمان تأمین اجتماعی متعهد شده تا افزایش ۳۷ درصدی را برای بازنشستگان اعمال کند.

اسماعیلی افزود: حتی سازمان تأمین اجتماعی راضی به پرداخت این مبلغ است و در هیئت مدیره سازمان تأمین اجتماعی نیز این موضوع مورد بررسی و تأیید قرار گرفته است.

رسانه‌ها و مردم صبور باشند

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی به آغاز جراحی اقتصادی دولت اشاره کرد و ادامه داد: دولت و نظام اسلامی در پیچ حساسی قرار گرفتند که باید هر سه قوه در کنار هم به حل مشکلات کمک کنند.

وی تلاش شبانه‌روزی دولت را برای حل مشکلات معیشتی مردم با دلسوزی تمام یادآور شد و خاطرنشان کرد: در کنار صبوری مردم، انتظار داریم تا رسانه‌ها نیز همراهی خوبی را داشته باشند و در کنار نقدهای دلسوزانه از ناامید کردن مردم پرهیز کنند.

اسماعیلی مطالبه‌گری را حق رسانه‌ها و مردم عنوان کرد و گفت: هیچ کس مخالف مطالبه‌گری نیست اما اینکه بخواهیم در خط دشمن مردم را ناامید کرده و از ادامه مسیر مأیوس کنیم، عقلانی و صحیح به نظر نمی‌رسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: بنده خود به عنوان نماینده شهرستان محروم گرمی آماده پذیرش هرگونه نقد هستم اما اینکه عده‌ای بخواهند سیاه‌نمایی کرده و اوضاع را برعکس آن‌گونه‌ای که هست نشان دهند، مخالف بوده و نسبت به این امر ناراضی هستم.

اسماعیلی بیان کرد: امیدواریم با صبوری مردم و همراهی رسانه‌ها مشکلات اقتصادی در ماه‌های آینده برطرف شود و دولت بتواند به ریل آرامش و اطمینان خاطر بیشتر بازگشته و اقدامات مؤثری را انجام دهد.

ساماندهی کارکنان قراردادی و شرکتی در اولویت

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به اولویت کمیسیون اجتماعی مجلس با رویکرد ساماندهی کارکنان قراردادی و شرکتی اشاره کرد و ادامه داد: طرح ساماندهی نیروهای انسانی در ادارات و دستگاه‌های مختلف در صحن علنی مجلس با ۱۹۶ رأی مورد توجه نمایندگان قرار گرفت و برای بررسی و اقدامات کارشناسی به کمیسیون اجتماعی بازگشته و ما با اولویت این طرح را مورد بررسی و دقت نظر قرار می‌دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: دولت مجری این طرح خواهد بود تا ساماندهی تمام نیروهای انسانی را در ادارات انجام داده و با خط بطلان کشیدن به ۱۷ نوع قرارداد ادارات و نهادهای مختلف با نیروهای انسانی نسبت به ساماندهی آنها اقدام کند.

اسماعیلی تصریح کرد: این طرح در صورت تصویب در مجلس مشمول تمام دستگاه‌ها به ویژه بانک‌ها، نهادهای زیرمجموعه قوه مجریه، نهادهای انقلابی نظیر صدا و سیما و زیرمجموعه مقام معظم رهبری خواهد بود تا برای همیشه شرکت‌های واسطه‌ای و امضاهای طلایی حذف و تعیین تکلیف نیروها در ادارات به صورت استخدام رسمی و یا پیمانی انجام خواهد شد.

وی گفت: دستگاه‌ها مکلف خواهند شد از زمان اجرای این قانون دیگر هیچ نیرویی را بدون روند مراحل استخدامی به کارگیری نکنند و امیدواریم شرایط مطلوبی را در ساماندهی نیروی انسانی شاهد باشیم.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: تاکنون ۶۴ هزار نیروی خانواده شهدا و ایثارگران در ادارات و دستگاه‌های دولتی ساماندهی شده و بر اساس مصوبه مجلس ۷۶ هزار نیروی ایثارگر نیز در حال تبدیل وضعیت در ادارات و دستگاه‌های مختلف هستند.

خبرگزاری مهر را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید 

کد خبر 5531193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ر_ا_ر IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      10 8
      آقای محترم .فیلم بازی نکن ،دولت محترم با آن کارشناس های زبده ای که دارد، حقوق حقه ی همه ی اقشار رو می داند .که چه طوری وجه زمانی وجه مقدار تقدیم ملت بکند. احتیاجی به امثال جناب عالی نیست.
      • Aa IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
        10 2
        تامین اجتماعی برای دولت نیست مثل این است که شما ۱۰۰ میلیون در بانک گذاشته ای تا سود بگیری و یک نفر هم ۱۰ میلیون بعد دولت بگوید از سود ۱۰۰ میلیونی کم کنید بدهید به ۱۰ میلیونی اون کم سود میگیرد این ساده ترین مثال برای ریاست جمهور است و دوستانی مثل شما .
      • Aa IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
        6 2
        تامین اجتماعی برای دولت نیست مثل این است که شما ۱۰۰ میلیون در بانک گذاشته ای تا سود بگیری و یک نفر هم ۱۰ میلیون بعد دولت بگوید از سود ۱۰۰ میلیونی کم کنید بدهید به ۱۰ میلیونی اون کم سود میگیرد این ساده ترین مثال برای ریاست جمهور است و دوستانی مثل شما .
      • Aa IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
        5 1
        تامین اجتماعی برای دولت نیست مثل این است که شما ۱۰۰ میلیون در بانک گذاشته ای تا سود بگیری و یک نفر هم ۱۰ میلیون بعد دولت بگوید از سود ۱۰۰ میلیونی کم کنید بدهید به ۱۰ میلیونی اون کم سود میگیرد این ساده ترین مثال برای ریاست جمهور است و دوستانی مثل شما .
      • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
        6 1
        واقعا توچقدر هوش سرشاری داری بهتر نیست تو خود را برای جانشینی عبدالملکی به آقای مخبر معرفی کنی
      • کارگر IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
        11 0
        عجب کارشناسی کردی سی سال اندوخته مارا به خودمان نمیدهد چطور این دولت حق همه را خوب میداند؟
    • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      18 5
      این داستان های خنده دار در زمان دولت احمدی نژاد هم بازگویه می شد. نتیجه ای هم نداشت. خانه از پای بست ویران است....‌ اولین گام درست تغییر سیاست خارجی کشور است.
    • بازنشسته تامین اجتمایی IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      12 6
      ممنون ممنون درود بر شرفت که مدفاع و صدای بازنشستگان هستید
      • کوروش IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
        1 0
        این مدافع خودشه که فردا رای بیاره دلش بحال ما نسوخته
    • نادر IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      9 2
      صبوری تا کی دیگه تحمل ما بازنشسته ها تمام شده زودتر یه فکری به حال این قشر زحمت کش بکنید تورم خیلی بالاست شرمنده خانواه هستیم کاری نکنید از زندگی کردن پشیمان شویم
    • بازنشسته تامین اجتماعی IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      6 0
      اولا ۳۷ درصد نیست و ۳۸ درصد هست...ثانیا سال به نیمه داره میرسه صبوری فکر نمیکنم دیگه معنایی داشته باشهد
    • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      0 1
      این همه قال و قیل برای یک درصد .
    • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      7 0
      درمورد بازنشستگان سایر سطوح حق الناس. شده و باید مصوبه تغیر کند
    • Aa IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      8 0
      والله دزدهای قدیم هم حرمت بازنشسته را داشتند و از آنها سرقت نمی کردند چرا حقوق موسپیدان که عمری حداکثر پرداختی را داشتند را میخواهید سرقت کنید.
    • FR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      8 0
      سلام اقای اسماعیلی اینکه نماینده دلسوز و پرکاری هستین شکی نیست اما فرمودین که مردم صبور باشند چقدر صبر اخه صبر انسان هم حدو اندازه ای دارد چهار ماه از سال گذشته هنوز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی تعین تکلیف نشدن چرا اقای قالیباف به ریس جمهور نامه نمی زند دلیلش چه هست اخه ده درصد افزایش صحبح است وقتی
      • سید ببین IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
        2 1
        ببین اینها میخوان سرمنوتوراکلاه بزارن وگر۲سودته انجام میدن
    • علی IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      5 0
      پس نتیجه کی حاصل میشه ؟ بعداز ۴ ماه
    • محمدمحمدی IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      0 13
      سلام خسته نباشی ما بازنشستگان تامین اجتماعی حداقل بگیر از حرکت خوب دولت وزیرکار حمایت میگنم سپاسگزارم چهل سال بعددولتی پیداشده است که از طبقه ضعیف حمایت میگنند بس خواهش میگنم بگذرید دولت کاریش را انجام دهد
      • ناشناس IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
        3 0
        آخه مرد حسابی تو که ۵۸ درصدت را گرفتی به ما که ده برابر تو حق بیمه پرداخت کرده ایم چه ارتباطی داره که دولت حق ما را خورده و میخواهد ۱۰ در صد حقوق ما را افزایش دهد.چون خودت خرت از پل گذشته میگی گور بابای بقیه!!!!
    • بازنشسته AE ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      7 0
      با اینکه کمیسیون تطبیق و کمیسیون های اقتصادی و اجتماعی مجلس مصوبه دولت در خصوص افزایش حقوق ۱۰درصدی را مغایر با قانون اساسی و ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی و مصوبه شورای عالی کار می‌دانند، ولی جای تعجب دارد چرا دولت مصوبه را اصلاح نمی‌کند.
    • احمد عیدیانی IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      8 1
      سلام عزیزم به نظر می آید که شما هم داری فیلم بازی می کنید تا دولت حرام خور ونادان کلاه سر بازنشسته بدبخت تامین اجتماعی که بیش از سی سال حق بیمه داده حالا خیالش آسوده باشد از حق وحقوق قانونی من می‌زنید به‌ کسی میدهید که هیچ حق بيمه ای پرداخت نکرده که بگویید طرفدار مستضعفین هستید شرم کنید
    • مسعود صالحی IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      7 1
      داره ماه تیر تمومه میشه آنوقت ایشان میگن صبوری ،اولا38درصدبه اضافه 515هزارو25درصدسال قبل نه فقط ۳۷درصدشماباحقوق ماصبرپیشه کن نماینده مردم.
    • داریوش IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      5 0
      با سلام من نمیدانم جریان چیه وگره کار کجاس از بقال تا بزاز گرفته تا وکیل ووزیراین مصوبه را خلاف وغیره قانونی می دانند ولی هیچ اتفاقی هم نمی افته اگه همه اینا هیچ کارن پس تصمیم گیرنده کیه
    • منصور IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      2 0
      اقای اسماعیلی اینجانب خوزستانی و بازنشسته ی تامین اجتماعی می باشم دورود بر شرفت شیر مادر حلالت ک از جامعه ی ظعیف طرفداری میکنید خدا برات خوش بخواد
    • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      6 0
      آقای رییسی که میخواهید نقدینگی را بهدسمت تولید سوق دهید. لطفا افزایش مستمری بازنشستگان را برابر قانون افزایش دهید و نقدینگی آنانرا پرداخت نمایید. این طبقه بندی و پلکانی کردن مستمری در کدام قانون است؟ چرا فشار بر قشر سالمند که عمری حق بیمه سقف را پرداخت کرده اند، وارد میکنند؟
    • ح ن US ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      7 0
      لعنت بر بازنشسته لعنت بر کادگر لعنت بر تولید درود بر مفسد درود بر اختلاس گر درود بر دلال ...درود بر کاظمی درود بر دولتی ها لعنت بر من که شرافتمندانه کار کروم والان باید برای حق خووم و گفتن حق خودم به دولت التماس کنم لعنت بر من که درد نشدن فاسد نشدم دلال نشدم لعنت بر من که پیش زن و بجه ام شرمگین ه
    • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      2 2
      سازمان تامین اجتماعی بر اساس قوانین اکچوئری بیمه حق دسته بندی و ایجاد سایر سطوح ندارد بیش از این اعتبار سازمان را زیر سئوال نبرید نسل ما به سازمان اعتماد کردیم نگذارید درس عبرت برای تازه وارد ها باشیم
    • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      3 0
      حرفهای تکراری همه میگند مغایر قانونه ولی اجرایی شده
    • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      5 0
      ما صبر داریم ولی صاحب خانه و مغازه دار صبر حالیشون نمیشه و قیمت‌ها رو بی صبرانه افزایش دادن و از ما طلب میکنن!!!!
    • داوری IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      2 0
      سلام .یاشیاسان سنی آقای اسماعیلی خدا قوت
    • امین IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      3 0
      ببینید من بازنشسته هستم همه میدانیم تورم تز۲۰تا۲۰۰درصده افزایش ۳۸یعنی هیچ منتهااین رانمیدن ماهم میدانیم وردست خالی است‌امااین وردست چراخالی است بانیش کیست میدانیدچراانسانهای عاقل چه سیاستمدارچه هرکس صحبت وعمل رادرعرصه بااحتیاط وسنجش ومشورت انجام میدن چون حساب سودوزیان میکنن شماهربیراهه ای میریدازجیب
    • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      6 0
      هرکاری میخواهند بامامیکنن تا بقه حساب کاردستشون بیاد مابازنشته ها هم خدای دارم
    • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      5 0
      مجلس و دولت اهل عمل نیستند و فقط حرف میزنند و فشار را بر مردم و بازنشستگان زیاد میکنند.وفقط دنبال گران کرون هستند .چی در سر پرورش میدهند خدا میداند.
    • پورلطیفی IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      4 1
      جناب ولی اسماعیلی گرامی مورد افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی رو آنقدر برسی شده که رفتگر کوچه ما هم جریان شو میدونه فقط یک امضا دولت کافیه نه وقت ونه برسی میخواهد .
    • پورلطیفی IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      2 1
      جناب ولی اسماعیلی گرامی مورد افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی رو آنقدر برسی شده که رفتگر کوچه ما هم جریان شو میدونه فقط یک امضا دولت کافیه نه وقت ونه برسی میخواهد .
    • رضا IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      2 0
      خوب اکثر بازنشسته های خود سازمان تامین اجتماعی و ادارات زیر مجموعه حد وسط یا حد اکثر بگیر هستند
    • امامی IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      3 0
      چشممان روشن آقای ریسی ریس جمهورمان می خواد با این وزرا که مصوبه غیر قانونی بیرون می دند و گویا اصلا شرع و حرام و حلال و حق الناس حالیشون نیست مملکت را سرو سامان اقتصادی بدند واقعا که خیلی عجیبه
    • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      4 0
      آقای اسماعیلی میشه شما نظر ندید.تاحالاخواب بودی تازه بیدارشدی اضافه حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۳۸ درصد است نه ۳۷درصد .کیا برای ما از قانون صحبت کنند.واقعا برای خودم متاسفم.تو کشوری زندگی می کنم که همه حاکمان در عالم هپروت بسر می برند
    • محمد IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      5 1
      واله الان سیاره مریخ هم فهمیدن که 38درصد برای دولت بار مالی نداره. منتها غرور وتکبر اجازه نمیده از حرفشون عقب نشینی کنند .ولی چه بخوان وچه نخوان ما حقوقمونو بر مبنای 38درصد محاسبه میکنیم وهر ماه بیمه این مبلغ به ما بدهکاره وحساب میکنیم
    • کارگر IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      0 0
      قربون اون غیرتت برم مردباغیرتو حق طلب شماهاباید زبان این پیرمردان بازنشته شوید تا مقداری از این بدبختی ما کم شود این حقوق شش میلیونی فقط کفاف دوا درمانمان رامیکند از نوها فامیلا شرمنده میشیم
    • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      1 0
      درود بر مسولین که به فکر ما بازنشسته های تامین اجتماعی هستن کمال تشکر را داریم و امید داریم قانون 38 درصد اجرایی بشود تشکر
    • بازنشسته FR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      1 0
      جناب نماینده محترم به ریاست جمهوری بفرمایید خیلی خوب است که شما دغدغه حقوق بازنشسته ها رادارید فکر کنم ايشان اطلاع ندارند که بازنشسته های تأمین ۳ماه است الحساب حقوق دریافت میکنند اگر این دغدغه را این بزرگوار نداشت فکر کنم اصلا به این محرومان از پس انداز خودشان هم همین حقوق را پرداخت نمی کردن
    • رزمنده جنگ FR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      4 0
      فقط عوام فریبی رو بلدند.
    • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      2 0
      به جای توجه به به بازنشستگان دولت به رتبه بندی فکر کرد چون دو ماه دیگر ممکن بود با تعطیلی مدارس مواجه شود بخاطر اعتراض معلمین ولی بازنشستگان که کارشان را کردند الان چنان خاصیتی ندارند تا به انها توجهی شود
    • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      5 0
      امیدوارم ۱۰تیربخوره سراون کسی که لاتحیه ۱۰درصدی رابیان کرد انشاالله خیر نبینه.خداوند نابودش کند که با زندگی باز نشستگان بازی میکند.خودش اینقدر حقوق میگیرد باندازه ده باز نشسته
    • مستمربگیر IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      5 0
      صبورباشیم؟؟؟؟.حق دارین البته اینو بگید ما مثل شماها تورفاه نیستیم که صبرکنیم دیگه ن صبری مونده ن تحملی هرچه زودتر تکلیف مارو روشن کنید بعد چهارماه ازسال گذشته داستان بسه دیگه تحمل نداریم
    • Shm IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      2 0
      درمورد کارمندان چی که حقوقشون کفاف ده روز می ده آیا این تخلف نیست که تورم بیشاز 100درصد باشه و افزایش حقوق ده درصد
    • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      2 0
      نظری نداریم واگذار تان کردیم این خدای بی همتا
    • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      1 1
      هیئت مدیره و مدیریت اصلاح طلب تامین اجتماعی این سازمان کارگری را چند ده هزار میلیارد تومان با کسری و بدهی مواجه نموده اند لطفا به این موضوع رسیدگی نا دولت دغدغه ای نسبت به افزایش مستمری بازنشستگان نداشته باشد..
    • بازنشسته IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      3 0
      هرچه بگندت نمکش میزنند وای به روزی که بگندت نمک وقتی دولت خودش قانون مصوبه شورای عالی کار را نقض میکند از کارمندان جز چه توقع
    • بازنشسته IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      1 0
      هرچه بگندت نمکش میزنند وای به روزی که بگندت نمک وقتی دولت خودش قانون مصوبه شورای عالی کار را نقض میکند از کارمندان جز چه توقع
    • مهدی احمدی بازنشسته IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      2 0
      سلام آقای اسماعیلی نماینده هم سال آقای اسماعیلی هیچ کسی مردم نمی توانند نا امید کنند ولی مردم عقل دارنند میبینند که ریس جمهور یا دیگر مسئولین قانون را زیر پا گذاشته نا امید می شوند مثل حقوق بازنشستگان 10درصدی
    • ناشناس IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      5 0
      لازم است که رئیس مجلس به جهت حفظ شأن و اعتبار و دفاع از حقوق مردم و جایگاه مجلس سریعتر نسبت به اجرای قانون اقدام لازم را انجام داده تا خانواده بزرگ بازنشستگان تامین اجتماعی به حق و حقوق شان دست یابند
    • محمدعلی محمدیان IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      1 0
      سلام از آقای دکتر میخواهیم که اولا نسبت به متناسب سازی حقوق بازنشستگانی که درسال1400 بازنشسته گشته اند چرا اقدام نمی‌کنند.دوما آقای دکتر علت مخالفت مقدار درصد افزایشی که شورای عالی کار نسبت به بازنشستگان سایر سطوح مصوب کردند بفرمایید که آیا با شش میلیون تومان حقوق با 35سال سابق بیمه دارند ومدرک لیسا
    • صدای سایر سطوح RO ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      1 0
      اقای اسماعیلی شما خودتان مردم را ناامید میکنید و کو سازی و سیاه نمایی کار خودتان است دشمن غلط کند که به اندازه شما مردم را ناراضی کنید .حیف دشمن نباشد که با خودتان مقایسه میکنید . شما نامردانه به مردم دشمنی میکنید ولی دشمن مردانه . شما حق الناس میکنید حق مردم را میخورید بعد این اراجیف چیه که مثل ب
    • میراث بان IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      0 0
      چرا کسی فکری بحال کارمندان جز بگیر نیست فقط ۱۰درصد به حقوق اضافه شده یعنی ۵میلیون من امسال شد۵میلیون و۶۰۰درحالیکه ۵میلیون کارگر امسال شده۹میلیون۵۰۰ چرا عدالت نیست چرا تبعیض
      • عامری IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
        0 0
        والله من بازرس استانداردم با فوق لیسانس و ۲۴ سال سابفه با ۶ و نیم حقوق و ۳ ملیون قسط چه کنم چه جوری پاسدار کیفیت باشم با این همه مواجهه با تخلف و اصحاب تجارت که ذاتا سود جو هستند والله اگر میخواستم ناپاکی کنم یکساله بار می بستم ولی اینقدر متخلف با وجود همه تهدیدها و‌پیشنهادات به حبس کشاندم و ....
    • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      0 0
      کسانی‌که‌می‌خواند‌حق‌بازنشستگان‌را‌پایه‌مال‌کند می‌خواند‌ابروی‌کشورمان‌راببراند
    • بازنشسته IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      1 0
      برادر عزیز لطفا فیلم بازی نکنید ما بازنشسته ها فقط حق وحقوق قانونی خودمان را می‌خواهیم این حق که بیراه نیست شما نماینده ها هم فقط با آبروی ما مردم بازی میکنید امیدوارم خدا ذلیل خوارتون کنه... اینطوری حامی مستضعف هستید وای برشما وای برشما.... سرپل صراط امیدوارم خوارو ذلیل بشید... گم بشید..
    • عباس مرادی IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      0 0
      همتون ظلم کردین فقط 4 ماه را ببین ما فقیر هستیم یک ریال هم بزخم زندگی با اون همه مشکلات عدیده نعمت است خدا میدونه چقدر رنج میکشه الهی ازتون نگذره من حلالت نمیکنم تعدادی هم به رحمت خدا رفتن شما خائنین هم به درک واصل میشد انشالله
    • عباس مرادی IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      0 0
      خوبه یکی فهمید!!!!! مردم از هرچی مدیر و مسئول دولتی به تموم قوانین بین المللی تسلط کامل دارن هرچه ابلهان مسند داری میکنند
    • یک بازنشسته سخت وزیان اورتامین اجتماعی IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      0 0
      اقای اسماییلی قسم حضرت عباس رقبول کنیم یادم خروس روازیک طرف طرف بازنشستگان تامین اجتماعی رامیگیری ازیک طرف بادولت همدردی میکنی دولت اگه دنبال ارامش بودتاجراحی به اصتلاح اقتصادی انجام بده چراتوکاری وظیفش نبودوغیرقانونی بوددخالت کردوحقوق ماروده درصداعلام کردوکل کشوررابهم ریخت وقتی دولت اینجورقانون راز
    • بازنشسته IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      1 0
      امیــــــــــــــــد و ناامیــــــــــــــــد بالاخره امیدوار باشیم به افزایش حقوق بازنشستگان یا ناامید ؟ آخه یه سر میگن آره یه سر میگن نه ! یه سر میگن آره یه سر میگن نه ! تمومش کنید دیگه ، ما که از دلواپسی مردیم ، یا آره یا نه ، به هر حال کار درستی نیست که اینقد ما بازنشستگان را در ناامیدی بگڌارید
    • نیما IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      1 0
      قانون کجا بود عمو جان خخخ
    • بازنشسته کارگری IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      1 0
      آقای اسماعیلی عزیز۴ماهه تحمل کردیم بس نیست بخدا بیشتر ازاین تاب نمی اوریم
    • IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      0 0
      شما را به جان بچه هایتان قسم زود باشید گرامی امانمان را بریده...
    • IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      1 0
      دروغ پشت دروغ...
    • مهدی IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      0 0
      ابلاغ معاون اول گرامی چقدر زمان نیاز دارد، و چندکالری انرژی مصرف خواهد کرد. مردخوب زحمتش رابکشید هرچه سریعتر دستورات اکید را صادرفرمایید. برج 4 هم 7روزش گذشت،بازنشستگان تأمین اجتماعی چشم براه هستند،به نگرانی این گروه تلاشگرخاتمه بدهیدوآرامش رابه خانواده این عزیزان بازگردانید. همچنین لطف بفرمایید درخ
    • بازنشسته IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      1 0
      اینکه مصوبه دولت مغایر باقانون هست اظهر من الشمس هست ولی چرا دولت موضوع قانونی را خود به اعتراضات خیابانی بازنشستگان وبحران اجتماعی تبدیل میکند جای سوال دارد درحالیکه دولت باید مجری قانون باشد ونه ناقض آن ونباید مردم را درمقابل خود قرار دهد.
    • AE ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      1 0
      برید جمع کنید همتون فقط بلدید شعار بدید شماهمه شریک دزد ورفیق غافله اید فقط بلدید خوب حرف بزنید ومردمو چی فرص کنید دیگه حنای شماها رنگی پیش مردم نداره بس کنید اینقدر روی اعصاب ملت راه نرید جمش کنید پدرمونه دراوردید ۴ماه ازسال گذشته چه خیالتونه ماچی میکشیم
    • کیان IR ۰۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      0 0
      پس تکلیف بازنشستگان کشوری چه میشود
    • مصطفی IR ۰۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      1 0
      هر ساعت یه خبر اعلام می‌کنند. یه ساعت میگند سورپرایز برای بازنشستگان ، یکساعت پیش خبر چندبرابر شدن حقوقها را دادند . حالا می‌گویند باید اینگونه شود . جمع کنید گندش را درآوردید . خجالت هم نمی‌کشید. از بس دزدی و فساد کردید شرم نمی‌کنید ِ
    • IR ۰۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      1 0
      چهار ماه گذشته و هنوز دولت بی قانونی می کند . این قدر قضیه را نپیچانید افزایش ۳۸ درصدی نه منت است نه چیزی حق قانونی ماست .
    • علی اصغرمحمودی اصل IR ۰۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      0 0
      جناب آقای اسماعیلی نماینده مردم گرمی درمجلس شورای اسلامی!باسلام احتراما ازتلاشهای جنابعالی درمورد دفاع ازحقوق مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی نهایت تشکرراداریم علی اصغرمحمودی اصل ازتبریز
    • احمدی IR ۰۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      1 0
      بسه دیگه حال همه از این همه بی عدالتی بهم میخوره بابت چندرغاز افزایشی که گوشه ایی از تورم و هم نمیگیره اینقدر مخالفت میکنید بله خودتون که حقوقهای لاکچری میگیرید باید هم مخالفت بکنید فقط میگم خدا جوابتونو بده و انچنان گرفتار بشید که مثل ما ندونید چیکار بکنید
    • IR ۰۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      1 0
      دشمن کیه ؟؟؟؟ انچه که عیان هست چه حاجت به بیان،..خود شما دشمن ملت هستید،...نمی بینید،با چه فلاکتی مردم دارند زندگی میکنند ..۹
    • IR ۰۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      0 0
      مسخرا
    • حسین تهرانی IR ۰۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      1 0
      بیشتر از چهار ماه صبور باشیم میخواید اًافه حقوقمون رو سال دیگه بدید که حسابی صبور باشیم
    • محمد IR ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      1 0
      همه فقط دروغ تحویل مردم میدهند. دولت خیلی شفاف از صندوق تامین اجتمایی برداشت کرده. وبا کم کردن حقوق بازنشستگان میخواهد جبران بدهی خود به صندوق تامین اجتمایی کارگری کند کار دولت از ناامیدی گذشته مرگ بازنشسته ها را با تورم صددرصدی. وافزایش ده درصدی رقم زده
    • ناشناس IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      1 0
      خداوند افراد کار شکن که این بی عدالتیها را انجام می دهند در لوای اسلام هدایت کند چون با این بی عدالتیها آبروی اسلام ونظام را می برند
    • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      1 0
      نیروهای قراردادی فعلی با پارتی بازی وخویشاوندان سالاری وطایفه سالاری واز اقوام سببی ونسبی مدیران ومسیولین فاسد با ور زدن قانون وبه اسم نیروی خدماتی شرکتی ویا قرار دادی ولی اشتغال در مشاغل اداری وحتی حساس به مجموعه های دولتی بدون گزینش ونیاز مجموعه ها وبدون تخصص لاز در هنگام ورود شاغل شدند
    • صادق CA ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      1 0
      من نمی دانم دولت چرا خودش را به خاطر موضوعی که به او ارتباط ندارد درگیر می کند هم محبوبیتش را از دست می دهد هم بی اعتبار میشود به جای اینکه به فکر احیا کشور باشد با این برنامه ها خودش را مشغول کرده جای تعجب است هر هفته جلسه می گذارد انگار دارد فرمول بمب اتم را کشف می کند
    • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      1 0
      ازاین پندو نصیحت ها زیاد شنیدیم یکی بیاد وسط وتکلیف مارو مشخص کنه،تواین آشفته بازار مملکت هر کی واسه خودش قانون وضع میکنه واون یکی فقط دستور‌میده اینکه عمل بشه یا نه مسئولیتش با کسی نیست،با حلوا،حلوا دهن شیرین نمیشه دیگه بریدیم خط قرمز اگه ردبشه وحق بازنشسته هارو دولت نده،باید خودش پاسخگوی باشه
    • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      2 0
      ظاهرا همه قانون رو بلدند بجز خود دولت!!!!
    • حسن IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      1 0
      قانون؟!!
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      1 0
      مردم دیگه دارن خفه میشن ازبس صبرکردن دیگه صبرنمیکنن شمااینقدررر تعلل نکنید سال داره به نیمه میرسه ولی شماهنوز نتونستین فقط وفقط موضوع افزایش حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی رادرست انجام بدین چه برسه به بقیه کارهاتون، جراحی اقتصادی پیشکشتون، مغزخودتون رااول جراحی کنید تامردم راخوب بفهمیدودرک کنید...
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      1 0
      بازنشسته لشکری هستیم خدای بالای سر شاهده که با ضایعات جمع کنی روزگارمون رو سپری میکنیم زیر بار این گرانیها کمرمون شکسته آخه ده درصد چه دردمونو دعوا میکنه شرمنده خانوادم هستم بخدا افسردگی گرفتیم نه با فامیل میتونیم رفت وآمد کنیم نه مسافرت میتونیم بریم چه گناهی کردیم
    • هموطن IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      1 0
      هر روز مطلب میزارین بازنشسته رو سرکار گذاشتین خدا از سر تقصیرات شما از صدر تا ذیل نگذره،
    • محسن رجبی IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      1 0
      مگر نه اینکه اصول بنیادین در پرداخت حقوق در سازمان تامین اجتماعی بر اساس میزان مشارکت در بیمه پردازی است؟! مگه ما گناه کردیم که حق بیمه بیشتری پرداخت کردیم؟! چرا آقای رئیسی با توسعه فقر و فلاکت میخواد عدالت رو برقرار کنه چرا تو گسترش رفاه و آسایش عدالت رو برقرار نمیکنه؟! چقدر صبر چقدر مطالبه گری ؟!
    • 4869379317 IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      1 0
      اقایان عزیز هیچکس به فکر بازنشستها نیست اگه بودن اقای مخبر چرا باید بگوید که بازشستگان فقط مصرف کننده هستن وهیچ سودی برای دولت ندارن نباید حقوقشان اضاف بشه چرا چنین حرفی بزنه
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      1 0
      زمین وزمان وپیر و پیغمبر همه میگویند حق با بازنشستگان است اما دولت مردمی چرا مقاومت میکند وپول خود باز نشستگان را بخودشان نمیدهد جای سوال دارد
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      1 0
      آقای اسماعیلی چرا دولت حتی تصویب کمیسیون را هم اجرا نمی‌کند.وآقای قالیباف حرکتی را ازخود نشان نمیدهد؟ مگر اقدام نکردن دولت به مصوبه دهن‌کجی به مجلس وچند میلیون بازنشسته نیست؟
    • حسین IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      1 0
      اینا که اعتراض دارن حقوق کت و کلفتی میگیرن دست دولت درد نکنه که هوای ازکارافتادها و حداقل بگیران رو داشت
    • زنبورک IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      1 0
      اگر به بازنشسته بیشترین آنوقت مجبورن به دولت کمتربدن براهمین موافقت نمیکنن این روزافقط به میوه ها نگاه میکنیم ولی قدرت خریدنداریم آنهم در بندرعباس که گرانترین شهرایرانه وازنظربی قانونی حرف اول میزنه
    • علی IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      1 0
      برای هماهنگی فقط یراه هست ازاین به‌بعد دانشگاه تعطیل همه مدرک مکتب خانه بگیرند در یسطح باشند همه ینوع حقوق بگیرند آنوقت میشه همسان سازی هیچ کس گله ای ندارد یک همسان‌سازی توپ برای دولت ومجلس فراموش نشود
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      1 0
      چرا برای شاغلان زمانی نبرد از ترس اعتصابات. سریع اعمال شد در مورد بازنشستگان هی. امروز و فردا می کنند بابا از اندوخته خودشان می خواهند به دولت و غیره چه مربوط است آخه این چطور دولت عتیقهای است بعد از چهل سال قانون را خراب کرده چطور می خواهد مردم را نجات بدهد در مورد یک صندوق خصوصی دست اندازی کرده.
    • بازنشسته IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      0 0
      آخه مگه حقوق پایه را که ۵۷ درصد کردن کفاف این همه گرانی را میدهد
    • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      0 0
      چرا از مزد کارگران بیچاره برای این جراحی زدند از حقوق مجلسیان محترم هم کمی برای این مزد جراحی میدادند اگر راست می‌گویند
    • مرتضی عربانی IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      0 0
      اولاًخبر تازه ای نیست ثانیاً افزایش ۳۸درصد بعلاوه ۵۱۵هزار تومان ثالثاً چه شد ؟!
    • بی DE ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      0 0
      آقای نمایند بعد از شش ماه دعوا شما میگی ۳۷٪ ایوای بر ما چقدر اینها حواسشون پرت هست ۳۸٪را شما کم نکن آقا ولی ،
    • سعید .ر از تهران IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      0 0
      بله درست میفرمایید افزایش ده درصدی حقوق سایر سطوح غیر قانونی است بارها و بارها توسط مقامات مختلف به این مهم اشاره شده ولی نتیجه آن چه شده و آخر این داستان به کجا رسیده به جای شعار دادن فکری به حال این جماعت بکنید و حق قانونی و مشخص بازنشسته ها رو که از جیب خودشان هم هست نه دولت به آنها پرداخت کنید
    • بازنشسته تامین اجتماعی IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      0 0
      تامین اجتماعی مال دولت نیست اسم این کار اختلاس
    • محمد معمولی نسب IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      0 0
      با سلام جناب آقا اسماعیلی نماینده محترم از شما بسیار سپاسگزارم برخی از کارگران شاید متن شما را درست نخوردن یا درست متوجه نشدن. من بجای همه اینها از جنابعالی عذرخواهی میکنم اینان گویا هنوز نمیدانیم که مُجَبِر یعنی زورگو و یا بطور گرفتن این درصد ناچیز را در برابر حدود بالای پنجاه درصد تورم رای داده که
    • سعید خسروی مقدم IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      0 0
      بابا خود رئیس مجلس هم میداند کهبایستی افزایش‌ بایستی طبق مصوبات شورای عالی کار و هیئت امنای تامین اجتماعی افزایش یابد اینو به مخبر د رئیسی تفهيم کنید حتی از بودجه‌ دولت نمیگیرد خواهشمندم سریع افزایش را جاری کنید
    • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      0 0
      مجلس انقلابی حمایت حمایت
    • عامری IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      0 0
      شاغلین هم که اصلا به حساب نمیان بردار من قانون میگه افزایش حقوق مطابق تورم تورم که بالای ۵۰ درصده اقلا نصف تورم بدن نه ده درصد آیا این فساد نیست؟ انگیزه کشی نیست؟ خلاف قانون جرم نیست؟ خوردن حق کارمند جرم نیست؟
    • علی مینایی IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      1 0
      آقا همش می نویسید بازنشستگان آخرش به تامین اجتماعی ختم میشه، بنویسید بازنشستگان تامین اجتماعی، در ثانی مگه سایر بازنشستگان آدم نیستند، مجلس و رییس جمهور ضد بازنشسته دروغگو
    • بهرام IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      1 0
      تا خدا هست غم مخور یوسف گم گشته باز آید به کنعان غم مخور روزی دست مبارک امام زمان ع میباشد به بنده خدا التماس نکنید
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      1 0
      دولت چرا برابر قانون تصمیم نمیگیرد؟ افزایش هزینه زندگی که در ماده ۹۶ آمده،چرا آنرا نمیفهمید. چرا حقوق بازنشستگان بایچه قدرت شده؟ چرا تورم برای شاغل بیش از ۴۰ درصد است و هیمن مقدار افزایش حقوق داشته و برای بازنشسته ۱۰ درصد. شما که نمیتوانید حقوق بازنشسته را بدهید چرا در زمان شاغل بودن پولش را میگیری
    • US ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      1 0
      افزایش مستمری بازنشستگان بازی شده برای دولت. مقت کشی و حق کشی
    • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
      0 0
      مستمری بگیریم از زمانی که کار می کردیم زمان جنگ تا این زمان انچنا ن به حقوقمان اضافه نشده حال که مستمری بگیرشده ام با 30 سال کار با قواننی که قانون گذار کفته به حداقل /57 اضافه شود سنوات 10 سال یا12 سال ولی ما که 30 سال کار کرده ایم 10 / این چه عدالتی است یعنی عمر وجوانی خودمان را چرا صرف کردیم وح
    • AE ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
      0 0
      ما میگم اسمون شما میگین ریسمون..بسه خجالتم چیز خوبیه.چهار ماه گذشت همه دنیا هم تاید کردن دولت کارش متغایر با قانونه.فقط میخوان بازنشستها رو شکنجه کنن.ی کمی از کشورا عربی یاد بگیرین با افزایش صد درصدی حقوقا باز نشستگانشون...فقط عربی خواندن قران رو یاد نگیرین..حق والناسشم یاد بگیرین..
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
      0 0
      لطفا فکری به مدیریت کارآمد منابع سازمان تامین اجتماعی کنید تا برای پرداخت حقوق آنهم برابر قانون،ناله نمی توانیم سر ندهد.با این فرمون جلو بریم سالهای بعد مشکل خیلی بیشتر خواهد شد.از حالا باید به فکر بهره وری سازمان باشید تا روی پای خود بایستد.