۱۲ شهریور ۱۴۰۱، ۱۵:۲۲

«خلیل عواوده»؛ روایت اسیری که ۱۲ سال از عمرش را در زندان گذراند

«خلیل عواوده»؛ روایت اسیری که ۱۲ سال از عمرش را در زندان گذراند

خلیل عواوده اسیر فلسطینی با مقاومت مثال زدنی اش پس از ۱۷۲ روز اعتصاب غذا ، توانست اداره زندان های رژیم صهیونیستی را وادار به پذیرش شکست کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، خلیل عواوده اسیر فلسطینی از یک خانواده روستایی اهل شهر «اذنا» در غرب الخلیل در جنوب کرانه باختری است که به دلیل بازداشت های مکرر و گذراندن حدود ۱۲ سال به صورت مقطعی در زندان های اشغالی رژیم صهیونیستی، نتوانست تحصیلات دانشگاهی خود را به پایان برساند.

عواوده چند روز پیش، اعتصاب غذای خود را که از ۱۷۲ روز پیش آغاز کرده بود، به حالت تعلیق درآورد، زیرا وکیل او احلام حداد توانست تعهدی مبنی بر آزادی وی در ۲ اکتبر ۲۰۲۲ امضا کند.

پس از اولین دوره اعتصاب غذا که ۱۱۱ روز به درازا کشید، عواوده به دلیل وعده آزادی، اعتصاب خود را به حالت تعلیق درآورد، اما اشغالگران به وعده خود عمل نکردند و دستور بازداشت اداری جدیدی را برای او به مدت ۴ ماه صادر کردند که باعث شد او اعتصاب را در ۲ ژوئیه ۲۰۲۲ از سر بگیرد.

خلیل عواوده، متولد ۱۹۸۲ و فرزندی از یک خانواده ۱۰ نفره اهل روستای اذنا در غرب الخلیل (جنوب کرانه باختری) است. وی متاهل و دارای ۴ دختر است: تولین (۹ ساله)، لورن (۵ ساله)، ماریا (۳ سال) و مریم (۱ سال و ۵ ماه).

تحصیلات

عواوده تحصیلات مقدماتی و متوسطه را در مدارس شهر خود «اذنا» گذراند و از شاگردان ممتاز بود که در دوره متوسطه عمومی، شاخه علمی، معدل ۹۲ درصد کسب کرد و آرزویش تحصیل پزشکی در خارج از کشور بود، اما به دلیل شرایطی که داشت نتوانست به آرزویش برسد. او برای تحصیل در رشته مهندسی به دانشگاه پلی تکنیک فلسطین پیوست، اما رژیم اشغالگر او را از تحصیل محروم کرد و در سال ۲۰۰۲ دستگیر و به ۵ سال و نیم زندان محکوم شد.

وی در سال‌های اخیر به تحصیل اقتصاد در دانشگاه آزاد قدس پیوست و علاوه بر خوداشتغالی برای رسیدگی به امور خانواده‌اش اقدام کرد. او قرار بود امسال از دانشگاه فارغ التحصیل شود که به دلیل دستگیری وی توسط رژیم اشغالگر قدس از ۲۷ دسامبر ۲۰۲۱ این اتفاق نیفتاد. عوواده حافظ قرآن کریم، فعال محلی و عضو چندین کمپین داوطلبانه در شهرش است.

بازداشت اداری

خلیل عواوده در مجموع ۱۲ سال را در زندان های اشغالی گذرانده است که ۶ سال از آن را در بازداشت اداری سپری کرده است.

او چند روز پس از دستگیری در دسامبر ۲۰۲۱، به مدت ۶ ماه به بازداشت اداری منتقل شد. در ۳ مارس ۲۰۲۲، عواوده در مخالفت با بازداشت اداری خود دست به اعتصاب غذا زد که پس از ۱۱۱ روز پس از وعده هایی مبنی بر تعیین محدودیت زمانی برای بازداشت و آزادی وی، اعتصاب غذا را به حالت تعلیق درآورد.

اما چند روز پس از تعلیق اعتصاب، قرار بازداشت اداری جدیدی برای وی به مدت ۴ ماه صادر شد و وی در تاریخ ۱۱ جولای ۲۰۲۲ تصمیم گرفت تا زمان تحقق خواسته خود به اعتصاب بازگردد.

بازداشت اداری تصمیمی است برای حبس با دستور نظامی رژیم صهیونیستی با ادعای وجود «پرونده محرمانه» برای فرد بازداشت شده بدون ارائه کیفرخواست و به مدت ۶ ماه که می تواند چندین بار تمدید شود.

سلول انفرادی و حشرات موذی

اداره زندان های رژیم صهیونیستی عواوده را در یک سلول انفرادی کثیف پر از حشرات موذی و سوسک تحت بازداشت قرار داد و پس از انتقال او به زندان رمله، شرایط فرق چندانی نکرد.

عواوده پس از آن به پزشک معرفی شد و پزشک به دلیل وخامت حال وی، توصیه کرد که او را به بیمارستان کاپلان منتقل کنند، اما اداره زندان های رژیم صهیونیستی نپذیرفت و او را به بیمارستان «الرمله» بازگرداند. وی معاینات پزشکی را تحریم کرد و کرد و هیچ گونه غذایی نمی خورد و فقط به آب بسنده کرد تا اینکه وضعیت جسمانی وی به وخامت گرایید و به بیمارستان منتقل شد.

مقامات صهیونیست عواوده را در شرایط بسیار بدی در داخل درمانگاه زندان رمله نگهداری می کردند، وی از لاغری، عدم تعادل و کاهش شدید وزن، تاری دید، درد کلیه و استفراغ خون و همچنین درد شکم و پهلو رنج می برد و به خاطر همین عوارض روی ویلچر قرار گرفت.

پس از اینکه اشغالگران توافق با وی مبنی بر آزادی وی در ۲۶ ژوئن ۲۰۲۲ را پس گرفتند، او بر ادامه اعتصاب غذا پافشاری کرد و پس از وخامت وضعیت سلامتی اش، صهیونیست ها با هماهنگی صلیب سرخ بین المللی به همسر مادر عواوده اجازه دادند تا او را در بیمارستان «اساو هورویه» رژیم صهیونیستی ملاقات کنند.

در ۷ آگوست ۲۰۲۲، نام عواوده در توافقنامه آتش بس در نوار غزه ذکر شد که به جنگ ۳ روزه بین رژیم صهیونیستی و جهاد اسلامی پایان داد.

در ۱۰ آگوست ۲۰۲۲، دادگاه «عوفر» یک جلسه اضطراری برگزار کرد و پس از آن تصمیم گرفت به وکیل وی و یک پزشک از سازمان پزشکان برای حقوق بشر اجازه ملاقات با او را بدهد، و گزارش پزشکی این ملاقات، خطر مرگ ناگهانی عواوده را هشدار داد.

همسر وی، دلال عواوده ۳۲ ساله در این باره گفت: در مقابل خود اسکلتی را دیدم که با پوست پوشیده شده بود، چشمان برجسته و صورت رنگ پریده، و جای شکم گود بود و استخوان‌ها و زانوهایش برجسته شده بود، همچنین حافظه وی بشدت مشکل پیدا کرده بود.

در ۳۰ آگوست ۲۰۲۲، دادگاه عالی رژیم صهیونیستی با وجود ارائه گزارش پزشکی مبنی بر اینکه وی در خطر مرگ ناگهانی قرار دارد، درخواست مداخله برای آزادی او را رد کرد. عواوده چهارشنبه ۳۱ اوت اعتصاب غذای خود را پس از امضای وکیلش احلام حداد برای آزادی او در ۲ اکتبر ۲۰۲۲ به حالت تعلیق درآورد.

باشگاه اسرای فلسطین اعلام کرد که تعلیق اعتصاب غذای عواوده پس از تلاش مصری ها صورت گرفت که در طول مدت گذشته متوقف نشد و خانواده اسیر عواوده آنچه را که او به دست آورده بود، پیروزی برای همه مردم فلسطین دانستند.

کد خبر 5580495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • محمدحسین IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
      0 0
      ✌🍃