۱۹ آذر ۱۴۰۱، ۱۶:۳۶

مولود چاووش‌ اوغلو:

تلاش می‌کنیم نقش میانجیگر را در جنگ روسیه- اوکراین داشته باشیم

تلاش می‌کنیم نقش میانجیگر را در جنگ روسیه- اوکراین داشته باشیم

وزیر امور خارجه ترکیه امروز در نشستی اعلام کرد: تلاش می‌کنیم نقش میانجیگر را در جنگ روسیه- اوکراین داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، مولود چاووش‌ اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه امروز شنبه در نشست «حل تعارض و ایجاد صلح: شکل دادن به آینده رهبری جهانی» از سلسله نشست‌ های «شکل دادن به آینده: نامعلومی، واقعیت‌ ها و فرصت‌ ها» شبکه تی‌ آر تی متعلق به این کشور 2022 سخنرانی کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه با ادعای اینکه آنکارا همچنان به عنوان تسهیل کننده و میانجیگر در نقاط مختلف جهان جایگاه بالایی دارد، در سخنانی اعلام کرد: تلاش‌ های آنکارا در جنگ روسیه و اوکراین را نیز می‌ توان از نمونه‌ های اخیر آن برشمرد.

چاووش‌ اوغلو در ادامه اضافه کرد: موفقیت میانجی در گرو متقاعد کردن طرفین است که دعوای آنها بر سر برداشت است تا مسائل عینی. ما نیز بر اساس آن اقدام می‌ کنیم.

گفتنی است که ترکیه، اوکراین، روسیه و سازمان ملل با میانجیگری آنکارا در ۲۲ جولای در استانبول سند مربوط به «انتقال امن غلات و مواد غذایی از بنادر اوکراین» را امضا کردند. تاکنون ده‌ها کشتی حامل غلات اوکراین با عبور از تنگه‌های ترکیه راهی بازارهای جهانی شده‌اند.

یک روزنامه اسپانیایی پیشتر فاش کرده بود که غلاتی که از بنادر اوکراین صادر می‌شود، عمدتاً سر از قاره اروپا درمی آورد.

روزنامه اسپانیایی «ال پایس» با استناد به داده‌های منتشره از سوی سازمان ملل و نیز آمار مربوط به ردیابی کشتی‌ها در گزارشی اعلام کرد که دست کم ۳۸ درصد غلات صادر شده از اوکراین به مقصد کشورهای اتحادیه اروپا ارسال شده است، این در حالیست که بر اساس توافق اخیر میان روسیه و اوکراین و با میانجیگری سازمان ملل بنا بود این غلات به کشورهای در حال توسعه آفریقا صادر شود.

کد خبر 5651453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • خسرو IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
      0 0
      وقت تلف میکنی بزرگوار ! به نظر میرسه روزگار ، نظرش چیز دیگریست !