۲۸ دی ۱۴۰۱، ۱۰:۰۵

توسط انتشارات دلیل ما؛

«لوح امامت» منتشر شد/شرح حدیث لوح حضرت فاطمه الزهرا(س)

«لوح امامت» منتشر شد/شرح حدیث لوح حضرت فاطمه الزهرا(س)

کتاب «لوح امامت؛ شرح حدیث لوح و بررسی مقام امامت در آن» نوشته سید لطف الله جلالی و راحله اعتمادیان راد توسط انتشارات دلیل ما منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «لوح امامت؛ شرح حدیث لوح و بررسی مقام امامت در آن» نوشته سید لطف الله جلالی و راحله اعتمادیان راد به‌تازگی با شمارگان هزار نسخه، ۳۳۶ صفحه و بهای ۹۵ هزار تومان توسط انتشارات دلیل ما منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب همان‌طور که از عنوان فرعی‌اش پیداست، شرح حدیث لوح است.

حدیث لوحِ حضرت فاطمه زهرا (س)، از احادیث منقول از پیامبر اسلام (ص) برای اثبات امامت ائمه دوازده‌گانه شیعه است. این حدیث با توجه به مقبولیت سند و فراوانی نقل آن در منابع مختلف، جایگاه ویژه‌ای در اثبات امامت و خلافت ائمه شیعه دارد. ویژگی این حدیث، ذکر نام همه جانشینان رسول خدا (ص)، از امام اول امام علی (ع) تا امام دوازدهم امام مهدی (ع) است. مشهورترین نقل این حدیث، از صحابی معروف، جابر بن عبدالله انصاری است. لوحی که حدیث بر روی آن نوشته شده، لوحی است که خداوند به پیامبر اکرم (ص) به عنوان هدیه برای تولد امام حسین (ع) اهدا نمود و پیامبر (ص) برای شاد شدن حضرت زهرا (س) به ایشان بخشید. حدیث لوح در روایات گوناگون و با الفاظی مختلف، به صورت مبسوط یا مختصر نقل شده است.

روایت حدیث که از طریق جابر بن عبدالله انصاری نقل شده، چنین است: «امام صادق (ع) نقل می‌کند که روزی پدرم از جابر بن عبدالله انصاری خواست ماجرای مشاهده لوحی که در دست جده‌اش حضرت فاطمه (س) بود و مطالب مکتوب در لوح را برای او بازگو کند. جابر گفت: روزی در ایام حیات رسول الله (ص) مادرت فاطمه (س) را ملاقات کردم تا ولادت حسین (ع) را به او تبریک بگویم که در دستان آن بانوی بزرگ، لوح سبز رنگی دیدم که گمان کردم زمرّد است؛ در آن لوح، کتاب سفیدی را که به درخشندگی خورشید بود مشاهده کردم.

به آن حضرت عرض کردم: پدر و مادرم فدای تو باد! این لوح چیست؟ فاطمه (س) فرمود: «این لوحی است که خداوند عزوجل آن را به رسولش محمد مصطفی (ص) اهدا نمود. در این لوح نام پدر و همسر و فرزندانم و نام اوصیا و امامانی که از نسل فرزندانم هستند ذکر شده است. پدرم رسول الله (ص) آن را به من بخشیده است تا با نگاه کردن به آن دلم شاد شود.»

سپس مادرت فاطمه (س) آن لوح را در اختیار من قرار داد. من آنچه در لوح نوشته شده بود خواندم و نسخه‌ای از روی آن نوشتم. جابر صحیفه‌ای از پوست نازک آورد، آن را گشود و به رؤیت پدرم رسانید. پدرم به جابر فرمود: جابر! حال به صحیفه‌ای که در نزد توست بنگر تا برای تو از حفظ بخوانم. جابر به نسخه‌ای که در دستش بود، نگریست و پدرم تمام مطالب صحیفه را از حفظ برای جابر خواند. سوگند به خدا حرفی از کلام امام با حرفی از صحیفه‌ای که در دست جابر بود مخالف نبود. پس از آنکه قرائت امام به پایان رسید جابر گفت: خدای بزرگ را شاهد می‌گیرم که آنچه در صحیفه نزد فاطمه (س) دیدم همین بود که شما خواندید.»

حدیث لوح از احادیثی است که در کتب مورد اعتماد شیعه نقل شده است. مطالب مختلفی نیز در تأیید این روایت وجود دارد که صحت آن را تقویت کرده و بر ارزش آن افزوده است. این روایت را ثقة الاسلام کلینی در کافی از راویان مورد اعتماد بیان کرده است. علاوه بر کلینی عالمان دیگری نیز این روایت را معتبر دانسته و آن را در کتاب خودشان با همان اسناد و یا اسناد دیگر نقل کرده‌اند. نعمانی در کتاب الغیبة، شیخ صدوق در عیون اخبارالرضا، شیخ مفید در کتاب اختصاص و شیخ طوسی در کتاب الغیبة. همچنین در کتاب‌های دیگری چون احتجاج، ارشاد القلوب، تأویل الآیات، تقریب المعارف، فضائل فضل بن شاذان، مناقب ابن شهر آشوب، کشف الغمه، الفصول المختاره، الصراط المستقیم، الارشاد شیخ مفید و… این روایت به طور کلی یا جزئی، با ذکر سند و یا بدون آن نقل شده است.

نویسندگان در کتاب «لوح امامت» ابتدا ضمن متن حدیث و ترجمه و شرح آن از روی نسخه‌های مختلف، جایگاه این حدیث در منابع شیعی را بررسی کرده و سپس اعتبارات اسنادی این حدیث را پژوهش کرده‌اند. در زمینه پژوهش‌های حدیثی این کتاب از جمله پژوهش‌های معتبر آکادمیک به شمار می‌رود.

کد خبر 5685420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha