۲۷ فروردین ۱۴۰۲، ۱۷:۰۸

نایب رییس شورای اسلامی شهر همدان گلایه کرد؛

تخریب وسیع و بی‌ضابطه باغات در همدان

تخریب وسیع و بی‌ضابطه باغات در همدان

همدان- نایب رییس شورای اسلامی شهر همدان از وضعیت تخریب وسیع و بی‌ضابطه باغات در این شهر گلایه کرد و گفت: کسی پاسخگوی این وضعیت نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام ناصر صفری‌افلاکی یکشنبه در نطق پیش از دستور صحن شورا یکی از مسائل و نکات در مدیریت شهری را حوزه حریم در شهر دانست و اظهار کرد: تمام عوامل و دست‌اندرکاران از شهرداری، استانداری، فرمانداری و… باید به این مهم توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه در همدان باغات و مزارع در حریم شهر ارتباط مستقیمی به آب و هوا و شرایط استاندارد جوی دارد، گفت: ساخت و سازهای غیرقانونی، نامرتبط و فاجعه‌بار در روستاهای نزدیک از جمله چشین، حیدره و… بسیار بوده و بیداد می‌کند؛ اگر در آینده نزدیک این روستاها به شهر ملحق نشود تأثیرات این ساخت‌وسازها و تخریب باغات از لحاظ اجتماعی و زیست محیطی در شهر بر کسی پوشیده نیست.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر اینکه فرهنگ دیرینه و بومی مردم در همدان بر باغ و باغچه‌داری است، بیان کرد: این امر یک فرصت و سرمایه است که برای ما مغتنم بوده و باید با فراهم کردن زمینه و بسترسازی، تدوین قوانینی در خصوص جلوگیری از تخریب باغات داشته باشیم که سرمایه‌های سرگردان مردم را در این جهت هدایت کنیم.

حجت‌الاسلام صفری‌افلاکی با بیان اینکه گویا بحث حریم شهر و باغات رها شده و به دست دلالان و سوداگران ملک افتاده است، افزود: علاوه بر هرج و مرج و بی‌نظمی شاهد تخریب منابع طبیعی با توجه به وضع موجود هستیم.

حق آبه طبیعی سد اکباتان دستخوش دست‌اندازی عده‌ای شده است

وی با اشاره به بحران آب و تأثیر آن در مسیر یلفان و سد اکباتان؛ تصریح کرد: ساخت و سازها و حفر چاه‌ها در مسیر حریم این رودخانه به حدی رسیده که حق آبه طبیعی سد، دستخوش دست‌اندازی عده‌ای شده است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان ادامه داد: تا شعاع ۳۰ کیلومتری شهر نیاز به برنامه‌ریزی در بحث حریم شهر بوده چراکه با وضع موجود این روستاها نیز دستخوش تغییرات فرهنگی، اجتماعی و بومی خواهند شد.

حجت‌الاسلام صفری‌افلاکی با بیان اینکه‌ای کاش انگیزه‌ها در راستای توسعه کشاورزی و باغداری بود، خاطرنشان کرد: متأسفانه انگیزه در ساخت و سازها و تخریب باغات صرفاً در جهت تفریح بوده و افراد غیربومی با قدرت پول، شروع به تخریب بافت روستا و ساخت و ساز کرده‌اند.

وی خطاب به استاندار، فرماندار، مدیرکل مسکن و شهرسازی و بنیاد مسکن، یادآور شد: در این حوزه نیاز به مراقبت بیشتر و تدوین قوانین بازدارنده‌تری است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان اظهار کرد: پلیس ساختمان نیز آن طور که باید در این حوزه فعالیت نداشته و شایسته است در راستای حفاظت از باغات، ظرفیت‌ها و ابزار پیشرفته و به روز با به کارگیری نیروی کمتر استفاده شود؛ امروز، تخریب وسیع و بی‌ضابطه مشاهده می‌شود و کسی پاسخگو نیست.

حجت‌الاسلام صفری‌افلاکی با بیان اینکه افراد ذی نفوذ و قانون‌دانان قانون‌گریز به شکل شبکه‌ای و باندی در تخریب باغات و ساخت و سازها دست دارند، گفت: این مسائل زیبنده نظام نیست.

وی با تأکید بر اینکه باغ شهر همدان بستر زندگی مردم و ظرفیت گردشگری است، بیان کرد: تخریب وسیع و بی‌ضابطه باغات تهدیدی برای سلامت مردم و گردشگری است؛ جهاد کشاورزی، مسکن و شهرسازی، منابع طبیعی و دستگاه‌های ناظر چه می‌کنند؟

کد خبر 5756615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
      0 0
      وقتی دادگستری همدان باغات دره مراد بیک و چشین تفکیک کرده و به پرسنلش میده اون وقت انتظار چی دارین
    • کریمی IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
      0 0
      متاسفانه در روستای شورین تمام باغات و اراضی دیم دستخوش سو ء استفاده عده ایی خاص شده که با زد و بند تغییر کاربری میشه و به پارتی شبانه و انواع خلاف شده و خواهد شد .
    • دکتر پرویزی IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
      0 0
      چندی پیش به اتفاق اساتید زمین شناسی دانشگاه سفری به همدان داشتیم پس از بازدید از موزه تاریخ طبیعی از طریق جاده حیدره راهی امام زاده کوه شدیم از روستای حیدره سرازیری منتهی به شهرک الوند کوچه ای موسوم به دانیال سوداگران زمین زراعی کشت دیم را تبدیل به باغ کرده و هر۳۰متر چاه حفر کرده (پدیده پنیرسویسی )
    • علی AE ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
      2 4
      سلام انشالله که همه ی دیوار زمینهای کشاورزی و تبدیل آن به باغ تخریب و بافت روستایی حفظ شود
    • اسحاق IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
      2 5
      هرج و مرج در ساخت باغات تا ۳۰کیلومتری همدان رخنه کرده زمین های آبی و دیمی اطراف همدان حیدره چشین ابشیه یکانه که دیگه چیزی برای کشت نمانده تمام شده باغات شخصی و خانه ویلایی بنگاه‌های املاک از خداشونه قیمت ها هرچه بیشتر به نفع اونا هست هیچ ارگانی کارنداره.
    • مصطفی IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
      2 2
      خواهش می کنم بذارید به خواب بند چرا مسئولین محترم م رو بیدار می کنید
    • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
      0 1
      تخریب باغ کحا بوده . مردم میخوان باغ بسازن شهرداری نمیزاره بعد خودش زمینای مردم و به اسم فضای سبز صاحب میشه میبره با تغییر کاربری میفروشه ... واقعیت چیز دیگه ایه کاری که شهر داری همدان میکنه البته و خوشبختانه دیوان عدالت کشوری در مورد شهرداری همدان و عملکردش اگاهه و چند مرحله ورود کردن
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
      0 2
      ما که خودمون باغ موروثی داریم نمیزارن بسازیم دوستان ارتباط دار و مسول خودشون به راحتی در حال ساخت سازن چرا ما مردم عادی نمیتونیم؟
    • مهدی IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
      1 0
      حاج آقا اول بررسی بفرمایید شهرداری های محترم بر اساس کدام ضابطه ای به زمین هایی که کاربری فضای سبز دارند مجوز مسکونی می دهند ، الان در ۱۸ متری ذوالفقار زمینی که فضای سبز بوده در حال احداث بنا در آن هستند ، عامل تخریب فضای سبز عوامل شهرداری و شورای شهر هستند ، بروید بررسی بفرمایید
    • ایرانی GB ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
      0 0
      چرااین همه مخالف باغداری و آباد شدنید؟شهرهای شمالی به راحتی مجوز ویلاسازی میدن و همین باعث شده سالانه میلیون ها نفر مسافر به این شهرها بره:و کلی پول خرج کنن،ی زمانی شمالی ها نون واسه خوردن نداشتن اما حالا همه میلیاردرن،اگه ماهم اینکارو کنیم اقتصاد ضعیف شهرمون درست میشه،و هوای شهرمون هم مطبوع
      • 0000 IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        0 0
        من خودم همدانیم ،کل تپه ها دست شهرداریه و خودش داره میسازه. گردن مدرم ننداز، باغ های شخصی حومه م یکی درمیان سوخته ، واسه خانه سازی و ویلا تکه تکه شده و هیچ خبری از سرسبزی . ابادانی نیست، کسی هم که میگه ساخت و ساز های اینگونه برای اقتصاد خوبه احتمالن تاحالا همدانو ندیده که قبلا تو حومه شهر چه خبر بود
    • مم IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      1 1
      تا30کیلومتری شهر دیگه زمین کشاورزی باقی نمانده دولت ومجلس باید ورودکنند
    • حمیدرضا IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      1 0
      همدان صاحب نداره اگه داشت نمونش وضع مسکن اینقدر خر تو خر نمیشد هر کس هر قیمتی دلش میخواست نمیذاشت
    • زرین IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      0 0
      زمین کشاورزی یا کم شده یا به قطعه های کوچکتر تبدیل شده هرکی اشنا داره یه دیوار کشیده یه خانه باغ ساخته چندتای درخت کاشته که اینده احتمالا خشک بشن در اصل هدف اینه که میخوان سوله یا چیزی تواین مایعها بسازن
    • 0000 IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      1 0
      نصف این ساخت و ساز ها کار خود شهر داریه هر زمین شخصی بدون سندی رو دست میزاره روش میگه مال منه نصف باغ دار های قدیمی که زمان شاه زمین ها شون سند درستی نداشت زمین هاشونو شهرداری بالا کشید که خودش بسازه حالا این به کنار ، تپه ها چی!؟تپه ها که دست مردم نیست اونا همش شده مسکن که شهرداری ساخته
    • ناشناس US ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      0 0
      چون اداره کنندگان همدان همگی روستایی هستند تعصبی به شهر ندارند و ویلا سازی در باغات و کوتا و بلندی ساختمان‌ها نظم شهر را به هم زده در یک کوچه شش متری یک ساختمان هشت طبقه دیگری دو طبقه.
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
      0 0
      تودل باغات پردیس و چشین تعاونی مسکن دادگستری همدان خریدو تفکیک کردو فروخت و پرید و رفت اونوقت چه انتظاری دارین
    • ایران دوست IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      0 0
      سلام اجرای قانون خوب است اما چرا اجازه میدهند بسازند و خریداران این بخش که اکثرا از افراد ضعیف اقتصادی هستند و به امیدی باغی خریداری کردند و زندگیشون را خرج باغ کنند و بعد از چندین سال تخریب!!!! آیا اگر خانه ای را بخواییم بسازیم و یا تعمیرات کنیم همان ابتدا شهرداری اخطار نمیدهد و وسایل ساخت را در ص