۲۸ مرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۳۹

تغییر موضع اِکواس؛ «احتمالا هیئتی برای مذاکره به نیجر اعزام کنیم»

تغییر موضع اِکواس؛ «احتمالا هیئتی برای مذاکره به نیجر اعزام کنیم»

کمیسر امور سیاسی، صلح و امنیت جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اِکواس) گفت که احتمال دارد این ائتلاف امروز هیئتی را برای مذاکره با کودتاچیان نیجر اعزام کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، عبدالفتاح موسی، کمیسر امور سیاسی، صلح و امنیت اِکواس پس از برگزاری نشست با مقامات ارشد نظامی این ائتلاف در غنا، از احتمال اعزام هیئتی برای مذاکره با کودتاچیان نیجر خبر داد.

موسی دراین‌باره گفت: احتمالا هیئتی از اِکواس برای ادامه پیگیری مذاکرات صلح به منظور بازگرداندن نظم مبتنی بر قانون اساسی در آن کشور، اعزام خواهد شد. آماده‌ایم تا مساله را به طور صلح‌آمیز حل کنیم اما برای این امر، مشارکت هر دو طرف ضروری است.

اواخر جولای گروهی نظامی در نیجر پس از کودتا، محمد بازوم رئیس جمهور این کشور را عزل کرده و سپس شورای ملی را برای صیانت از میهن موسوم به (CNSP) تشکیل داد. ریاست این شورا را ژنرال عبدالرحمان چیانی برعهده دارد. رهبران اِکواس پس از این تحولات در نیجر، تحریم‌های شدیدی علیه کودتاچیان اعمال کرده و خواستار آزادی بازوم شده و به استفاده از گزینه نظامی نیز تهدید کردند.

در واقع، آلاسان واتارا، رئیس جمهور ساحل عاج به محض بازگشت از اجلاس اکواس در ۱۰ آگوست، گفت که رهبران این ائتلاف با تدارک عملیات نظامی در نیجر در اسرع وقت موافقت کرده‌اند. در بحبوحه بیانیه‌های اِکواس و ابراز آمادگی این ائتلاف برای مداخله نظامی، شورای انتقال مستقر در نیجر به ارتش این کشور دستور داده است تا در آماده‌باش بماند.

کد خبر 5864858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha