۲۹ مرداد ۱۴۰۲، ۲۲:۱۸

طنین شعار «نه به اکوواس،آلت‌دست استعمارگران؛ آری به میهن» در نیجر

طنین شعار «نه به اکوواس،آلت‌دست استعمارگران؛ آری به میهن» در نیجر

هزاران نفر در نیامی، در پاسخ به فراخوان یکی از بزرگترین جنبش‌های مدنی در نیجر در حمایت از نظامیان و مخالفت از دخالت احتمالی نظامی «اکوواس» در کشورشان در میدان «کنسرتیون» تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، صدها هزار نفر از شهروندان نیجر بامداد امروز با فراخوان ملی جنبش مدنی موسوم به «حرکت برای فهم میهن پرستی» که بزرگترین سازمان اجتماعی در نیجر است در تظاهراتی در حمایت از «شورای ملی نجات میهن» که توسط نظامیان این کشور تشکیل شده، در نیامی شرکت کردند.

خبرگزاری اسپوتنیک شامگاه امروز یکشنبه گزارش داد که صدها هزار نفر از مردم نیجر در حمایت از شورای نظامی جدید که محمد بازوم، رئیس‌جمهور مخلوع نیجر و دست نشانده فرانسه به اتهام فساد در تاریخ ۲۶ ژوئیه (چهارم مرداد ماه) از قدرت عزل کرد با تجمع در میدان «کنسرتیون» نیامی، اعتراض خود را به مداخله نظامی احتمالی «اکوواس» با حمایت فرانسه در بازگرداندن محمد بازوم به قدرت اعلام کردند.

تظاهرکنندگان نیجری با سر دادن شعارهایی ضد اشغالگری سازمان اکوواس و استعمارطلبی فرانسه از شورای نظامی جدید حمایت کردند.

بر پایه این گزارش، جنبش مدنی «حرکت برای فهم میهن پرستی» نیجر با انتشار بیانیه‌ای با استقبال از حضور گسترده شهروندان نیجر در حمایت از استقلال کشور در برابر تهدیدات خارجی اعلام کرد: «تظاهرات گسترده امروز گواه روشنی از پایبندی مردم نیجر به حمایت از کشور در برابر تهدیدات بیگانگان از جمله مداخله فرانسه است.»

این بیانیه همچنین با انتقاد از محمد بازوم، رئیس جمهور مخلوع و دست نشانده فرانسه و «محمدو ایسوفو» رئیس جمهور اسبق این کشور در سو مدیریت و بی‌توجهی در صیانت از کشور در برابر تهدیدات و چالش‌های امنیت ملی از فداکاری نیروهای امنیتی و دفاعی و نیز شورای نظامی جدید قدردانی و حمایت کرد.

در این بیانیه آمده است که جنبش مدنی «حرکت برای فهم میهن پرستی» شورای نظامی جدید را ضامن حفظ کرامت و سیادت کشور می‌داند و جامعه اقتصادی غرب آفریقا (اکوواس) را «بازوی نظامی استعمارگران سلطه طلب ضد منافع مردم نیجر» اعلام می‌کند.

شکست مذاکرات «اکوواس» و شورای نظامی نیجر

در خبری مرتبط، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام آفریقایی اعلام کرد که هیئت اعزامی «اکوواس» امروز یکشنبه نیامی را بدون دست یابی به توافقی ترک کرد.

مذاکرات نمایندگانی از اکوواس با عبدالرحمن چیانی، فرمانده شورای نظامی و فرمانده کودتاگران نیجر برای اولین بار رخ داد و پیش از آن، کودتاگران هر گونه مذاکره را رد کرده بودند.

مذاکرات مذکور به عنوان آخرین تلاش دیپلماتیک جهت حل و فصل مسالمت آمیز بحران نیجر ادعا شده بود.

پیش از این مذاکرات اعلام شد که ۱۱ کشور از ۱۵ کشور عضو مجموعه اقتصادی غرب آفریقا با مداخله نظامی در نیجر برای بازگرداندن محمد بازوم رئیس جمهور مخلوع این کشور به قدرت موافقت کرده‌اند.

خبرگزاری العربیه هم گزارش داد که هیئت اکوواس با شکست مذاکرات با کودتاگران به علت رد کردن پیشنهاد بازگشت بازوم به قدرت، نیجر را ترک کرد.

گفتنی است نظامیان در نیجر در اواخر ماه ژوئیه / ‏مرداد در تلویزیون ملی اعلام کردند که محمد بازوم رئیس جمهور از قدرت کنار گذاشته شده است. رهبران اکثر کشورهای غربی و نیز جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا این کودتا را محکوم کردند. در اوایل ماه آگوست شرکت کنندگان در نشست فوق العاده رؤسای ستادهای مشترک نیروهای مسلح کشورهای عضو ECOWAS (اکوواس) در ابوجا، طرح خود در صورت مداخله نظامی در نیجر را به تصویب رساندند. گروه اکوواس پیشتر در نشست اخیر خود در غنا، پنجشنبه هفته گذشته در بیانیه‌ای از آمادگی این سازمان برای آغاز حمله نظامی در صورت شکست مذاکرات با کودتاچیان اعلام کرد.

کد خبر 5866406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha