۳۰ مرداد ۱۴۰۲، ۲۰:۵۷

«اکواس» طرح دولت انتقالی ۳ ساله در نیجر را رد کرد

«اکواس» طرح دولت انتقالی ۳ ساله در نیجر را رد کرد

کمیسیون جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا طرح دولت انتقالی ۳ ساله نیجر را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، کمیسیون جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا موسوم به «اکواس» طرح دولت انتقالی ۳ ساله اداره نظامی که در ۲۶ جولای در نیجر کودتا انجام داده بود را رد کرد.

عبد الفاتائو موساه کمیسر مسئول امور سیاسی، صلح و امنیت «اکواس» در این خصوص گفت: طرح انتقالی ۳ ساله ژنرال عبدالرحمن چیانی، رهبر شورای ملی حفاظت از میهن (CNSP) غیرقابل قبول است.

کمیسر مسئول امور سیاسی، صلح و امنیت «اکواس» با اشاره به اینکه پیشنهاد چیانی تنها یک «پرده دود» برای گفتگو و دیپلماسی است، گفت: «اکواس» یک انتقال طولانی مدت در منطقه را نمی‌ پذیرد. آنها فقط باید آماده تحویل (قدرت) در اسرع وقت باشند.

وی اضافه کرد که هر چه ارتش زودتر دولت را به غیرنظامیان بازگرداند و بر مسئولیت‌ های اصلی آنها مانند دفاع از تمامیت ارضی نیجر تمرکز کند، بهتر است.

گفتنی است که عناصر وابسته به گارد ریاست جمهوری نیجر صبح روز چهارشنبه ۲۶ جولای، کودتا کرده و محمد بازوم، رئیس جمهور این کشور را در داخل کاخ ریاست جمهوری بازداشت کردند.

ژنرال عبدالرحمن چیانی، فرمانده گارد ریاست جمهوری، در ۲۸ جولای رهبری شورای ملی حفاظت از میهن (CNSP) را برعهده گرفت و رئیس دولت انتقالی شد.

از سوی دیگر، هیئت اعزامی «اکواس» دیروز یکشنبه با کودتاگران نیجر به نتایجی دست نیافت و به همین دلیل آن ها نیامی را ترک کردند.

ظاهراً کودتاگران درخواست‌ های بلوک منطقه‌ ای برای بازگرداندن «محمد بازوم» رئیس‌ جمهور مستعفی نیجر را رد کردند.

در همین ارتباط، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام آفریقایی اعلام کرد که هیئت اعزامی «اکواس» دیروز یکشنبه نیامی را بدون دست یابی به توافقی ترک کرد.

این مقام اضافه کرد که کودتاگران تحت فشار تحریم‌ ها از سوی کشورهای همسایه هستند و از احتمال حمله نظامی توسط فرانسه نیز بیم دارند.

مذاکرات نمایندگانی از اکواس با عبدالرحمن چیانی، فرمانده شورای نظامی و فرمانده کودتاگران نیجر برای اولین بار رخ داد و پیش از آن، کودتاگران هر گونه مذاکره را رد کرده بودند.

پیش از این مذاکرات اعلام شد که ۱۱ کشور از ۱۵ کشور عضو مجموعه اقتصادی غرب آفریقا با مداخله نظامی در نیجر برای بازگرداندن محمد بازوم رئیس جمهور مخلوع این کشور به قدرت موافقت کرده‌ اند.

کد خبر 5867352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha