۱۰ آبان ۱۴۰۲، ۲۲:۰۶

امام جمعه موقت تهران:

خطه آذربایجان به منزله راس و سر جمهوری اسلامی ایران است

خطه آذربایجان به منزله راس و سر جمهوری اسلامی ایران است

تبریز-امام جمعه موقت تهران گفت: خطه آذربایحان به منزله راس و سر جمهوری اسلامی ایران است، زیرا شما مردم این خطه، مقتدر هستید.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد چهارشنبه، ۱۰ آبان ماه در چهل و چهارمین سالگرد شهادت اولین شهید محراب، آیت الله سید محمدعلی قاضی طباطبایی، در مسجد مقبره بازار تبریز، اظهار کرد: در مقاطع حساسی از تاریخ اسلام که دفاع از مرزهای جغرافی یک ضرورت قطعی و اجتناب ناپذیر بود، موجودیت جهان اسلام به دلیل توطئه‌ها و دسیسه‌های کفار و مشرکان در معرض خطر بود، قرآن کریم فرمانی را صادر می‌کند که در کنار عزیمت به جبهه‌های نبرد برای خلق امنیت، گروه‌های شایسته و صالح از جامعه اسلامی به مدینه منوره مشرف شوند و برای فهم دین به محضر پیام اعظم (ص) حضور یابند.

وی افزود: تفقد یک فهم عمیق و نه دانش سطحی است. فقیه نیز انسانی است که در حوزه معرفتی خود به دانش و معرفتی مبتنی بر مبانی و دلایل عقلی و نقلی دست یافته و از یک شخصیت در تراز علمی و دینی برخوردار است.

وی ادامه داد: رسالت این شخصیت تقویت یافته در مدرسه قرآن و پیامبر اعظم (ص)، رسالت انبیای الهی است. انبیای الهی به ویژه پیامبران اولوالعزم دارای اراده و شریعت با یک شخصیت الهی، توحیدی و تربیت والای دینی به عنوان تربیت شده به دست توانای ذات اقدس احدیت بوده و رسالتشان نیز خلق امید در جامعه و ارتقای سطح دینی برای رسیدن به سعادت و کمال و به عالی‌ترین قلعه اقتدار است که در پرتو رفع اختلاف و رسیدن به وحدت به دست می‌آید. رسالت انبیا، ساخت یک جامعه عالم و آگاه با دل‌های لبریز از امید در قله‌های وحدت و انسجام برای ساخت دنیایی آباد و قائم به عدالت و قسط است تا این دنیا مقدمه‌ای برای تربیت انسان‌ها و رسیدن به سعادت ابدی باشد.

ابوترابی‌فرد گفت: قرآن کریم برای فقهای در تراز قرآن، شخصیت‌هایی که معارف دین را با مبانی او دریافته‌اند و از یک تربیت شایسته اعتقادی، اخلاقی و رفتاری برخوردار هستند، رسالتی را تعریف می‌کند که برای انبیا تعریف کرده است. از آنجایی که مسئولیت فقیه در تراز قرآن، رسالت انبیا و تربیت جامعه است و این رسالت جز در سایه ایمان، دانش، معرفت و عمل صالح محقق نمی‌شود، لذا فقیه، انسانی است که علم را با عمل گره زده است.

وی تاکید کرد: یک عالم بدون عمل، هیچ اثر تربیتی نداشته و نمی‌تواند راه را برای سعادت هموار کند. آنچه زمینه تحول در جامعه را فراهم می‌کند، انسان عالم آراسته به ایمان و عمل صالح است.

وی با اشاره به شخصیت آیت الله قاضی طباطبایی، ادامه داد: کار این فقیه، کار پیامبر است و بعد از چهار دهه از ارتحال و شهادت او، امواج مردم با دل‌هایی لبریز از محبت و عشق در محفل بزرگداشت او حضور می‌یابند. این فقیه، جامعه را در برابر رضاخان و نظام مبتنی بر استبداد و استعمار پهلوی بسیج کرده و تبریز را به پایگاه دفاع از اسلام و ایران و اقتدار ملت بزرگ ایران تبدیل می‌کند.

امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: آیت الله قاضی طباطبایی، این عالم بزرگوار در آغاز سده ۱۴۰۰ در قیام عزت آفرین مردم تبریز در برابر رضاخان، همراه پدر مجاهد و تربیت یافته در مدرسه امام صادق (ع)، از تبریز به تهران تبعید می‌شود و بعد با حضور در محضر علمای بزرگی چون آیت الله کمره‌ای، به معارف ناب اسلام و قرآن و مدرسه اهل بیت (ع) اشراف علمی می‌یابد و سپس به نجف اشرف رفته و با کوله باری از علم و قلبی لبریز از ایمان با فضائل اخلاقی و عمل صالح به دیار آذربایجان بازمی‌گردد و هم‌چون مشعلی پرفروغ، مسیر حرکت مردم شریف خطه آذربایجان را تبیین و تعریف می‌کند.

وی افزود: دودمان قاضی طباطبایی، دودمان علم، دانش، عرفان و فهم دین و آراستگی به ارزش‌های اسلامی با حدود شش قرن، عقبه قدرتمند در خطه آذربایجان نقش مهمی در تحولات علمی و فرهنگی و سیاسی ایفا کرده است.

وی ادامه داد: این عالم، منشأ تحول، تعالی و تربیت جامعه است. هنر بزرگ امام صادق (ع) این بود که راه را برای تربیت فقها و علمای شایسته در مدرسه علمی، فقاهتی، اخلاقی، توحیدی و سیاسی خود فراهم کرد و امروز این روحانیت با بیش از ۱۰۰۰ سال عقبه علمی و جایگاه فاخر اجتماعی و سیاسی توانسته عالم تشیع را در مسیر دفاع از اقتدار و عزمت امت اسلام در جایگاهی ممتاز قرار بدهد.

ابوترابی‌فرد اظهار کرد: دیروز فقهای ما مسیر آگاهی، بیداری و آراستگی به ایمان و عمل صالح را برای قوم و خطه خود تبیین کرده و با عمل صالح در جامعه خود ایفای نقش می‌کردند، تبریز را متحول می‌کردند و خطه آذربایجان را به خطه مقاوم در برابر بیگانگان مبدل می‌ساختند و امروز شخصیت‌های تراز اول روحانی عالم تشیع جهان اسلام را متحول کرده‌اند. این غزه قهرمان، محصول مقاومت، ایستادگی، شهادت طلبی و اقتدار لشکر عاشورای خطه آذربایجان است.

وی افزود: فکر می‌کنید اگر لشکر عاشورا با ۱۰ هزار شهید آذربایجان شرقی، حماسه بزرگ را خلق نمی‌کرد، اقتدار ملت ایران و جغرافیای ایران را از دسیسه‌های قدرت‌های بزرگ جهانی با هدایت مستقیم آمریکا حفظ نمی‌کرد، امروز لبنان قهرمان، غزه مقاوم، یمن اقتدارآفرین و حشدالشعبی مقتدر عراق خلق می‌شد؟ امروز تربیت یافتگان مدرسه امام صادق (ع)، راه را برای تحول در جهان اسلام هموار کردند.

وی ادامه داد: دیروز امام (ره)، عالم اسلام را هویت و شخصیت نو بخشید و فلسطین را به مسئله اول جهان اسلام تبدیل کرد و امروز یک فقیه هوشمند، شجاع و تربیت یافته در مدرسه امام صادق (ع)، رهبر معظم و عالیقدر انقلاب اسلامی، راه را برای خلق محور مقاومت و یک قدرت منسجم سلحشور برآمده از ایمان و عمل صالح با در اختیار داشتن والاترین سطح دانش نظامی و قدرت عملیاتی هموار کرده است.

امام جمعه موقت تهران گفت: آن زمانی که در عملیات نظامی شش روزه، سرزمین اشغالی به سه برابر افزایش یافت و سرزمین‌های اشغالی ۴۸ و ۶۸ در امنیت کامل بود، گذشته است. امروز عملیات در قلب زمین‌های اشغالی ۴۸ اجرا می‌شود. امنیت را از رژیم صهیونیستی سلب کرده و قدرت نظامی آن‌ها را فرو ریخته است. این دستاورد لشکر عاشورا و پیام ملت بزرگ ایران و مقام معظم رهبری به جهان است.

وی افزود: زندگی عالم مجاهد و شهید عالیقدر و فرزانه، نخستین شهید محراب که راه را برای شهادت شهدای محراب در کشور هموار کرد، از سال ۴۳ همزمان با حرکت عظیم امام (ره)، حرکت انقلابی او نیز با تبعید، زندان و بعد ایفای نقش در خطه آذربایجان آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: خطه آذربایجان به منزله رأس و سر جمهوری اسلامی ایران است، زیرا شما مردم این خطه، مقتدر هستید و مردم شریف این خطه قبل از این‌که آذری باشند، شیعیان دلباخته و مؤمن علی ابن ابی طالب (ع) و ملت قهرمان ایران هستند. این مردم به ایران و جهان اسلام و عظمت امت اسلام می‌اندیشند و این مرزداران غیور، مؤمن و وفادار که دل‌های آن‌ها را ایمان و عمل صالح به هم پیوند زده است و این سرمایه بزرگ، محصول کار علما، فقها و تربیت یافتگان مدرسه امام صادق (ع) است.

ابوترابی‌فرد گفت: دومین شهید محراب، آیت الله مدنی نیز تمام عمرش را برای فهم دین و آراستگی به ارزش‌های دین و ایفای نقش در خدمت ملت عزیز ایران و مردم شریف آذربایجان سپری کرد. این انقلاب پایدار و مقاوم است زیرا بر اصل فقاهت و دین باوری استوار بوده و تربیت جامعه در مسیر سعادت و حیات است.

وی افزود: اگر نظام اسلامی شکل گرفت و حماسه بزرگ دفاع مقدس خلق شد، زمینه بازگشت به هویت دینی و اسلامی فراهم شد، به این معنا نیست که شاهد شکل گیری یک جامعه در تراز و در انتظار قرآن باشیم. ساخت این نوع جامعه دشوار است و همه انبیا برای این هدف آمدند.

وی ادامه داد: بنا بر گفته‌ی مقام معظم رهبری فقط انقلاب اسلامی و شکل گیری نظام اسلامی شکل گرفته است. شکل گیری دولت اسلامی و در تراز قرآن و نهج البلاغه در مرحله بعدی قرار دارد که کار بسیار سختی است. آنگاه که دولت اسلامی شکل گرفت، راه برای شکل گیری جامعه اسلامی هموار شده و پس از آن، زمینه خلق تمدن اسلامی فراهم می‌شود.

امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: رژیم صهیونیستی نه تنها موجودیت خود در مقابل غزه و کرانه باختری را در خطر کامل می‌بیند بلکه خود را در محاصره قدرت بزرگ و منسجم مشاهده کرده که این قدرت بزرگ به مبارزه با استکبار و مزدوران می‌اندیشد. این کار بزرگ انقلاب اسلامی، آغازی برای تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه اقتصادی، مشکلات جدی داریم اما رسیدن به رشد اقتصادی پایدار، کاری سخت و نیازمند برنامه و کار و تلاش مبتنی بر علم است.

وی با اشاره به این‌که ۹۰ درصد اقتصاد آذربایجان شرقی در دست بخش خصوصی است، گفت: در این دو سال صادرات این استان از ۷۰۰ میلیون دلار به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار افزایش یافته که حاصل همت کارآفرینیان است و بر دستان آن‌ها بوسه می‌زنم.

امام جمعه موقت تهران گفت: امروز رسالت بخش خصوصی، خلق اقتصادی بزرگ با بالاترین کیفیت و کمترین هزینه برای حضور در بازار جهانی است. اگر ما در این حوزه گام برداشتیم و اقتصادمان مبتنی بر تولید و نه نفت شد و تولید باکیفیت و قیمت تمام شده معقول به بازارهای جهانی راه یافت، راه برای تحول اقتصادی هموار می‌شود. باید از بازار تبریز و کارآفرینان هوشمند استان و علما و تربیت یافتگان مجامع علمی و دانشگاهی برای خلق اقتصادی بزرگ با ارزش افزوده بالا جهت برون رفت از تنگناها استفاده کرد.

کد خبر 5927956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha