۱۳ آبان ۱۴۰۲، ۲۲:۱۰

طرح مکمل یاری در مدارس استان یزد آغاز شد

طرح مکمل یاری در مدارس استان یزد آغاز شد

یزد- رییس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد از اجرای طرح مکمل یاری با ویتامین دی و قرص آهن، ویژه دانش آموزان دوره متوسطه اول و دوم خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، یوسف نقیایی در جمع رسانه ها اظهار کرد: با توجه به اینکه کم خونی ناشی از فقرآهن یکی از کمبودهای شایع در جهان و ایران است، به منظور پیشگیری و کنترل این موضوع، اجرای طرح مکمل یاری با قرص آهن در دختران متوسطه اول و دوم مدارس استان در حال انجام است.

وی افزود: با توجه به اینکه دختران نوجوان در سن بلوغ و جهش رشد، یکی از گروه‌های در معرض خطر فقر آهن هستند، از ابتدای سال تحصیلی جدید، دز پیشگیری قرص آهن به دانش آموزان ارائه شده است.

نقیایی عنوان کرد: مکمل آهن به صورت هفتگی (یک عدد) و طی ۱۶ هفته باید توسط دانش آموز مصرف شود تا ذخایر آهن در بدن به مقدار قابل توجهی افزایش یافته و مانع از کم خونی و فقر آهن شود.

وی بیان کرد: با همکاری آموزش و پرورش و برپایی کمیته های اجرای مکمل یاری، قرص های آهن از طریق مراکز بهداشتی به مدارس تحت پوشش هر منطقه تحویل شده است.

رییس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد تصریح کرد: بهترین زمان مصرف قرص آهن، بین وعده های غذایی و بعد از مصرف صبحانه است و قرص های توزیعی در سال جاری از بهترین نوع قرص های حاوی آهن بوده که کمترین عوارض گوارشی را ایجاد می کند ضمن اینکه عوارض گوارش به طور عمده در افراد با معده خالی می تواند بروز یابد.

وی همچنین از توزیع قرص ویتامین دی بین دانش آموزان متوسطه اول و دوم هم در میان دختران و هم پسران خبر داد و گفت: با توجه به نقشی که ویتامین دی در سلامت ایفا می کند و کمبود آن در دختران و پسران شایع است، مکمل ۵۰ هزار واحدی این ویتامین به صورت دز ماهیانه بین دانش آموزان دختر و پسرمتوسطه توزیع می شود.

نقیایی اظهار کرد: با توجه به اینکه ویتامین دی قابلیت ذخیره در کبد را دارد، این مکمل به صورت شش دز در طول سال به دانش آموزان عرضه می شود.

وی عنوان کرد: بهترین منبع دریافت ویتامین دی، نور خورشید است و با توجه به اینکه نوجوانان ساعات بسیار کمی در معرض نور خورشید قرار می گیرند، نیاز به دریافت ویتامین دی در این گروه سنی افزایش می یابد.

کد خبر 5930409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha