۹ آذر ۱۴۰۲، ۱۳:۵۵

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان خبر داد؛

اجرای برنامه آموزشی «نماز کلید بهشت» ویژه سوادآموزان در کردستان

اجرای برنامه آموزشی «نماز کلید بهشت» ویژه سوادآموزان در کردستان

سنندج_ معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان از اجرای برنامه آموزشی «نماز کلید بهشت» ویژه سوادآموزان در کردستان خبر داد و گفت: از برنامه‌های مکمل سوادآموزی اجرای نماز کلید بهشت است.

به گزارش خبرگزاری مهر، گلبهار خسروی ظهر پنج شنبه در اولین نشست معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان و ستاد اقامه نماز استان، نحوه اجرای برنامه نماز کلید بهشت در کلاس‌های سوادآموزی سال ۱۴۰۲، یکی از برنامه‌های مکمل سوادآموزی را اجرای نماز کلید بهشت عنوان کرد و با بیان اینکه در کلاس‌های سوادآموزی علاوه بر سواد، نماز نیز آموزش داده می‌شود، گفت: این برنامه همراه با آموزش سواد در کلاس‌های سواد آموزی اجرایی می‌شود.

وی تعمیق و تقویت فرهنگ اقامه نماز را هدف کلی این برنامه عنوان کرد و گفت: ترویج معارف نماز و فرهنگ درست خوانی در بین آموزش دهندگان و سواد آموزان، تقویت میزان آشنایی مخاطبان با احکام نماز و تصحیح قرائت نماز سواد آموزان از اهداف جزئی این برنامه است.

معاون سواد آموزی استان با اشاره به اینکه در سال‌های قبل جامعه هدف طرح ۱۰ درصد سواد آموزان بوده و با اجرای موفق آن و تقاضای اجتماعی به ۳۰ درصد افزایش و جزو برنامه‌های اصلی سازمان نهضت سواد آموزی قرار گرفته است، گفت: هم اکنون این برنامه برای ۵۰ درصد سواد آموزان و آموزش دهندگان اجرایی می‌شود.

خسروی در ادامه سخنان خود به محتوای آموزشی این برنامه نیز پرداخت و گفت: در همین راستا کتاب نماز کلید بهشت از انتشارات سواد آموزی چاپ و مورد استفاده قرار می‌گیرد و محتوای مورد استفاده در کلاس‌های سواد آموزی استان، کتابچه آموزشی تهیه شده در استان است که متن آن در اختیار آموزش دهندگان قرار داده می‌شود.

وی به حجم این برنامه در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و با بیان اینکه در سال جاری تعداد ۶۸۷۰ نفر حجم برای پوشش به استان اختصاص یافته است، گفت: این مقدار بر اساس حجم برنامه‌های آموزشی در بین سواد آموزان سه دوره استان توزیع شده است که شامل ۳۲۳۳ نفر دوره سواد آموزی، ۲۲۳۷ نفر دوره انتقال و ۱۴۰۰ نفر دوره تحکیم است.

معاون سواد آموزی با اشاره به شیوه نامه ابلاغی و تدوین گام‌های مختلف به منظور عملیاتی نمودن این برنامه در سطح استان و شهرستان‌ها و مناطق گفت: به منظور دستیابی به اهداف مورد نظر و حسن اجرای برنامه، شورای سیاست گذاری و کمیته اجرایی مشترکی در سطوح ملی، استانی و شهرستانی تشکیل و فرایند اقدامات را برنامه‌ریزی، راهبری و نظارت می‌نماید و این جلسه به منظور هماهنگی اجرای برنامه، اقدامات مشترک و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود برگزار شده است.

معاون ستاد اقامه نماز کردستان نیز آموزش نماز به سوادآموزان را اقدامی ارزشمند عنوان کرد و خواستار طراحی برنامه‌ای به منظور آشنایی هر چه بیشتر آموزش دهندگان با شیوه‌های آموزشی و توانمندسازی نیروی انسانی و مجریان کار شد.

نظام مرادی افزود: در همین راستا ستاد اقامه نماز استان آمادگی تأمین مدرسان مجرب کشوری با استفاده از اساتیدی از قم و مجموعه مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور برای تربیت مدرسان استانی دارد تا دوره‌های آموزشی مدرسان استانی برگزار و با حضور این افراد، دوره‌های آموزشی و توجیهی در سطح شهرستان‌ها و مناطق برگزار شود.

مرادی اضافه کرد: در راستای اقدامات مشترک به ویژه تأمین مدرس، تهیه و تدوین محتوا، نظارت و ارزیابی و برگزاری دوره‌های آموزشی، تفاهم نامه همکاری تدوین و برنامه‌ها تا حصول نتیجه پیگیری و اجرایی شود.

لزوم تشکیل کمیته اجرایی دوره‌های سوادآموزی در کردستان

علیرضا منتشلو رئیس اداره ساماندهی دوره‌های سواد آموزی و آموزش‌های داوطلبانه استان هم چنین در ابتدای این نشست به گام‌های شش‌گانه این برنامه پرداخت و تشکیل کمیته اجرایی، تأمین و توزیع محتوای آموزشی، توجیه عوامل آموزشی و اجرایی، آموزش، ارزشیابی پیشرفت یادگیری و نظارت آموزشی را از مراحل اجرایی بر شمرد.

وی با بیان اینکه برای کلیه آموزش دهندگان مجری برنامه لازم است قبل از شروع سال تحصیلی، دوره آموزشی با هماهنگی دفتر اقامه نماز برگزار شود، رویکرد اساسی در آموزش نماز را تمرین و تکرار عملی عنوان کرد و با اشاره به مدت زمان آموزش این برنامه، اظهار داشت: در طول اجرا، آموزش دهنده باید در اولین جلسه درسی هر روز، با توجه به شرایط یادگیرنده به مدت ۱۰ دقیقه به آموزش نماز اقدام نماید به طوری هر نفر در ۲۰ جلسه آموزشی، مجموعه ۲۰۰ دقیقه به آموختن قرائت صحیح نماز بپردازد.

منتشلو تصریح کرد: در راستای ارزشیابی پیشرفت یادگیری نیز نمونه برگ راهنمایی ارزشیابی تکوینی پیشرفت درست خوانی نماز ملاک عمل بوده و در گام ششم به منظور بهبود کیفیت آموزشی و کنترل حسن اجرای برنامه، نظارت بر فرآیند اجرا از سوی مسئولان سوادآموزی، مدیران مراکز یادگیری محلی، ناظران معرفی شده از طرف اقامه نماز استان و به صورت موردی از سوی اعضای کمیته‌های اجرایی انجام می‌شود.

رئیس اداره سواد آموزی استان در پایان، تأمین مدرس جهت برگزاری دوره توانمند سازی آموزش دهندگان مجری برنامه، پشتیبانی و حمایت، تشویق افراد دست‌اندرکار و مجری برنامه شامل عوامل اجرایی، آموزش دهندگان و مخاطبان و تهیه محتوای آموزشی و قرار دادن آن در اختیار آموزش دهندگان را از جمله حدود انتظارات و اقدامات لازم عنوان کرد.

گفتنی است؛ در این نشست اعضای کمیته نظرات، دیدگاه‌ها و پیشنهادات در خصوص نحوه اجرای این برنامه در کلاس‌های سواد آموزی سال ۱۴۰۲ از جمله مقررات مالی و اداری، تأمین هزینه، سرانه برگزاری دوره، تهیه و ارسال محتوای آموزشی و هم چنین نظارت و ارزیابی بیان و پیرامون موضوع بحث و تبادل نظر و تصمیم‌گیری شد.

کد خبر 5954081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha