۱۱ آذر ۱۴۰۲، ۱۴:۳۸

کرملین: جهانِ آمریکامحور، رو به پایان است

کرملین: جهانِ آمریکامحور، رو به پایان است

سخنگوی کاخ کرملین با اشاره به پایان قریب‌الوقوع «جهانِ آمریکامحور» تاکید کرد که این جهان، جای خود را به دوره نوینی از تنوع در حوزه‌های گوناگون روابط بین‌الملل می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در واکنش به ادعای یکی از مقامات آمریکایی در روزنامه فایننشال‌تایمز درباره تصمیم واشنگتن جهت نصف کردن درآمدهای نفتی و گازی روسیه تا سال ۲۰۳۰، گفت که جهانی که حول محور آمریکا می‌چرخید، روبه پایان است و جای خود را به نظم نوینی خواهد داد.

جفری پیات، معاون وزیر منابع انرژی آمریکا روز جمعه در مقاله‌ای در فایننشال‌تایمز مدعی شد که واشنگتن در نظر دارد تا درآمدهای نفتی و گازی روسیه را تا سال ۲۰۳۰ به نصف برساند. پیات که در جریان کودتای ۲۰۱۴ کی‌یف، سفیر آمریکا در اوکراین بود، همچنین گفت که مادامی که عملیات نظامی روسیه در اوکراین ادامه یابد، «تحریم‌های واشنگتن علیه مسکو نیز همچنان تا سال‌ها پابرجا خواهد ماند.»

پسکوف در واکنش به این ادعا، تاکید کرد که محدودیت‌ها و تحریم‌های آمریکا و متحدان غربی‌اش علیه مسکو، بحران‌ساز نیست زیرا روسیه در عرصه بین‌المللی، شرکای تجاری بسیاری دارد.

وی تصریح کرد: آمریکا شاید بزرگ‌ترین اقتصاد جهان باشد اما تنها اقتصاد جهان نیست. چین شانه به شانه آمریکا حرکت می‌کند. همچنین اقتصادهای نوظهور دیگری با نیازهای مختص خود به منابع انرژی نیز وجود دارند.

پسکوف ادامه داد: جهان به مراتب از آمریکا متنوع‌تر است و در نتیجه، جهانِ آمریکامحور، به پایان خود نزدیک می‌شود و دوره تازه‌ای از تنوع در حیطه‌های مختلف روابط بین‌الملل شامل اقتصاد آغاز خواهد شد.

به گفته سخنگوی کرملین، مقامات روسیه حتی پیش از اظهارات پایت، شکی نداشتند که «تحریم‌های آمریکا تا سال‌های سال پابرجا خواهد ماند و روسیه در تدوین سیاست‌های خود، این واقعیت را لحاظ می‌کند. همچنین مسکو هیچ شکی ندارد که واشنگتن به اعمال فشار برا روسیه ادامه خواهد داد.»

وی همچنین تصریح کرد که آمریکایی‌ها در نتیجه این اقدامات (تحریم‌ها) غیرقانونی، کل نظام روابط تجاری و اقتصادی جهان را تحت فشار گذاشته و «اساسا چهارچوب کنونی این روابط را از بین برده‌اند.»

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ماه گذشته گفت که «ایجاد و توسعه یک نظم نوین جدید و عادلانه‌تر بر پایه سیادت قوانین بین‌المللی، در سال‌های اخیر به یک روند رایج بدل شده است.»

پوتین پیش‌تر غرب را متهم کرده بود که «با دست‌های خودش و از طریق سیاست‌های تحریمی، نظم روابط مالی، تجاری و اقتصادی جهان را از بین برده است. با این حال، همکاری‌های تجاری واقعی سایر کشورها به ظهور یک الگوی بین‌المللی جدید انجامیده است که نه با استانداردهای غربی و در خدمت "میلیارد طلایی» منتخب، بلکه در خدمت تمام نوع بشر و جهان چندقطبی روبه رشد، خواهد بود.»

کد خبر 5955402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • بنده خدا AE ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
      0 0
      کرملین اگرادعای نابودی هژمونی آمریکا درجهان است؟میبایستی نیروی دریایی وهوایی وارتباط سیاسی خودارخلاف نیل غرب باهمه جهان بیفزاید،