۳ دی ۱۴۰۲، ۱۰:۵۷

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی:

فاز دوم مایه‌کوبی علیه بیماری تب برفکی در آذربایجان‌غربی آغاز شد

فاز دوم مایه‌کوبی علیه بیماری تب برفکی در آذربایجان‌غربی آغاز شد

ارومیه- مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی گفت: فاز دوم مایه‌کوبی علیه بیماری تب برفکی در جمعیت دام سبک و سنگین با جمعیت بیش از چهار میلیون راس در استان آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، امید خلیل زاده در این زمینه افزود: این عملیات در جمعیت ۳۱۵ هزار راسی دام سنگین و چهار میلیون راسی در دام سبک در واحدهای اپیدمیولوژیک در مدت ۲ ماه اجرا می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: این اقدام با همکاری بیش از ۱۱۰ اکیپ مایه کوبی بخش خصوصی با نظارت بخش دولتی اجرایی خواهد شد.

وی اظهار کرد: دامداران در کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار نقش مهمی برعهده دارند و می‌توانند با رعایت موارد بهداشتی، جداسازی دام بیمار از سالم، عدم تردد به میادین دام سنتی، واکسیناسیون به موقع و پاکسازی و ضدعفونی دامداری‌های خود در کنار ادارات دامپزشکی از شیوع این بیماری‌ها جلوگیری کنند.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی ادامه داد: یکی از راه‌های مهم کنترل بیماری فوق العاده مسری و پر خسارت تب برفکی، علاوه بر لزوم رعایت مقررات بهداشتی قرنطینه‌ای، واکسیناسیون منظم و دوره‌ای جمعیت حساس دام هاست.

خلیل زاده از دامداران خواست تا برای حفظ سلامت دام‌های خود و جلوگیری از شیوع بیماری‌، همکاری و تعامل لازم را با ادارات و اکیپ‌های دامپزشکی برای انجام عملیات مایه‌کوبی داشته باشند تا بتوانند امنیت ناشی از مایه‌کوبی فازهای قبلی را حفظ کنند.

وی گفت: جهت اطمینان از پوشش حداکثری این واکسیناسیون از خرید و فروش و جابجایی دام‌ها در مدت زمان اجرای طرح باید خودداری شود که در این خصوص نیازمند همراهی دامداران هستیم.

بیماری تب برفکی به عنوان مسری‌ترین، مهم‌ترین و پر خسارت ترین بیماری اقتصادی است که در صورت بروز نقش مهمی در افت تولید شیر و انواع فرآورده‌های پروتئینی با منشأ دامی خواهد داشت.

کد خبر 5974798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha