۵ دی ۱۴۰۲، ۸:۴۵

نمایش‌های شنیدنی با مهر/ آگوستوس-۶؛

جام زهری که باید سرکشید/ طلسمی که زندگی نابودشده را بشکند!

جام زهری که باید سرکشید/ طلسمی که زندگی نابودشده را بشکند!

نمایش رادیویی «آگوستوس» نوشته هرمان هسه و کارگردانی ایوب آقاخانی در ۷ قسمت تولید و پخش شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، هرمان هسه نویسنده آلمانی یکی از چهره‌های مطرح ادبیات جهان و برنده جایزه نوبل ادبیات است. این چهره شناخته شده ادبیات جهان که به فلسلفه علاقه ویژه‌ای داشت، آثار متعددی را نوشته است که از آن جمله می‌توان به «پیتر کامنسیند»، «زیر چرخ»، «گرترود»، «رسهالده»، «سیذارتا»، ««گرگ بیابان»، «دمیان»، «نارسیس و گلدموند»، «سفر به شرق» و «بازی با مهره‌های شیشه‌ای» اشاره کرد.

«آگوستوس» نیز از جمله آثار هرمان هسه است که درباره زندگی پسری به نام آگوستوس است که مادرش به هنگام تولد او، آرزو می‌کند که فرزندش محبوب همگان شود. الیزابت، زن بینوایی که در منطقه فقیرنشین زندگی می‌کند، درست زمانی که شوهرش را در یک سانحه از دست داده، پسری به دنیا می‌آورد که اسمش را آگوستوس می‌گذارد. این زن فقیر، همسایه‌ای دارد بسیار مهربان که دیوار به دیوار اتاق الیزابت زندگی می‌کند. این مرد مرموز، به عنوان پدرخوانده آگوستوس در جشن تولد نوزاد شرکت می‌کند و بعد از پایان مراسم از الیزابت می‌خواهد که شب هنگام، زمانی که موسیقی آرام‌بخشی از اتاقش پخش می‌شود، یک آرزو کند. الیزابت برای انتخاب آرزویش دچار سردرگمی می‌شود، اما بالاخره آرزو می‌کند که فرزندش محبوب همه باشد.

آگوستوس سال به سال زیباتر و محبوب‌تر می‌شود و محبوبیتی جادویی پیدا می‌کند؛ طوری که هیچ‌کس نمی‌تواند خطاها و ایرادها و رفتارهای بد او را ببیند. این مساله باعث ناراحتی الیزابت، یعنی مادر آگوستوس، می‌شود؛ ولی آگوستوس در برابر اعتراض‌های مادرش با خشم و عصبانیت برخورد می‌کند تا اینکه تحمل مادر در برابر رفتارهای او به پایان می‌رسد و … .

در پروژه «از رمان تا نمایش» اقتباسی قابل توجه از این رمان انجام شده که با کارگردانی ایوب آقاخانی هنرمند رادیو و تئاتر در قالب نمایش رادیویی تولید و پخش شده است.

«آگوستوس» را محمدرضا قربانی برای رادیو تنظیم کرده و هنرمندانی که در قسمت ششم این نمایش رادیویی حضور دارند، به ترتیب ایفای نقش عبارتند از ایوب آقاخانی، مهرخ افضلی، علی میلانی، علی‌اصغر دریایی، امیر منوچهری، غلامحسن تسعیری، افسانه محمدی، شهریار حمزیان، معصومه عزیزمحمدی، کرامت رودساز، مهین نصری، صفا آقاجانی، مجید حمزه.

احمد گنجی گویندگی «آگوستوس» را بر عهده دارد و نرگس موسی‌پور افکتور، علی حاجی‌نوروزی صدابردار، مهتاب امینی تهیه‌کننده، دیگر عوامل این نمایش رادیویی هستند.

در قسمت ششم این نمایش رادیویی با مدت زمان ۳۰ دقیقه و ۳۱ ثانیه، آگوستوس تمام دوستان خود را برای ضیافت عروسی دعوت کرده و تمام پیش‌خدمت‌ها را مرخص کرده و تمام خوراکی‌های موجود را خوراک سگ‌ها کرده است. آگوستوس می‌گوید که در روز عروسی مارگاریتا باید بالای سر جسد آگوستوس از مهمانان پذیرایی کند و می‌خواهد با این کار مهمانان را وحشت‌زده کند.

مارگاریتا تلاش می‌کند تا آگوستوس را از این کار منصرف کند ولی آگوستوس قصد دارد جام زهری را بنوشد اما در همان لحظه صدای زنگ در به صدا درمی‌آید و آقای وانگر پدرخوانده آگوستوس به ناگاه سرمی‌رسد و آگوستوس از این امر شوکه می‌شود.

وانگر که مردی عجیب و پیشگوست شربت را می‌گیرد تا از آن بنوشد، آگوستوس به وانگر به دروغ گفته که شربت خواب‌آور است و وانگر آن را سر می‌کشد. مارگاریتا و آگوستوس مضطرب می‌شوند ولی واگنر می‌گوید که از زهر بودن نوشیدنی باخبر بوده است.

واگنر به آگوستوس می‌گوید که از زندگی بی‌معنی و بیهوده اشباع شده است. واگنر می‌گوید که زهر را سرکشیده زیرا خود را مسبب تمام بدبختی‌های آگوستوس می‌داند و ... .

ششمین قسمت از نمایش رادیویی «آگوستوس» را با هم بشنویم.

کد خبر 5976286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha