۵ اسفند ۱۴۰۲، ۱۳:۵۷

کارگردان نمایش «عقاب» مطرح کرد؛

تئاتر برای کودکان بهتر از نصیحت کردن است/ محفلی به نام جشنواره

تئاتر برای کودکان بهتر از نصیحت کردن است/ محفلی به نام جشنواره

کارگردان نمایش «عقاب» معتقد است زبان هنر بهتر از امر و نهی و نصیحت بر گروه سنی کودک و نوجوان تاثیرگذار است.

به گزارش خبرنگار مهر، ناصر آویژه کارگردان باسابقه تئاتر کودک و نوجوان با نمایش «عقاب» در بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان حضور دارد. وی که پیش از این «عقاب» را در قالب اجرای عمومی در تهران روی صحنه برده بود، درباره این نمایش گفت: شعر «عقاب» اثر ناتل خانلری تقابل میان زندگی کوتاه شرافتمندانه و زندگی بلند همراه با رذالت و دور بودن از فضایل انسانی را نشان می‌دهد. ابتدا تصمیم داشتم این شعر را به صورت نقل اجرا کنم اما همان‌طور که پیش رفتم، متوجه شدم شعر با ایجاد درگیری و اوج و فرود در دل خود درامی دارد و من نیز درامی دیگر به آن اضافه کردم، آن هم برای این‌که نگاه، رویکرد و برداشت خود را به شعر افزوده باشم.

آویژه ادامه داد: نمایش «عقاب» درباره یک استاد دانشگاه است که قرار است با همکاری دانشجوی خود اثری را خلق کند. در واقع این نمایش در تجلیل از انسانیت و شرافت هنری است که بخش اول آن در فضایی معاصر می‌گذرد و در بخش دوم روایتی عروسکی را با اقتباس از شعر «عقاب» نظاره می‌کنیم.

نویسنده و کارگردان نمایش «عقاب» درباره اهمیت برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان برای هنرمندان و مخاطبان تصریح کرد: به نظرم جشنواره‌ها در رشد و اعتلای هنر بسیار تاثیرگذار هستند چراکه با زبان هنر بهتر می‌توان مفاهیم را به مخاطبان آموخت به خصوص تماشاگر کودک و نوجوان. زبان هنر بهتر از امر و نهی و نصیحت به این گروه سنی است. من حتی در این جشنواره تئاترهای خیابانی را دیدم که خوب و بد را به بهترین شکل به کودکان می‌آموختند.

وی اظهار کرد: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان محفلی است برای اجرای آثار کودک و نوجوانی که در طول سال در شهرها و استان‌های مختلف اجرا می‌شود و محفلی برای انتقال تجربه بین گروه‌های مختلف است.

آویژه با اشاره به اینکه سالیان سال است که به عنوان شرکت‌کننده، هیات انتخاب و یا داور در این جشنواره حضور دارد، تصریح کرد: بر اساس تجربه می‌بینم که با برگزاری جشنواره گروه‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند و یک نوع انتقال تجربه به وجود می‌آید به خصوص وقتی جشنواره بین‌المللی است گروه‌های تئاتر خارجی درجه یک دعوت می‌شوند که می‌توانند برای هنرمندان ما تجربه‌ای داشته باشند.

کد خبر 6036017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha