۴ خرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۰۵

هنرهای تجسمی در هفته‌ای که گذشت؛

هفته‌ای تحت تاثیر شهدای خدمت/ حسن روح‌الامین خداحافظی کرد

هفته‌ای تحت تاثیر شهدای خدمت/ حسن روح‌الامین خداحافظی کرد

در هفته‌ای که گذشت، هنرمندان هنرهای تجسمی تحت تاثیر شهادت رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و همراهان‌شان، آثاری برای وداع و تشییع آنها خلق کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، هنرهای تجسمی یکی از عرصه‌های هنری در کشورمان است که امکان بروز و واکنش سریع به اتفاق‌ها را دارد اما عموماً نسبت به دیگر هنرها همچون سینما و موسیقی، مهجور واقع می‌شود. در هفته‌ای که گذشت، حادثه دردناک شهادت آیت الله رئیسی و همراهان‌شان که قلب ملت ایران را به درد آورد، سبب شد تا همه فعالیت‌ها از جمله برنامه‌های و فعالیت‌های فرهنگی هنری به حالت تعطیل و نیمه تعطیل درآیند.

از این رو در گزارش پیش‌رو نگاهی به برخی اتفاقات هنرهای تجسمی در هفته‌ای که گذشت و تأثیر شهادت شهدای خدمت بر فضای هنر خواهیم داشت.

در دومین جلسه سیاست‌گذاری دوازدهمین دوسالانه ملی سرامیک چه گذشت؟

در دومین جلسه شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران که روز ابتدایی هفته با حضور محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی و رئیس شورای سیاست‌گذاری این رویداد هنری و اعضای شورای سیاست‌گذاری دوسالانه دوازدهم در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد، متن فراخوان دوسالانه دوازدهم به منظور آماده‌سازی نسخه نهایی، اهداف برگزاری دوسالانه، بخش‌ها، روندها و فرایندهای پیش‌بینی‌شده، شرایط شرکت هنرمندان، موضوع آثار ارسالی، تقویم اجرایی و همچنین جوایز اهدایی به برگزیدگان، مورد بررسی و هم‌اندیشی حاضران قرار گرفت.

در این جلسه جعفر نجیبی، مهران هوشیار، هیربد همت‌آزاد، فرزاد فرجی، کورش آریش، مجتبی قربانی شاه‌کوچکی و جعفر واحدی حضور داشتند و دبیر، دبیر هنری و دبیر اجرایی دوازدهمین دوسالانه ملی هنر سرامیک ایران معرفی شدند. احسان عابدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد به عنوان دبیر، مجتبی قربانی شاه‌کوچکی مدیرعامل انجمن هنرمندان سفال‌گر به عنوان دبیر هنری و جعفر واحدی رئیس موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر به عنوان دبیر اجرایی این رویداد هنری معرفی شدند و احکام خود را از محمد خراسانی‌زاده دریافت کردند.

هفته‌ای تحت تاثیر شهدای خدمت/ حسن روح‌الامین خداحافظی کرد

خداحافظی حسن روح‌الامین با دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج)

به فاصله کمتر از یک روز پس از رونمایی از جدیدترین اثر نقاشی حسن روح‌الامین با عنوان «مائده»، این نقاشی روی دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) نقش بست اما بامداد روز جمعه ۲۸ اردیبهشت ماه، دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) به مناسبت جشن میلاد با سعادت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) تغییر کرد و دیوارنگاره «ایران حرم است» جایگزین «مائده» شد. حسن روح‌الامین که روز ۲۳ اردیبهشت در مراسم رونمایی از این نقاشی که تصویری از امام رئوف و همسفرگی ایشان با غلامان است، نشان درجه یک هنری دریافت کرد، نسبت به تغییر دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) واکنش نشان داد.

روح‌الامین در این مورد نوشت: «دیوارنگاره میدان ولی عصر (ارواحنافداه) یکی از بزرگترین رسانه‌های جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است و در دهه ۹۰ بزرگترین و مؤثرترین محصولات فرهنگی از این دیوارنگاره به سایر رسانه‌ها مخابره شده است. متأسفانه بعضاً استفاده از کارهای ضعیف و اخیراً تصاویر ساخته شده با هوش مصنوعی، موجب کم فروغ شدن تأثیر این رسانه باشکوه و اسراف این ظرفیت فرهنگی شده است. بنده در ۵ سال گذشته، به‌صورت افتخاری حداقل سالی یک کار برای ایام محرم تقدیم این ظرفیت فرهنگی کرده‌ام. اما متأسفانه کار حضرت قاسم علیه السلام در محرم سال گذشته بعد از ۴ روز با طرح دیگری تعویض شد و امسال نیز این اتفاق برای نقاشی «مائده» با موضوع حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام افتاد. البته بنده رویدادهای مناسبتی، ملاحظات اداری مسؤولین این حوزه و نگاه‌های غیرکارشناسی، غیرمساله‌مند و عجولانه متأثر از رئیس و مرئوسی را درک می‌کنم. لکن هدفم از نگارش این متن این است که به مخاطبان عرض کنم، با علم به تأثیر عظیم این ظرفیت فرهنگی و علی‌رغم میل باطنی، تصویر نقاشی «مائده» آخرین اثر بنده در این دیوارنگاره خواهد بود.»

هفته‌ای تحت تاثیر شهدای خدمت/ حسن روح‌الامین خداحافظی کرد

قلم‌های هنرمندان برای شهدای خدمت نقش زد

در شب میلاد مسعود حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام، روح بلند خادم ملت ایران، خادم الرضا آیت الله رئیسی، رئیس جمهور مردمی و محبوب آسمانی شد. رئیس جمهور پرتلاش و خستگی ناپذیر مردم ایران که در راه اعتلا و پیشرفت کشور جز خدمت به مردم بزرگ ایران سر از پا نمی‌شناخت، بر سر عهد خود ایستاد و جان خود را فدای ملت کرد. در پی شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان وی، هنرمندان هنرهای تجسمی با وجود این غم بزرگ، دست به قلم شدند و طرح‌های گرافیکی و پوسترهایی را برای سید شهیدان خدمت، آیت‌الله رئیسی و دیگر شهدای این حادثه خلق کردند که از جمله مهمترین آنها می‌توان به نقاشی حسن روح‌الامین اشاره کرد که این نقاشی را با عنوان «ضامنِ خادم» به سید ابراهیم رئیسی سید شهیدان خدمت تقدیم کرد. در این نقاشی، تصویری از حضرت امام رضا علیه‌السلام در حالی که در محل حادثه بالگرد رئیس جمهور ظاهر شده‌اند، دیده می‌شود که نور وجودی ایشان اثر را روشن کرده است تا ضامن شهدای این حادثه شوند.

هنرمندان کانون هنر شیعی به ریاست مسعود نجابتی نیز از همان دقایق ابتدایی دست به کار شدند و آثاری برای آیت الله رئیسی و شهدای خدمت در قالب تصویرسازی، طرح گرافیکی و تایپوگرافی خلق کردند.

هفته‌ای تحت تاثیر شهدای خدمت/ حسن روح‌الامین خداحافظی کرد

همچنین، عصر روز اعلام شهادت رئیس جمهور و همراهان‌شان، دیوارنگاره‌های میدان ولیعصر (عج) و میدان انقلاب نیز رنگ شهدای خدمت گرفتند؛ دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) با تصویری از حاج قاسم و شهید خدوم حاج سید ابراهیم رئیسی به‌روز شد. همچنین، دیوارنگاره میدان انقلاب تهران، با تصویری از سیدشهیدان خدمت تغییر کرد. این دیوارنگاره که متعلق به سازمان تبلیغات اسلامی است، در پی شهادت آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان، آیت‌الله آل هاشم و دیگر همراهان رئیس جمهور تغییر کرده است.

در ادامه خلق آثار گرافیکی، برنامه هم آفرینی هنرمندان برای روایت مقام شهدای خدمت، جهت استقبال از پیکرهای شهدای خدمت برنامه‌ریزی شد که بر اساس آن، هنرمندان در تهران، قم و مشهد طی چند روز مشغول به کار شدند و پوسترها و طرح‌های گرافیکی خود را برای شهادت سید شهیدان خدمت، وزیر امور خارجه، امام جمعه تبریز و دیگر همراهان شهیدشان طراحی و منتشر کردند.

هفته‌ای تحت تاثیر شهدای خدمت/ حسن روح‌الامین خداحافظی کرد

روایت فتح راوی «سلام بر ابراهیم» شد

همزمان با تشییع پیکر شهدای خدمت، رویداد هنری «سلام بر ابراهیم» در بنیاد فرهنگی روایت فتح و به همت انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس این بنیاد برگزار شد. در این رویداد هنری که با حضور ۹ هنرمند نقاش و در حیاط ساختمان مرکزی بنیاد فرهنگی روایت برگزار شد، همزمان با تشییع پیکرهای شهدای خدمت، آثار هنری درباره این واقعه تلخ و دردناک خلق شد.

عباس گنجی، علی غیبی، روح الله پروین، سیدعلی قافله باشی، علی بحرینی، حسین عصمتی، نوید سیم بر، فاطمه مهروش و فاطمه سادات هاشمی نکو هنرمندانی بودند که در این رویداد هنری شرکت کردند.

وداع با پیکر شهدای خدمت تماشایی شد

همچنین نمایشگاهی متشکل از آثار عکاسان خبرگزاری‌های کشور با موضوع مراسم وداع با پیکر شهدای خدمت که در سراسر کشور برگزار شده است، با عنوان «خداحافظ رفیق» از ۳ تا ۷ خرداد ماه به صورت آنلاین در حال برگزاری است.

در این نمایشگاه، آثاری از احمد معینی جم، اکبر توکلی، علی حدادی اصل، علی حامد حق‌دوست، علیرضا معصومی، امیرحسین ترکمان، علیرضا صوت‌اکبر، عرفان کوچاری، فواد اشتری، فروغ طاهرخانی، حامد جعفرنژاد، حمید عابدی، محمدحسن ظریف‌منش، مقداد مددی، محمدعلی مریزاد، محمدحسین موحدی نژاد، محمدرضا علی‌مددی، محسن رنگین‌کمان، محسن ونایی، پریسا بهزادی، سید سعیدرضا رضوی و زهرا پازوکی به نمایش درآمده است که اینجا قابل تماشا است.

کد خبر 6117552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha