۷ خرداد ۱۴۰۳، ۹:۱۶

برای نخستین بار؛

ماهواره مشترک اروپا و ژاپن ابرها را رصد می‌کند

ماهواره مشترک اروپا و ژاپن ابرها را رصد می‌کند

ماهواره EarthCARE به زودی نقش ابرها در مقابله با تغییرات آب و هوایی را بررسی می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ای اف پی، این ماموریت که با همکاری سازمان فضایی اروپا و ژاپن(JAXA) انجام می شود، قرار است فردا همراه یک موشک فالکون۹ متعلق به اسپیس ایکس از مقر فضایی وندربرگ در ایالت کالیفرنیا آمریکا به فضا سفر کند.

این ماهواره ۲ تنی در ارتفاع حدودا ۴۰۰ کیلومتری زمین به مدت ۳ سال مدار می زند و پروفایلی کامل از ابرهای پنبه ای بالای سرمان فراهم می کند.

دومینیک گیلیریون رییس پروژه های رصد زمین در سازمان فضایی اروپا در این باره می گوید: آنها یکی از عوامل اصلی تغییرات آب وهوایی به حساب می آیند. ابرها انواع مختلفی دارند و پدیده های پیچیده ای هستند. ترکیب آنها به مکانشان در توپوسفر یا پایین ترین لایه اتمسفر زمین بستگی دارد. توپوسفر از ارتفاع ۸ کیلومتری منطقه قطبی آغاز می شود اما در نزدیکی خط استوا به ارتفاع ۱۸ کیلومتری می رسد. این بدان معناست که ابرها به شیوه ای متمایز و با توجه به ارتفاعی که در آن قرار دارند، روی آب وهوا تاثیر می گذارند.

به همین دلیل درک ماهیت ابرها اهمیت زیادی دارد. EarthCARE نخستین ماهواره ای خواهد بود که توزیع عمودی و افقی ابرها را اندازه گیری می کند. ۲ ابزار ماهواره نوری به ابرها می تابانند تا عمق آنها را بررسی کنند.

ابزار لیدار ماهواره نیز با استفاده از پالس های لیزری ابر و ذرات آئروسل مانند غبار، گرده ها یا آلاینده های تولید شده توسط انسان را رصد می کند. همچنین رادار ماهواره به دل آنها نفوذ می کند تا میزان آب موجود در آنها را اندازه بگیرد و همچنین سرعت حرکت ابرها در اتمسفر ردیابی می کند.

دیگر ابزارهای ماهواره اندازه و دمای ابرها را رصد می کنند. تمام این داده ها نخستین تصویر کامل از ابرها را از چشم انداز یک ماهواره می سازند.

کد خبر 6119967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha