۲۳ فروردین ۱۳۸۸، ۱۶:۵۷

نوریان:

اردبیل به سامانه خودکار هواشناسی مجهز شد

اردبیل - خبرگزاری مهر: معاون وزیر راه و رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: استان اردبیل به پیشرفته ترین سامانه خودکار هواشناسی VR مجهز شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد نوریان ظهر یکشنبه در همایش ملی کاهش اثرات بلایای طبیعی جوی و اقلیمی در مجتمع کوثر اردبیل اظهار داشت: همچنین سامانه هواشناسی خودکار RVR در فرودگاه اردبیل و چندین گردنه صعب العبور این استان نصب شده است.

وی با بیان اینکه نقاط مختلف استان نیز به سامانه باران سنجی مجهز شده تا میزان بارش باران به طور دقیق سنجش شود، افزود: این تجهیزات تاثیر بسزایی در کاهش اثرات بلایای طبیعی جوی و اقلیمی در این استان خواهد داشت.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با تاکید بر تداوم روند تجهیز هواشناسی استان اضافه کرد: تاکنون بیش از 25 میلیارد ریال اعتبار با هدف کاهش بلایای جوی و اقلیمی در استان اردبیل سرمایه گذاری شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه طبق پیش بینیهای سازمان جهانی هواشناسی امسال برخی استانهای کشورمان با کاهش بارندگی و خشکسالی مواجه می شوند، تصریح کرد: برای مقابله با این پدیده هشدارهای لازم به سازمانها و نهادهای مرتبط ارائه شده است.

نوریان همچنین با اشاره به نقش رسانه در بالابردن آگاهی مردم خواستار تولید و پخش برنامه‌ های آموزشی برای مقابله با بلایای طبیعی و کاهش خسارات وارده از طریق رسانه‌ها و صدا و سیما شد.

در ادامه این همایش نماینده مردم اردبیل، نیر و نمین در مجلس به اختصاص 40 میلیارد ریال برای جبران خسارات بخش خشکسالی و واردات محصولات مورد نیاز مردم اشاره کرد و گفت: پدیده خشکسالی امسال نیز مجلس را به تصویب بودجه لازم برای جبران خسارات وارده مجبور کرده است.

قاسم محمدی با تاکید بر ضرورت توجه کشاورزان به بیمه کردن اراضی کشاورزی خود یادآور شد: دولت نیز می تواند برای بیمه 14 محصول، 20 هزار میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق ذخیره ارضی برداشت کند.

وی به حادثه خیز بودن استان اردبیل اشاره کرد و ابراز داشت: در طی 12 سال گذشته بیش از 346 حادثه طبیعی در استان اردبیل به وقوع پیوسته است و 10 هزار میلیارد ریال به استان خسارات وارد کرده است.

مدیریت کاهش بلایای جوی، تحلیل رخدادهای حوادث طبیعی،‌ خطرپذیری محصولات کشاورزی و تاثیر بلایای جوی بر آن و راهکارهای کاهش اثرات بلایای جوی در تصادفات جاده‌ای از جمله محورهای مورد بحث و بررسی در این همایش است.

کد خبر 858947

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha