۲۹ تیر ۱۳۸۹، ۸:۲۸

40 نقاشی‌خط‌ تبریزی در لندن به نمایش درمی‌آید

40 نقاشی‌خط‌ تبریزی در لندن به نمایش درمی‌آید

صادق تبریزی از پیشگامان نقاشی خط و مجموعه‌دار آثار هنری این روزها مشغول اتمام مجموعه‌ای از آثارش است تا آنها را در موسسه باربیکن لندن که بیشتر به نقاشی آوانگارد اختصاص دارد ارائه کند.

صادق تبریزی، از پیشگامان نقاشی خط و مجموعه‌دار در مورد نمایش تابلوهایش در لندن به خبرنگار مهر گفت: این روزها مشغول اتمام آثار آبستره روی خط نستعلیق فارسی هستم.

وی با بیان اینکه شش ماه است کار روی این مجموعه را آغاز کرده است، افزود: 40 اثر را در ابعاد بزرگ به نمایش می‌گذارم که همگی آنها در زمینه نقاشی خط هستند البته در برخی از آنها فیگورهایی نیز به چشم می‌خورد.
 
تبریزی همچنین درباره محلی که قرار است آثار نشان داده شوند، عنوان کرد: موسسه باربیکن برای این کار انتخاب شده است که می‌توان گفت کارکردی مانند فرهنگستان هنر یا فرهنگسراهای ما دارد. این موسسه دارای هشت سالن است که گاهی چندین نمایشگاه مختلف در تالارهای آن برگزار می‌شود.
 
این نقاش با اشاره به اینکه موسسه باربیکن بیشتر به نمایش نقاشی‌های آوانگارد اختصاص دارد، افزود: هنوز زمان دقیق برپایی نمایشگاه مشخص نشده چون قرار است بعد از اتمام کارها، CD آن را برای موسسه ارسال کنم تا  با توجه به میزان و حجم آثار، زمان برگزاری نمایشگاه تعیین شود.
 
وی در ادامه در مورد چاپ کتابی از خاطرات خود به صورت طنز گفت:  نوشتن این خاطرات را به صورت پاورقی در مجله "هنر فردا" آغاز کرده‌ام که احتمالا بعد از چند شماره بعدی، منتشر نمی‌کنم چون فکر می‌کنم خوانندگان ما در زمینه مطالب هنری خیلی کم هستند . برای همین ترجیح می‌دهم مقدمات چاپ آنها  به صورت کتاب را فراهم کنم.
 
تبریزی  همچنین قبلا در گفتگو با مهر در مورد این کتاب گفته بود: دوست دارم تمام خاطرات خود را از وقایع هنری و فرهنگی که شاهد آنها بودم مانند جریان‌های هنری که در زمان ما وجود داشت یا وقایعی که در نگارخانه‌ها اتفاق می‌افتاد، منتشر کنم.
صادق تبریزی متولد ۱۳۱۸ شمسی در تهران، پایه‌گذار نقاشی – خط (کالیگرافی) و از نقاشان آوانگارد دهه 30 و 40 در ایران است. وی طراح اولین پوستر جمهوری اسلامی (شب‌های الله اکبر) و اولین آرم جمهوری اسلامی در روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی ایران است.
 
یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های وی با نمایش آثار کالیگرافی‌اش، در سال ۱۳۴۹ با حمایت میشل تاپیه نقاش فرانسوی، در پاریس برگزار شد. وی مجموعه‌ای از شیشه‌ها و شمایل‌های رنگ و روغنی دوران قاجار، مجموعه‌ای از مهرهای دوره قاجار و نقاشی‌های قهوه خانه‌ای را نیز در اختیار دارد.
کد خبر 1119748

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha