۱۱ شهریور ۱۳۹۱، ۹:۳۷

گزارش خبری/

درسهایی که باید از زلزله بروجرد آموخت/ خلق فرصتی ناب از تهدیدی هولناک

درسهایی که باید از زلزله بروجرد آموخت/ خلق فرصتی ناب از تهدیدی هولناک

بروجرد - خبرگزاری مهر: زلزله سال 85 بروجرد با وجود همه خسارات و تلفات جانی و مالی، دستاوردهای خوبی برای مردم به همراه داشت به طوریکه آمارها حکایت از مقاوم سازی دهها هزار واحد مسکونی در منطقه زلزله خیر "دشت سیلاخور" دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، زمانی که در یازدهم فروردین ماه سال 85 شهرستان بروجرد با زلزله ای 6.2 ریشتری که کانون آن دشت حادثه خیز سیلاخور بود لرزید کسی فکر نمی کرد این زمین لرزه تنها 63 کشته داشته باشد.

وضعیت بافت روستایی فرسوده منطقه و شدت زلزله که در عمده شهرستانهای استان لرستان نیز احساس شد و خساراتی نیز به جای گذاشت انتظار تلفات بالا را نزد بسیاری از هموطنان ایجاد کرده بود.

زلزله بروجرد و خلق فرصتی طلایی

ولی وضعیت پس از زلزله و رکوردهای بی نظیری که در زمینه عملیات انجام شده پیش از زلزله، در زمان زلزله و بعد از زلزله ثبت شد موجب حضور بسیاری از کارشناسان از جای جای ایران اسلامی و دنیا برای تحقیقات پیرامون این زلزله و استفاده از تجربیات آن شد.

با وجود اینکه زلزله سال 85 دشت سیلاخور بروجرد خسارت فراوانی از خود بر جای گذاشت اما بعد از اعطای تسهیلات بانکی برای بازسازی مناطق زلزله زده از طرف دولت به مردم بروجرد و روستاهای خسارت دیده تقریبا همه واحدهای مسکونی فرسوده به واحدهای مقاوم و جدید تبدیل شد به طوریکه به اذعان کارشناسان اگر زلزله ای دیگر در بروجرد اتفاق بیفتد چندان جای نگرانی نیست.

این دستاورد درخشان در زمینه بازسازی مناطق زلزله زده بروجرد و دشت سیلاخور از زلزله سال 85 لرستان زلزله طلایی ساخت چرا که بدنبال آن بسیاری از مردم که تا آن زمان توان نوسازی خانه های خود را نداشتند با مساعدت از تسهیلات بانکی توانستند صاحب خانه های مقاوم شوند.

بازسازی 40 هزار واحد مسکونی زلزله زده شهری و روستایی

مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به عمق خسارات زلزله سال 85 شهرستان بروجرد و دشت سیلاخور، اظهار داشت: زلزله سال 85 بروجرد یکی از اتفاقاتی بود که طی آن لرستان خسارت زیادی متحمل شد.

رضا آریایی با بیان اینکه با مدیریت صورت گرفته از این زلزله فرصتی نو در بروجرد و دیگر شهرستانهای زلزله زده ساخته شد، افزود: در این راستا در خصوص جبران خسارات دولت با اعطای تسهیلات خدمات خوبی را به مردم ارائه کرد.

وی تصریح کرد: دولت در سال 85 بیش از 260 میلیارد تومان برای بازسازی 40 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی زلزله زده لرستان تسهیلات پرداخت کرد.

آریایی ادامه داد: همچنین در این راستا مبلغ 60 میلیارد تومان کمک بلاعوض نیز به این واحدها اختصاص پیدا کرد و در مجموع دولت مبلغ 320 میلیارد تومان به مردم تسهیلات و کمک های بلاعوض اعطا کرد.

زلزله ای که منجر به نوسازی 60 درصد بافت روستایی لرستان شد

مدیر کل مدیریت بحران استان لرستان با اشاره به دستاوردهای این زلزله در بعد بازسازی و نوسازی مناطق زلزله زده افزود: با زلزله سال 85 انقلاب خوبی در زمینه مقاوم سازی واحدهای مسکونی شهری و روستایی در مناطق زلزله زده صورت گرفت و بافت قدیمی در روستاها به بافت جدید و مقاوم تغییر یافت.

آریایی بیان داشت: در استان لرستان 164 هزار واحد مسکونی روستایی وجود دارد که 97 هزار واحد از این تعداد یعنی 59 درصد از آنها در برابر زلزله مقاوم هستند که این واحدها به طور عمده در منطقه دشت سیلاخور قرار دارند.

و اما پس از گذشت 5 سال از زلزله بروجرد مردم در زمینه پرداخت تسهیلات اعطایی دولت ابهاماتی دارند که باید هر چه سریعتر رفع شود.

ضرورت حمایت دولت در بازپرداخت تسهیلات اعطایی به زلزله زدگان

معاون استاندار لرستان و فرماندار ویژه بروجرد در این رابطه گفت: دولت در راستای پرداخت تسهیلات مربوط به زلزله سال 85 بروجرد مردم را کمک خواهد کرد.

سجاد معین افزود: تا کنون مکاتبات زیادی صورت گرفته است اما بانکهای عامل نتوانسته اند دستورالعملهای اعلام شده از طرف بانک مرکزی را اجرا کنند و زیر بار آنها نمی روند.

وی تصریح کرد: در این راستا از یک طرف مردم باید نسبت به پرداخت تسهیلات خود به بانکهای عامل شهرستان اقدام کنند چرا که بانکها نمی توانند وصول داشته باشند و دوباره به افراد نیازمند وام اعطا کنند.

معاون استاندار لرستان و فرماندار ویژه بروجرد ادامه داد: همچنین در این راستا جلساتی برای رسیدگی به مشکلات بانکهای عامل شهرستان برگزار شده که طی آن مصوب شد برای رسیدن به موارد منطقی مورد نظر مردم و بانکها چون مدت باز پرداخت تسهیلات، سود پس از سررسید، جریمه و 6 درصد بخشودگی از دولت در خواست مساعدتهای لازم انجام شود.

لرستان و هراس همیشگی از زلزله

بنابر این گزارش، استان لرستان یکی از استانهای با میزان لرزه خیزی بالا و بسیار بالا محسوب می شود به طوریکه بر اساس برخی آمار غیررسمی این استان در طول 100 سال اخیر با بیش از 80 زلزله با بزرگای بیش از 4.5 ریشتر مواجه بوده است و بزرگترین زلزله آن با بزرگی 7.4 ریشتر در بخش سیلاخور در سال ۱۹۰۹ میلادی به وقوع پیوست که در نوع خود یکی از مهیب ترین و پر خسارت ترین زلزله های ایران محسوب می شود.

استان لرستان به علت قرار داشتن بر روی لرزه زمین ساخت زاگرس از نواحی لرزه خیز ایران است. وقوع زمین لرزه‌های مخرب در سیمره، سیروان، دشت سیلاخور و بروجرد در ادوار مختلف تاریخی بهترین گواه لرزه خیزی این منطقه است.

به طور کلی روندهای ساختاری فعال و گسلهای لرزه زا در زاگرس امتداد شمال باختری - جنوب خاوری دارند و اصلی ترین این گسلها در محدوده استان لرستان گسل اصلی جوان زاگرس، گسل معکوس اصلی زاگرس و گسل لرزه خیز دورود است.

555 میلیارد تومان خسارت حاصل زمین لرزه دشت سیلاخور

زلزله فروردین ماه سال 85 شهرستان بروجرد یکی از زلزله های شدید سالهای اخیر در استان لرستان است که موجب خسارات جدی به شهرستانهای بروجرد، دورود، خرم آباد و الشتر شد.

براساس گزارش شبکه‌های لرزه نگاری وابسته به مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران این زمین لرزه در ساعت چهار و 47 دقیقه صبح روز جمعه 11 فروردین اتفاق افتاد و 63کشته و یک هزار و 428 زخمی برجای گذاشت.

بنابراین گزارش، 94 زمین‌لرزه و پس لرزه در روزهای 10 تا 13 فروردین ماه 1385 در شهرستانهای دورود، بروجرد، سپید دشت لرستان و خرم آباد لرستان به ثبت رسیده است.

در جریان زلزله دشت سیلاخور در سال 85 بیش از 40 هزار واحد خانه روستایی و شهری در شهرستانهای مختلف استان به ویژه بروجرد تخریب شد که این تعداد واحد مسکونی ظرف مدت زمان کوتاه 15 ماهه نوسازی شدند.

زلزله رخ داده در سال 1385 شهرستان بروجرد منجر به وارد آمدن بیش از 555 میلیارد تومان خسارت به این شهرستان و توابع آن شد.

به هر حال زلزله بروجرد و عملیات های قبل، بعد و حین آن الگویی داخلی از عملکرد خوب مسئولان و دست اندرکاران است که باید در تجربیات بعدی مورد استفاده قرار گیرد.

از سوی دیگر این زلزله نشان داد که لرستان هیچگاه از هراس وقوع زلزله در امان نخواهد بود، موضوعی که باید مورد توجه متولیان امر در زمینه بازسازی بافت های فرسوده شهری و روستایی قرار گیرد.

کد خبر 1685754

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha