۲ اسفند ۱۳۹۱، ۱۲:۰۴

نگاهی به جایگاه بازیگران اصفهانی/ ستاره یا سیاه لشگر

نگاهی به جایگاه بازیگران اصفهانی/ ستاره یا سیاه لشگر

اصفهان - خبرگزاری مهر: تعداد سریال‎هایی که در اصفهان ساخته شده در حال افزایش است، اما در این سریال‎ها معمولا شأن هنرمندان اصفهانی نادیده گرفته می‎شود و در ایبن رهگذر خانواده نوروزی عنوان سریال مناسبتی است که سعی کرد جایگاه هنرمندان اصفهانی را به خوبی نشان دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، اصفهان به دلیل وجود هنرمندان فراوان به شهر هنر پرور و هنرخیز شهره است که هنرمندان آن نیز در عرصه ملی و بین المللی  به توفیقات فراوانی دست یافتهاند، اما هنرمندان عرصه بازیگری در اصفهان معمولا  توسط هنرمندان پایتخت مورد بی مهری واقع میشوند.

به عنوان مثال اصفهان به دلیل وجود بناهای تاریخی و فرهنگی فراوان به عنوان لوکیشن رایگان برخی از فیلم و سریالها قرار میگیرد،  اما هنرمندان اصفهانی تنها سیاه لشگران این فیلمها میشوند.

و به نوعی هنرمندان اصفهان دست مایه پایتخت نشینان  برای بهره بردن از شهر زیبای اصفهان میشوند.

حضور اصفهان در عرصههای مختلف ملی و بینالمللی غرور آفرین  و مورد تحسین همگان بوده است اما جایگاه هنرمندان اصفهانی در عرصه ملی به خوبی تعریف نشده است.

ظرفیت بالای هنرمندان و همچنین شهر هنر پرور اصفهان را میتوان در کنداکتور سیمای ملی دید، به خصوص در سالهای اخیر که حضور اصفهان در عرصههای ملی پر رنگ تر بوده است.

خانواده نوروزی عنوان سریال 13 قسمتی 40 دقیقهای است که به کارگردانی محمد ممتاز و تهیه کنندگی مشترک رسول زارع و رسول هنرمند در اصفهان ساخته میشود.

این سریال اولین سریالی است که در سطح ملی پخش میشود و تمام عوامل آن اصفهانی است که این امر یکی از نکات مثبت این سریال محسوب میشود،  فیلمبرداری این سریال در چند روز گذشته در اصفهان، به پایان رسید و وارد مرحله بعد یعنی تدوین شد.

لوکیشنهای این سریال تماما در اصفهان قرار داشت و لهجه اصفهانی در آن جایگاه ویژهای دارد  و به علت اصفهانی بودن تمام بازیگران مشکل خاصی  همچون مشکلات سریالهای اخیر  مناسبتی  گریبانگیر آن نیست.

سریالهای اصفهانی باید عرصه هنرنمایی هنرمندان اصفهانی باشد

تهیه کننده اصفهانی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: فیلمسازی در اصفهان آرزوی هر هنرمندی است اما بازیگران اصفهانی نباید جایگاه خود را زیر سوال ببرند و به بازی در هر نقش محقر تن دهند.

وی افزود: در فیلمهای زیادی که افتخار تهیه کنندگی در آنها را داشتهام از بازیگران اصفهانی در کنار بازیگران پایتخت بهره بردهایم که در بسیاری جهات هم سطح  عمل کردهاند.

رسول هنرمند که در حال حاضر تهیه کنندگی سریال خانواده نوروزی را بر عهده دارد، ادامه داد:  در سریال خانواده نوروزی سعی شده،  تماما از بازیگران اصفهانی بهره برده شود و در اصل این سریال علارغم سایر سریالهایی که در اصفهان، فیلمبرداری شده است، از بازیگران اصفهانی استفاده کرده است و عرصهای برای هنرنمایی آنها شده است.

وی ادامه داد: به هیچ وجه از انتخاب بازیگران اصفهانی در این سریال ناراضی نیستیم  و بازی این بازیگران را هم سطح بازیگران پایتخت میدانم.

 هنرمند تصریح کرد: اصفهان دارای بازیگران توانمندی است که در شرایط مناسب و مهیا بودن امکانات بسیار توانمند هستند و در سطح بازیگران پایتخت میتوانند، بازی کنند.

وی از بازیگران این سریال نام برد و گفت: جهانبخش سلطانی، شهریار دخانی بازیگران اصلی سریال هستند و مرتضی کیوانداریان، سعادت نوری،‌حامد احمدجو، مصطفی بهشتی، علی قیومی، پری کربلایی، آسیه کلانی، زهره غوده، بهناز توسلی، مصطفی ترابی، الهام باقری، رزا حسینی، شمیلا تابش سایر بازیگران این سریال هستند.

هنرمند با اشاره به اینکه، بیشتر بازیگران این سریال با لهجه اصفهانی صحبت میکنند، گفت:  این سریال سکوی پرتاب به سوی آینده موفق و  پیشرفت بازیگران اصفهانی است.

وی ادامه داد:  این مجموعه 13 قسمتی شامل وقایعی است که در خانواده وارث یک تالار متروکه به وقوع میپیوندد و  زمان هر قسمت 40 دقیقه است.

بازیگران اصفهانی توانمند هستند

کارگردان سریال خانواده نوروزی در همین زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در ابتدای کلید خوردن این سریال قصد داشتیم که از بازیگران مطرح استفاده کنیم  اما به دلیل به توافق رسیدن با شبکه شما و شبکه استانها این امر منتفی شد و با بازیگران اصفهانی سریال را شروع کردیم.

وی ادامه داد:  ابتدای شروع به کار با بازیگران اصفهانی بالطبع دچار نگرانیهایی بودیم اما پس از گذشت زمان و مشاهده توانمندیهای بازیگران اصفهانی این نگرانیها برطرف شد.

محمد ممتاز در خصوص کلیشهای بودن خانواده نوروزی گفت: در هر سریالی ممکن است مبحث تکرار وجود داشته باشد که نوع روایت داستان مهم است، به همین دلیل میتوان گفت: خانواده نوروزی با روایتی جذاب و متفاوت ساخته شده است که امید است بتواند توفیق یابد.

وی اضافه کرد: خانواده نوروزی یک تیم مسنجم و قوی دارد که با برنامه ریزی جلو رفته است و توانسته سر موعد مقرر فیلمبرداری را به اتمام برساند و پس از این وارد مرحله تدوین میشود.

کارگردان سریال خانواده نوروزی در خصوص حضور جهانبخش سلطانی در سریال خانواده نوروزی گفت: جهانبخش سلطانی یک بازیگر مطرح است که به علت خوش نامی و شهرت میتواند برند این سریال باشد.

وی ادامه داد: نویسنده این سریال آرش زارع است که این داستان را بسیار قوی روایت کرده است، که ما به جز دو مورد  کمترین دخل و تصرف را در آن داشتهایم، و این سریال سعی داشته است که از طنز کلامی فاصله گرفته و به طنز موقعیت روی آورد.

خانواده نوروزی مشکل لهجه ندارد

تهیه کننده دوم سریال خانواده نوروزی گفت:  هدف از ساخت این سریال در اصفهان استفاده از ظرفیتهای بازیگران اصفهانی است زیرا این بازیگران قابلیتهای زیادی دارند و در برخی موارد مشاهده شده که هم سطح بازیگران پایتخت و گاهی بهتر از آنها بازی داشتهاند.

وی ادامه داد: بیشتر بازیگران این سریال با لهجه اصفهانی صحبت میکنند و با تدابیری که توسط کارگردان و نویسنده انجام شده است، سعی شده که کم‌ترین مشکل در لهجه به وجود آید و تجربه تلخ سایر سریالها تکرار نشود.

رسول زارع از سایر عوامل این فیلم نام برد و گفت: مجیدمحسنی تصویربردار، فرامرزمختاری صدابردار، دانیال معتمدزاده دستیار اول کارگردان، حسین خواجویی مدیرتولید ، محراب شاپورزاده طراح گریم و محمد فشارکی طراح صحنه و لباس این مجموعه هستند.

هنرمندان اصفهانی شخصیت خود  را قربانی شهرت نکنند

در پایان میتوان اینچنین نتیجه گرفت که نباید شأن و منزلت اصفهان برای بهره برداریهای مادی به سخره گرفته شود و اصفهان به لوکیشن رایگان برخی سینماگران و فیلمسازان تبدیل شود و هنرمندانش سیاه لشگرهای سینماگران پایتخت شوند.

مسند مدیریت هنری اصفهان نیازمند مدیران لایق و دلسوز  است، برای حفظ جایگاه هنرمندان اصفهانی، تلاش کنند  و به فکر احیای منزلت هنرمندان اصفهانی باشند  همچنین هنرمندان اصفهانی برای یافتن این جایگاه  همدلی و همکاری  خود را مضاعف نمایند و منزلت خود را قربانی شهرت نکنند.

......................................

گزارش: مریم سرلک

 

 

کد خبر 2002080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha